אתיקה | פיצ'ר

מאות עיתונאי "וול סטריט ג'ורנל" במכתב למו"ל: הפרדה ברורה יותר בין החדשות לדעות

לטענת העיתונאים, העדר בדיקת עובדות ושקיפות במדור הדעות מערער את אמון הקוראים • הכתבים הזכירו מאמר של סגן נשיא ארה"ב תחת הכותרת "אין גל שני של קורונה" כדוגמה לכך, וקראו להפרדה ברורה יותר בין החדשות לדעות באתר

עיתון "וול סטריט ג'ורנל"  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עיתון "וול סטריט ג'ורנל" / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

קבוצת עיתונאים מהוול סטריט ג'ורנל ומהחברה האם דאו ג'ונס שיגרה אתמול (ג') מכתב למוציא לאור החדש של העיתון, אלמר לאטור, שקורא להפרדה ברורה יותר בין החדשות והתוכן המערכתי במהדורה המקוונת של העיתון, והצביעה על חששות מאי דיוקים וחוסר שקיפות במדור הדעות.

המכתב, בחתימת יותר מ-280 כתבים, עורכים ואחרים, אומר ש"העדר בדיקת עובדות ושקיפות במדור הדעות (Opinion), ואי התחשבותו לכאורה בעדויות ובעובדות, מערערת את אמון הקוראים ואת יכולתנו להשיג את אמון המקורות".

המכתב ציין מספר דוגמאות לחשש, כולל מאמר מהעת האחרונה של סגן הנשיא מייק פנס על הידבקויות בקורונה. הכותבים טוענים שהמאמר של פנס פורסם "ללא בדיקת נתונים ממשלתיים" וציינו שהמאמר, תחת הכותרת "אין גל שני של קורונה", תוקן לאחר מכן.

מבקשים לא להינזף אם מתייחסים לטעויות במאמרי הדעה 

לפי המכתב, קוראים רבים אינם מבינים שיש חומה בין פעילות עמוד הדעות, שעליה אחראי פול גיגוט מאז 2001, ומערכת החדשות, שעליה אחראי העורך הראשי מאט מורי, שנמנה עם חותמי המכתב.

המכתב מציע תיוג בולט יותר של מאמרי דעה באתר האינטרנט וביישומים לניידים, כולל השורה "עמודי הדעה של הוול סטריט ג'ורנל נפרדים ממערכת החדשות שלו". הוא מציע גם להסיר טורי דעה מ"המאמרים הפופולריים ביותר" ומ"סרטונים מומלצים" באתר, ויצירת רשימה נפרדת של "טורי דעה פופולריים".

הכותבים מבקשים גם ש"עיתונאי העיתון לא יינזפו אם הם מתייחסים לטעויות במאמרי הדעה בכתבות, ברשתות החברתיות או במקומות אחרים".

הכותבים ציינו כי הם אינם מערערים על זכותו של עמוד הדעות להציע את הדעות והניתוחים שלו. "אנחנו גאים על כך שאנחנו מפרידים חדשות ודעות בוול סטריט ג'ורנל, ונשארים מחויבים מאוד לכתיבה מבוססת עובדות ומתויגת בבירור של חדשות ומאמרי דעה", אמר לאטור, מנכ"ל חברת דאו ג'ונס והמו"ל של העיתון. "אנחנו מוקירים מאוד את התרומה הייחודית של מדור הדעות זוכה פרסי פוליצר שלנו לעיתון ולדיון החברתי בארה"ב ומעבר לה. מעגל הקריאה שלנו היום רחב מאי פעם, וצוותי הדעות והחדשות שלנו חיוניים להצלחה הזו. אנחנו מביטים קדימה בציפייה לבנות על המחויבות המתמשכת של כולנו לעיתונאות גדולה בוול סטריט ג'ורנל".

חשש לסיקור לא הגון של נושאים הנוגעים לגזע על ידי העיתון

לאטור ומורי קיבלו מוקדם יותר מכתבים מעיתונאים שביקשו יותר רבגוניות בחדר החדשות, והביעו חשש לגבי נוהלי גיוס עיתונאים לעבודה וסיקור נושאים של גזע על ידי העיתון.

בין הדוגמאות שהמכתב של 280 העיתונאים הכיל היה מאמר דעה תחת הכותרת "המיתוס של גזענות משטרה שיטתית", שכותבי המכתב אמרו שהיה אחד המאמרים הנקראים ביותר בעיתון ביוני. המאמר טען ש"האשמה בהטיה משטרתית שיטתית הייתה לא נכונה בשנות אובאמה, ונשארה כך היום". המכתב טוען שהמאמר "הציג עובדות בצורה סלקטיבית והסיק מסקנה שגויה מהנתונים בבסיסו".

לפי המכתב, "עובדים לא לבנים רבים דיברו בגלוי על הכאב שמאמר הדעה הזה גרם להם בדיונים של החברה בנושא". המכתב הוסיף ש"אם החברה (דאו ג'ונס) רצינית לגבי תמיכה מוגברת בעובדים לא לבנים, לכל הפחות עליה להגביה את הסטנדרט של עמוד הדעות, כדי שמידע כוזב על גזענות לא יפורסם".

המכתב ציין גם ש"עמוד הדעות פרסם גם אי דיוקים בסיסיים לגבי מסים" בשני מאמרים ספציפיים.

בתחילת יוני פרש ג'יימס בנט מתפקיד עורך עמוד הדעות של הניו יורק טיימס, בעקבות ביקורת רחבה במערכת החדשות ובמדיה החברתית על על טור דעה של הסנטור הרפובליקני טום קוטון (ארקנסו), שקרא לממשל להציב חיילים כדי להרתיע את הבוזזים בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד ב-25 במאי במעצר משטרתי. בנט הוחלף על ידי קתלין קינגסברי, שמכהנת כעת כעורכת בפועל של עמוד הדעות בטיימס.

ברי ווייס, עורכת ידועה שכותבת בטורי הדעה של הטיימס, התפטרה ב-13 ביולי וכתבה באתר שלה שהיא הותקפה על ידי קולגות, ושעבודתה ואופייה "הושפלו בגלוי בערוצי Slack של החברה, שאליהם נכנסים בקביעות עורכים בכירים".

דוברת של ניו יורק טיימס מסרה אז שהחברה "מחויבת לטפח סביבה של דו שיח ישר ואמפתי בן קולגות, כזה שבו כבוד הדדי מחייב את כולנו".