4,000 איש באולם קונצרטים עם מסכה: ניסוי קורונה ענק יוצא לדרך בגרמניה

הרשויות בגרמניה מגייסות בימים אלו כ-4,000 חובבי מוזיקה לשמש קהל בהופעה, שתנטור באופן מלא על ידי חוקרים • המטרה: לשרטט את הסיכון להפצת נגיף הקורונה באירועים דומים בעתיד

איך יראו ההופעות בעידן הקורונה? / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
איך יראו ההופעות בעידן הקורונה? / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הרשויות בגרמניה מתכננות ניסוי ענק שתוצאותיו עשויות להשליך על סיכויי קיום קונצרטים המוניים, מופעים והתכנסויות בחללים סגורים בעידן הקורונה. בימים אלה מגויסים כ-4,000 חובבי מוזיקה גרמנים לשמש כקהל בהופעה של הזמר טים בנדזקו, שמתוכננת להתקיים באולם סגור בלייפציג ב-22 באוגוסט. המדענים המתכננים את הניסוי מתכוונים לנטר כל אספקט של ההתקהלות, כולל איתור משטחים מסוכנים, טיפות רוק באוויר, אופי והיקף המגע בין הנוכחים ועוד, מתוך כוונה לשרטט את הסיכון להפצת נגיף הקורונה באירועים דומים בעתיד.

נכון לאתמול כבר התנדבו קרוב ל-1,000 בני אדם, בגילאי 18 עד 50, להשתתף בקונצרט, שיתקיים ללא עלות בעבורם. בשביל ממשלת גרמניה, הניסוי צפוי לעלות כמיליון אירו. כל אחד מהנוכחים יצויד במכשיר מעקב זעיר וגם בנוזל חיטוי ידיים פלורוסנטי. בין השאר, יבדקו המדענים במהלך הקונצרט את המרחק והמגע בין הנוכחים, וישתמשו במצלמות כדי להעריך את תנועת האוויר והחלקיקים בו.

המטרה אינה לבדוק אם הנוכחים נדבקים בקורונה, אלא יותר לבחון את פוטנציאל ההתפשטות של הנגיף בחללים סגורים. למעשה, על מנת למנוע את הסכנה שהקונצרט יהפוך לאירוע הפצה המונית של המחלה, כל אחד מהמשתתפים יקבל הביתה ערכת בדיקה ויצטרך להפקיד אותה במרפאה או במעבדה עד 48 שעות לפני הקונצרט. רק מי שקיבל תוצאה שלילית יוכל להיכנס לאולם האירוע. הרשויות דיווחו כי המטרה היא "לבדוק את הדרכים שבהן ניתן יהיה לקיים אירועים המוניים בלי להוות סכנה לאוכלוסייה".

"אנחנו מנסים לראות אם יכולה להיות דרך אמצע, בין ה'נורמלי הישן' ל'נורמלי החדש', שתאפשר למארגנים להכניס מספיק צופים לאולמי הופעות כך שהם לא יפסידו כסף", אמר ל"גרדיאן" שטפן מוריץ, ראש המחלקה למחלקות זיהומיות בבית החולים בהאלה הסמוכה ללייפציג. כל משתתף יקבל גם מסכת הגנה, מה שאולי יקשה על איתור חלקיקי רוק באוויר אך אמור להיות חלק מה"נורמלי החדש" בהופעות בעתיד.

במסגרת הניסוי יתבקשו המשתתפים גם להיכנס ולצאת בשלוש דרכים שונות - בצורה הרגילה או באמצעות כניסה מבוזרת ממקומות שונים. הם גם יתבקשו לשבת בצורה הרגילה, או במרווח של כסא אחד ביניהם. באולם ההופעות בלייפציג ישנם כיסאות, ואין מקומות בעמידה.

חללים סגורים הוכיחו את עצמם בחודשים האחרונים כזירות אפשריות לאירועי הפצת-על. כך קרה במועדוני לילה בברלין ובדרום קוריאה, בחתונות בישראל, באוהלי בירה בבוואריה ובמקומות שונים אחרים. לפי המחקרים האחרונים, משך זמן ארוך והימצאות בחלל סגור מגדילים משמעותית את הסכנה להידבק, וגם את חומרת המחלה.