בתי השקעות | פרשנות

אלטשולר שחם סימן את הלמן אלדובי כמטרה והביא את וול סטריט לתל אביב

הצעת הרכש של אלטשולר שחם גמל ופנסיה פורסמה ללא תיאום עם הלמן אלדובי, אך עדיין לא מדובר במהלך של מה בכך גם מבחינה רגולטורית, בין היתר משום ששני הגופים מחזיקים בקרנות פנסיה ברירת מחדל

איר לוינשטיין, אלטשולר שחם ואורי אלדובי, מהלמן אלדוב / צילום: איל יצהר, גיא אסיאג
איר לוינשטיין, אלטשולר שחם ואורי אלדובי, מהלמן אלדוב / צילום: איל יצהר, גיא אסיאג

וול סטריט בתל אביב: לאחר שבשלהי 2019 היו מגעים למכירת פעילות חברת הגמל והפנסיה של הלמן אלדובי ושל אי.בי.אי לקבוצת הפניקס בצל עימות בין בעלי מניות לבעלי שליטה בבית ההשקעות שנושא את שמות מייסדיו, המתחרה הגדולה אלטשולר שחם גמל ופנסיה מובילה ניסיון ל"השתלטות (סמי) עוינת" על כל בית ההשקעות הלמן אלדובי.

המהלך נעשה ללא תיאום עם הלמן אלדובי, ואף מבלי שנעשתה פניה לחברה שמיועדת להירכש או לבעליה, ככל הידוע, כשבהלמן אלדובי משתפים כי "מדובר בפניה ראשונית שטרם נידונה או נבחנה על ידי האורגנים הרלבנטיים בחברה". עובדה זו מייחדת את המהלך, כשבישראל רוב הפניות לרכישת חברות ציבוריות נעשות קודם דרך בעלי עניין ובשיחות ישירות ללא שיתוף הציבור עד שיש הסכם.

עם זאת, עדיין מוקדם לברך על המוגמר, למרות הפרמיה הנדיבה שהייתה גלומה בהצעה, ושנסגרה כמעט כולה. זאת, מש בגלל היבטים רגולטוריים שנוגעים לשוק החיסכון לטווח ארוך, ובעיקר שוק הפנסיה החדשה, וגם משום שלא ברור אם באלטשולר שחם בכלל מתכוונים להתחיל במאבק פומבי לרכישת הלמן אלדובי, כשמבחינתם מדובר בהצעה "מעולה לשני הצדדים".

בכל מקרה, מבחינת אלטשולר שחם מדובר בגוף שייקלט בקלות תפעולית יחסית באלטשולר שחם, משום שאינו גדול מאוד, כשמנגד לאלטשולר שחם יכולת לייעל את הלמן אלדובי תוך הפחתה ניכרת של עלויות התפעול שם - דבר שיניב לו פירות. מנגד, ישנה סוגיה של הגבלים עסקיים שאותה תבחן רשות התחרות, בהתחשב בכך שאלטשולר שחם הוא בית ההשקעות הגדול במשק במונחי הכנסות, כשהלמן אלדובי נמנה על רשימת בתי ההשקעות שבגודל בינוני.

המספרים של אלטשולר שחם והלמן אלדובי
 המספרים של אלטשולר שחם והלמן אלדובי

מה יקרה עם הפנסיה ברירת מחדל של הלמן אלדובי?

אך לא רק זאת, לא ברור האם העסקה תקבל אישור מהיר מהרגולציה של רשות שוק ההון. זאת בעיקר משתי סיבות: הראשונה היא שישנה מגבלה לגבי רכישות של גופי חיסכון לטווח ארוך באופן שיביא את הרוכש לנתח שוק של יותר מ-15%. מגבלה זו אומרת כי היקף הנכסים המקסימלי שניתן להגיע אליו בשוק החיסכון לטווח ארוך עומד על כ-192 מיליארד שקל נכון לשנה שעברה. על פניו מגבלה זו אינה חוסמת חיבור בין אלטשולר שחם לבין הלמן אלדובי, שיחדיו מנהלים כיום נכסים בהיקף שנמוך מהמגבלה בכמה עשרות מיליארדי שקלים.

כיום שני הגופים מנהלים יחדיו נכסים בסדר גודל של כ-150 מיליארד שקל עם קצב גידול בהפקדות ובהעברות של כ-2.5 מיליארד שקל בחודש - כשסכום זה נזקף לאלטשולר שחם גמל ופנסיה שמחזיק בנתח שוק בהפקדות ובהעברות שגבוה משמעותית מחלקו בשוק במונחי נכסים.

הסיבה השנייה שעלולה להקשות על המיזוג, אך ממש לא בטוח שתעצור אותו היא שקרנות הפנסיה של אלטשולר שחם ושל הלמן אלדובי הן שתיים מארבע קרנות הפנסיה ברירת מחדל שהאוצר בחר במטרה להביא בשורה תחרותית לקרנות הפנסיה של חברות הביטוח. לא רק זאת, הלמן אלדובי מחזיק באחת משתי קרנות הפנסיה ברירת מחדל המקוריות.

כיום כל ארבע קרנות הפנסיה ברירת מחדל הן בבעלות בתי השקעות, כשהצומחת ביותר ביניהן היא זו של אלטשולר שחם. עם זאת, הגם שלהלמן אלדובי היו מהלכים שהטיבו עם התחרות בשוק הפנסיה החדשה במונחי מחיר לציבור הרחב, נראה כי התרומה הכי גדולה לתזוזת נתחי השוק הכוללים בשוק הפנסיה תבוא בעיקר מאלטשולר שחם.

על כל פנים, ההצעה של אלטשולר שחם גמל ופנסיה, שהינה חברת הגמל וההשתלמות הגדולה בישראל, משקפת להלמן אלדובי שווי חברה של 230 מיליון שקל. מדובר בשווי שגבוה בעשרות אחוזים גם משווי החברה הכי גבוה שהיה להלמן אלדובי מאז החלה להיסחר ושעמד על 192.4 מיליארד שקל באמצע ספטמבר 2019. רמות השווי הנוכחיות של הלמן אלדובי, קודם לזינוק שהגיע בעקבות הצעת הרכש, ירדו לסביבות 100 מיליון שקל במרץ השנה , בצל משבר הקורונה.

את ההצעה לרכישת הלמן אלדובי שנותנת להלמן אלדובי פרמיה של 117% על מחיר המניה בנעילת המסחר אמש, פרסמה אלטשולר שחם גמל ופנסיה אמש, לקראת סוף יום המסחר, דבר שהוביל לנסיקה של יותר מ-100% בשווי הלמן אלדובי, לסביבות השווי שבו נוקבת ההצעה. גם מניית אלטשולר שחם גמל ופנסיה הגיבה בעליות של יותר מ-5% בעצמה.