וול סטריט | פיצ'ר

"המניות בארה"ב יקרות באופן ברור, אבל עדיין אטרקטיביות באופן יחסי"

בן סניידר, מנהל ואנליסט בכיר לשוק האמריקאי בבית ההשקעות גולדמן זאקס: "המיתון הנוכחי יוצא דופן בהיסטוריה מבחינות רבות. מבחינה כלכלית זהו המיתון העמוק והקצר ביותר שנרשם אי פעם" • על איזה סקטור ממליצים בגולדמן זאקס ומאיזה סקטור מומלץ לשמור מרחק?

בן סניידר / צילום: גולזמן זאקס
בן סניידר / צילום: גולזמן זאקס

"בראייה היסטורית, המניות בארצות הברית הן יקרות באופן ברור. מדד ה- S&P 500 נסחר כיום במכפיל רווח של פי 25, המדורג, לצד הערכות שווי בשיא תקופת בועת הדוט.קום בשנת 2000, כגבוה ביותר שנרשם אי פעם. מספר אמצעים נוספים להערכות שווי תומכים בהערכה הזאת. עם זאת, על הערכות שווי שוק להיעשות בקונטקסט של שיעורי ריבית נמוכים. לאור העובדה שהתשואות על אגח הן מאד נמוכות, גם לאחר עליית המניות, הפער בין התשואה על אגח ומניות הוא הרבה יותר גבוה מהממוצע ההיסטורי ונמצא באחוזון ה-30. נתון זה מוביל למסקנה שלמרות שהמכפילים גבוהים במניות, הן עדיין אטרקטיביות יחסית להשקעות אחרות". כך אומר בריאיון ל"גלובס"  בן סניידר, Managing Director ואנליסט בכיר לשוק האמריקאי בבית ההשקעות גולדמן זאקס. 

האם אתה חושב שהממשל האמריקאי והפדרל ריזרב פועלים נכון בטיפול בהשלכות של מגפת הקורונה ?

"קובעי מדיניות ברחבי העולם פעלו במהירות ובכוח במטרה לתמוך בעסקים ובאנשים פרטיים שנפגעו מהמשבר, כמו גם לייצב את השווקים הפיננסיים ולתמוך בגישתם להון. התגובה הייתה בולטת במיוחד בארצות הברית, שם הקלות פיסקליות/ כספיות שנחקקו בהתאם לשיקול דעת עד כה מסתכמות בכמעט 12% מהתוצר, ואנו עדיין מצפים לתמריץ משמעותי מזה בחודשים הקרובים ובשנה הבאה. אחת ההשלכות הבולטות של תמריץ כספי זה היא שלמרות שהגענו לשיעור האבטלה הגבוה ביותר השנה, אנו צופים שההכנסות הפנויות בארצות הברית יגדלו בשנת 2020 בכ -4%, רק מעט מתחת לממוצע בשנים 2010-2019".

לדעת סניידר, כלכלת ארה"ב תצליח להתאושש ממגפת הקורונה רק במהלך השנה הבאה. "אנו צופים כי הכלכלה האמריקאית תחזור לרמה בה הייתה טרם הנגיף באמצע שנת 2021. כמובן שעדיין קיימים גורמי סיכון (downside risk) משמעותיים בתחזית שלנו, אשר תלויים בתמריצים הכספיים הקרובים שיגיעו הקונגרס האמריקני, ובמסלול התפשטות הנגיף בהמשך ובמהירות פיתוח החיסון".

"המיתון הנוכחי יוצא דופן בהיסטוריה מבחינות רבות"

במה שונה המשבר הזה משני המשברים הגדולים הקודמים, זה של תחילת שנות האלפיים וזה של 2008-2009?

"המיתון הנוכחי יוצא דופן בהיסטוריה מבחינות רבות. מבחינה כלכלית זהו המיתון העמוק והקצר ביותר שנרשם אי פעם. בנוסף הוא גרם לתגובה מהירה וחסרת תקדים מצד קובעי מדיניות כספית ומוניטרית. חשוב לציין כי המיתון היה מונע מהלם חיצוני, והוא התרחש בתקופה בה היתרות הכספיות של המגזר הפרטי - הפער בין סך ההכנסות וההוצאות של משקי בית ועסקים - במצב בריא באופן יחסי. לעומת זאת, שני אירועי המיתון האחרונים התרחשו בזמנים של גירעונות כספיים גדולים בקרב המגזר הפרטי, אשר קדמו היסטורית למשברים הכלכליים. מפרספקטיבה של שוק המניות, ירידת השוק בתחילת השנה ייצגה את הנפילה החדה ביותר שנרשמה בשוק דובי, אך גם את ההתאוששות החזקה ביותר של יציאה משוק דובי מאז 1932".

האם כדאי יותר להשקיע כיום במניות בארה"ב או מחוץ לארה"ב ?

