הגרסה העדכנית של "מענק לכל אזרח": הרווקים לא יקבלו אוטומטית את הכסף

משרד האוצר פרסם תזכיר חוק לפיו מי שהכנסתו הייתה גבוהה ב-2018 או 2019 מ-651 אלף שקל לא יהיה זכאי למענק • כמו כן, המענק לא יינתן באופן אוטומטי לכולם ותקציב המהלך כולו גדל בחצי מיליארד שקל • "גלובס" עם פרטי הזכאות החדשים

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את תוכנית המענקים / צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את תוכנית המענקים / צילום: קובי גדעון, לע"מ

התוכנית לחלק מענק חד פעמי לכל אזרח עולה שלב: באישון לילה הפיץ משרד האוצר את תזכיר החוק בנושא, והוא מגלה כמה חידושים. ראשית, תקציב התוכנית יעלה ב-480 מיליון שקל מהתכנון המקורי - 6 מיליארד שקל. בנוסף, תזכיר החוק חושף שלא כולם יקבלו את הכסף בצורה ישירה וכי גם בעלי השכר הגבוה יקבלו מענק מצומצם. הציבור יוכל להעיר על נוסח התזכיר עד יום ראשון בשעה 0900 בבוקר.

המתווה נשאר זהה למתווה האחרון שהוצג. כל תושב יקבל מענק של 750 שקל, ו-500 שקל נוספים בעבור הילד הראשון, השני או השלישי שבמניין ילדיו של ההורה אליו משולמת קצבת הילדים. 

הגידול בהיקף הכולל של הסכום נובע מההחלטה להכפיל את המענקים לקבוצות מוחלשות באוכלוסייה. לפי החוק כל מי שקיבל ביולי קצבת סיעוד, נכות, הבטחת הכנסה, תשלום לפי חוק המזונות, או תשלום לעולה נזקק - יקבל מענק כפול בגובה 750 שקל. בשום מקרה לא ישולם מענק של יותר מ-1,500 שקל ליחיד או 2,250 שקל לזוג.

ומי לא יקבל? בתחילת השבוע דובר על כך שעובדים במגזר הציבורי בעלי שכר גבוה לא יהיו זכאים, אך זה ירד מן הפרק בשלב זה. על פי התזכיר המוצע, רק מי שהכנסתו בשנת 2018 או 2019 הייתה גבוה מ-651 אלף שקל בשנה לא יהיה זכאי לקבלת מענק. עם זאת, גם לאנשים אלה יינתן מענק בסך 500 שקל עבור כל ילד. שנת המס הרלוונטית לבחינה תהיה שנת 2019, ואולם אם אין בידי המוסד את השומה לשנת 2019, הבחינה תיעשה בהתאם לשומה לשנת 2018.

שינוי נוסף שנחשף הוא שהמענק לא יינתן באופן אוטומטי לכולם. בתזכיר נכתב כי "כיוון שבידי המוסד לביטוח לאומי לא קיימים נתונים לגבי תושבים שאינם מקבלים קצבאות שונות (ילדים, נכות וכד'), ולכן לא ישתלם המענק באופן אוטומטי, מוצע לקבוע כי המעוניין בקבלת המענק יידרש להגיש למוסד בקשה הכוללת את הפרטים הרלוונטיים. בנוסף, כדי להקל את הנטל הבירוקרטי על הזכאים למענק ולפשט את הליך הגשת התביעה למענק, מוצע כי תביעה לקבלת מענק תוגש בטופס מקוון". את הבקשה ניתן יהיה להגיש עד 12 חודשים לאחר שהצעת החוק תתקבל.

בניגוד להערכות מוקדמות הממשלה תהיה חייבת לתקן את חוק יסוד משק המדינה כדי להוציא לפועל את תשלום המענקים לאזרחי ישראל. הצורך בהליך חקיקה מלא עשוי להוביל לכך שההיקף הכספי הכולל של המענק עוד יגדל מעבר להיקף הנוכחי, בשל דרישות חברי הכנסת.

בדיון כנסת צפויות לצוץ התנגדויות ודרישות לשינויים. יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, עשוי להיות ציר מרכזי בהעברתו, והוא כבר הודיע כי בכוונתו לדרוש שהמענק בגובה 500 שקל עבור כל ילד לא יוגבל לעד שלושה ילדים - כך שמשפחות מרובות ילדים לא יקופחו.

בעת קבלת ההחלטה על המענק העריכו גורמים בממשלה כי קיימת אפשרות לבצע את התשלום ללא צורך בחקיקה, אלא במסגרת של הגדלת השיפוי לביטוח הלאומי, הגוף שיבצע את התשלומים. ואולם האפשרות הזו נדחתה על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה. משום כך ההוצאה התקציבית בגין תוכנית המענקים "תולבש" על התקציב הזמני (אחד חלקי 12) בדומה לשתי תוכניות החילוץ הגדולות שכבר אושרו בדרך זו, בהיקף של כ-65 מיליארד שקל. תיקון שלישי הוכנס לחוק היסוד בתחילת החודש בעקבות תוכנית הארכת רשתות הביטחון עד יוני 2021 שחייבה את הגדלת ההוצאה התקציבית ב-2020 בסכום נוסף של כ-25 מיליארד שקל.