"אני לא חושב שאפשר לצאת משיחת ועידה על רווחיות בנק ולהרגיש שהרע ביותר כבר מאחורינו"

לבנקים בארה"ב יש תמונה מצוינת של בריאות העסקים והצרכנים האמריקאים, וברבעון השני הם ראו כמה דברים מדאיגים במיוחד • מנהלי הבנקים מזהירים שהחלק הגרוע של מיתון הקורונה עוד לפנינו, והם אינם צופים חזרה מהירה לפעילות כלכלית בריאה

ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הבנקים הגדולים מעריכים שהמיתון שיצרה מגפת הקורונה ישאיר אדמה חרוכה בחלקים נרחבים של אמריקה התאגידית.

כשדיווחו את תוצאות הרבעון השני בשבוע שעבר, מסרו בנקים אמריקאיים גדולים שהם לא צופים שכלכלת ארה"ב תצא בקרוב מההאטה שאליה נכנסה. האטה ממושכת, אמרו, מבשרת רעות לכל סוגי העסקים, גם אלו שלא נפגעו ישירות מאיסורי הנסיעות ומהוראות הריחוק החברתי שהוטלו כדי לרסן את הנגיף.

בין הרבעון הראשון לשני, ארבעת הבנקים הגדולים בארה"ב הכפילו כמעט את כמות הכסף ששמו בצד לכיסוי הלוואות לא נפרעות לעסקים. ברבעון הראשון, הבנקים הגדילו בעיקר את ההפרשות לכיסוי חובות צרכניים.

אפילו מה שנראה כמו חדשות טובות לא באמת היו כאלה. הכנסות בנקאות ההשקעות גאו ברבעון השני, אך לא מייעוץ למנכ"לים על עסקאות, אלא פשוט הבנקים גבו יותר עמלות על סיוע לחברות לצבור מזומנים כדי לצלוח  את המיתון בשלום.

"כל אחד נמצא בקשיים, למעשה", אמר ביל דמצ'ק, מנכ"ל קבוצת השירותים הפיננסיים PNC, בשיחת ועידה ביום רביעי שעבר. "הלקוח התאגידי הרגיל שאנחנו מדברים איתו, שפתוח ועושה עסקים, נמצא כמעט ללא יוצא מהכלל בירידה ממה שהוא צפה בתחילת השנה, ובירידה מהיכן שהיה בשנה שעברה".

לבנקים יש ראות טובה מאוד של בריאות הצרכנים והעסקים בארה"ב. הם מחזיקים את הפיקדונות, מהנדסים את המיזוגים ומלווים את הכסף. הם רואים מה נכנס לפיקדונות הלקוחות, מה יוצא מהם והיכן הכסף מושקע או היכן מוציאים אותו.

ברבעון השני הם ראו כמה דברים מדאיגים במיוחד. אחד אחרי השני, מנהלי הבנקים מזהירים שהחלק הגרוע ביותר של מיתון הקורונה עוד לפנינו. הם אמרו שהם כבר אינם צופים חזרה מהירה לפעילות כלכלית בריאה או לתעסוקה גבוהה.

"אני לא חושב שמישהו צריך לצאת משיחת ועידה על רווחיות בנק ברבעון הזה, ולהרגיש שהגרוע ביותר כבר מאחורינו, ושהדרך להבראה סלולה", אמר מנכ"ל סיטיגרופ, מייקל קורבט, לאנליסטים ביום שלישי שעבר. "אני לא רוצה להיות פסימי, אך אני רוצה להיות מציאותי".

ארבעת הבנקים הגדולים - ג'יי.פי מורגן צ'ייס, סיטיגרופ, בנק אוף אמריקה ו-וולס פארגו - הפרישו ברבעון השני 33 מיליארד דולר לכיסוי הלווואות שיכולות להתקלקל. ההלוואות לעסקים ולחברות היוו 16.8 מיליארד דולר מהסך הזה, עלייה מ-8.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון (בנק אוף אמריקה הפריש פחות לכיסוי הפסדי הלוואות מהבנקים האחרים. המנכ"ל בריאן מוינהן אמר שיש סימנים ראשוניים מעודדים למפנה).

ג'יי.פי מורגן, הבנק המוביל במונחי נכסים, הקצה 4.6 מיליארד דולר להפסדי הלוואות מסחריות, עלייה מ-2.4 מיליארד דולר ברבעון הראשון. ההפרשה לכיסוי הפסדי הלוואות לצרכנים נשארה 4.4 מיליארד דולר.

"ברבעון הראשון, כשראינו האטה כלכלית חדה אך קצרת טווח, התמקדנו יותר במגזרים שנפגעו ביותר", אמרה סמנכ"לית הכספים של ג'יי.פי מורגן, ג'ניפר פיפשאק. "כעת אנחנו רואים האטה ממושכת יותר, ויש לנו רזרבות להשלכה רחבה יותר על פני מגזרים רבים".

גם הלקוחות מתחפרים. גם אחרי כמה סימני שיפור בכלכלה, אמרו בנקאים, חברות מצויות עדיין עמוק בשלב של היערכות לשעת חירום וצבירה של מזומנים.

כשאמריקה נסגרה במרץ כדי להכות את הקורונה, חברות אגרו מזומנים על ידי משיכה מקווי האשראי שלהן. בחודשים הבאים, החברות פרעו את החוב והחליפו אותו בהלוואות, באג"ח או באג"ח להמרה חדשות. ג'יי.פי מורגן, מורגן סטנלי וגולדמן זקס רשמו כולם רבעונים מוצלחים לבנקאות ההשקעות שלהם בזכות ההנפקות הללו.

"אנשים פוחדים, והם מגיבים גם על ידי הפקדת מזומנים בבנקים וגיוס מוקדם של צורכי ההלוואות שלהם עד כמה שהם יכולים", אמר מייק מאיו, אנליסט של וולס פארגו.

כמה חברות הנפיקו אג"ח או מניות יותר מפעם אחת. דלתא איירליינס, שנפגעה מאוד מהמגפה, הייתה בין הלקוחות החוזרים של שוק האג"ח ברבעון השני. חברות מבודדות יותר מן המשבר, כמו נטפליקס וסלאק טכנולוג'יס, גייסו גם הן הון.

בזמנים טובים, כל לקיחת ההלוואות הזו היתה צפויה לעודד את ההשקעות וההתרחבות, אבל העסקים מחנים את הכסף בחשבונות הבנק שלהם. המערכת הבנקאית האמריקאית הוסיפה לעצמה פיקדונות ב-2.2 טריליון דולר עד כה השנה, פי שלושה מכל חצי שנה אחרת בתיעוד, לפי נתוני הפדרל ריזרב.

"אנחנו לא יכולים לחזות את העתיד", אמר מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, ג'יימס דיימון, לאנליסטים. "אנחנו לא יודעים כלום. בביטוי 'חסר תקדים' כמעט אף פעם לא משתמשים כמו שצריך. אבל הפעם משתמשים בו כמו שצריך".