"בטווח הקרוב, הביצועים היחסיים של מניות בארה"ב לעומת מניות שאינן אמריקאיות יהיו תלויים בראש ובראשונה בצמיחה כלכלית. בראיית מאקרו, בשילוב שיפור הצמיחה העולמית, תנאי מדיניות תומכים והתאוששות הכלכלה האמריקאית המפגרת באופן יחסי, נראה כי מניות שאינן אמריקאיות אמורות להתעלות בביצועיהן על אלו האמריקאיות. צוות הקצאת הנכסים שלנו ממליץ כיום על מניות אירופאיות במשקל יתר באופק של 3 חודשים קדימה.

בהסתכלות רחוקה יותר, הוא אומר, "אנו צופים פחות בידול. צמיחת תחום הטכנולוגיה בארצות הברית - המהווה כיום למעלה מ- 25% ממדד S&P 500 - היוותה רוח גבית משמעותית לשוק. עם זאת, מניות הצמיחה עולות בחשיבות שלהן גם בשווקי אירופה ואסיה. בנוסף, ההשקפות הפוליטיות של השווקים מספקות שילוב של סיכונים עולים ויורדים המעכירים את התמונה. כתוצאה מכך, אנו צופים כי בשנים הבאות לא נראה את השליטה של המניות האמריקאיות באותה מידה שהורגלנו בה בשנים האחרונות".

מה הסיכוי שהשוק הדובי יחזור ונראה גל נוסף של ירידות חדות בשוקי המניות ?

"ההתאוששות הכלכלית העולמית המתמשכת, ביחד עם המידה יוצאת הדופן של מדיניות התמיכה המוניטורית והפסקלית, מציעה כי סביר להניח שמניות לא יחזרו לרמת השפל הקודמת. עם זאת, הנתונים האחרונים המאכזבים אודות הווירוס בארצות הברית, והמידה הרבה של חוסר הוודאות הפוליטי ביחס לבחירות בנובמבר הקרוב, מעידים על כך שייתכן כי התנודתיות בשוק תישאר גבוהה. כמו כן הריכוז יוצא הדופן בשוק המניות אף מחמיר את הסיכונים הללו. חמש המניות הגדולות בארצות הברית מהוות כיום 22% מ- S&P 500 במונחי שווי שוק - הנתח הגדול ביותר מזה למעלה מ -40 שנה. כתוצאה מכך, אם אחת מחברות אלה תחווה הלם ייחודיי, תהיה לכך השפעה גדולה מאוד על רמות השוק כולו". 

בגולדמן זאקס מעדיפים כיום לשמור על זהירות ומעריכים שהמניות בוול סטריט יעמדו, בממוצע, בסוף 2020 ברמה נמוכה בכמה אחוזים מרמתן כיום. מדד S&P 500 טיפס בימים האחרונים לרמה של 3,276 נקודות. "יעד סוף השנה שלנו ל- S&P 500 לשנת 2020 הוא 3000 נק', מה שמצביע על כך שהשוק ייסחר ברמות הנוכחיות בערך - תוך תנודתיות גבוהה - עד סוף השנה. כמובן שהרמה בפועל, כמו גם הרמה שתהיה בסוף 2021, תלויה בקצב ההתאוששות הכלכלית, בתזמון פיתוח החיסון, ברמת התמיכה של קובעי המדיניות ובתוצאת הבחירות בנובמבר", אומר סניידר.

איזה מגזרים צפויים להיות המרוויחים הגדולים מהמצב החדש שנוצר בעקבות מגפת הקורונה ? ומי יהיו המפסידים הגדולים ?

"מגזר הטכנולוגיה נהנה באופן הברור ביותר מהסביבה הכלכלית הנוכחית. באופן יחסי, הכנסותיו מושפעות פחות באופן יחסי מהמגיפה, ובחברות טכנולוגיה רבות רואים למעשה עלייה במכירות כתוצאה מסביבת ה"נשארים בבית". בנוסף כך, תחזיות הצמיחה הגבוהות לטווח הארוך של חברות טכנולוגיה רבות, משמעותן כי הערכת שווי המניות שלהם נהנתה באופן דרמטי מירידת הריבית, עם ההקלות שנעשו במדיניות המוניטרית כתגובה למשבר. יתר על כן, השוליים הגבוהים והמאזנים החזקים של חברות אלה אטרקטיביים במיוחד עבור משקיעים כיום, לאור חוסר הוודאות סביב התחזית באשר לנגיף וקצב ההתאוששות הכלכלית".

בקצה השני, לדעתו, מדורג סקטור המימון. "המשקיעים חוששים מסיכון הרווח הפוטנציאלי מהלוואות ברירת המחדל, שמשקלן הולך וגדל כתוצאה מהמגפה. הסיכוי לתקופה ארוכה של ריביות נמוכות במיוחד משפיע גם הוא על התחזית באשר לרווחי הבנקים. בארצות הברית, הרגולטורים הגבילו את יכולתם של בנקים לרכוש מחדש מניות ולהגדיל דיבידנדים, עניין שהכביד גם הוא על ביצועי המניות".