אינרום ביקשה מפז "הנחת קורונה" ועסקת המכירה של פזקר נפלה

בחברת פז התנגדו לבקשה בתוקף, וטענו כי תוצאות פזקר לא נפגעו ממשבר הקורונה ואף השתפרו השנה משמעותית, ולכן אין מקום למתן הנחה למחיר שנקבע

ניר שטרן/ צילום: כדיה לוי
ניר שטרן/ צילום: כדיה לוי

שישה חודשים לאחר החתימה על מזכר הבנות לא מחייב, הופסק בשבוע שעבר המו"מ למכירת חברת פזקר, שבבעלות פז , לידיה של חברת מוצרי הבנייה אינרום . מהודעה לבורסה שפרסמה אינרום ביום ה' האחרון עולה, כי יום קודם לכן הודיעה לה פז שהיא אינה מעוניינת להשלים את העסקה למכירת פזקר.

עוד מסרה פז במכתבה לאינרום על פקיעת תוקפו של מזכר ההבנות שנחתם בחודש ינואר ועל הפסקת המו"מ בהתאם. פז מצידה, מסרה כי הצדדים לא הגיעו לידי הסכמות בנוגע לעסקה.

פזקר מייצרת, מוכרת ומשווקת מוצרי איטום ובידוד, המיועדים לענפי הבנייה והתשתיות. החברה מוכרת, בין השאר, יריעות ביטומניות, משחות איטום על בסיס ביטומן, משחות איטום על בסיס פוליאוריתן ומשחות אקריליות.

לפי הערכות בשוק, פריצתו של משבר הקורונה הובילה את אינרום לבקש הנחה על מחיר העסקה. בחברת פז התנגדו לבקשה בתוקף וטענו כי תוצאות פזקר לא נפגעו ממשבר הקורונה ואף השתפרו השנה משמעותית, ולכן אין מקום למתן הנחה למחיר שנקבע.

על פי מזכר ההבנות שנחתם לפני חצי שנה אמורה הייתה אינרום לרכוש את פזקר מידי פז תמורת 135 מיליון שקל, ולקבל לידיה את החברה כאשר היא נטולת חובות פיננסיים ועתודות מזומנים.

באותו המועד הסכימו שתי החברות לנהל מו"מ לגיבוש הסכם מפורט, שהיה צפוי להיחתם בתוך שלושה חודשים. במקביל, החלה אינרום בביצוע בדיקת נאותות לפזקר ולנכסיה.

עם זאת, שבועות אחדים לאחר החתימה התפרצה מגפת הקורונה בישראל ובמדינות רבות בעולם, ושינתה את פני הכלכלה. החל מאמצע חודש מרץ הוטלו סגרים במדינות רבות, וענפים שלמים במשק המקומי והעולמי צמצמו באופן מהותי את פעילותם.

במצב זה, לא הצליחו הצדדים להשלים את חתימת הסכם המכירה בתוך שלושה חודשים, ועקב כך דיווחו על המשך המו"מ ובדיקת הנאותות. עם זאת, גם שלושה חודשי ההארכה לא הועילו לקידום העסקה, ובשבוע שעבר הודיעה כאמור פז על הפסקתו.

לא ימהרו לחפש קונה אחר

לאור השיפור שחל בפעילותה של פזקר, בפז לא ימהרו כנראה לחפש רוכש אחר לחברה הבת אלא ימשיכו בינתיים להחזיק בה וליהנות מפירותיה. משבר הקורונה לא פגע עד כה בפרויקטים של עבודות תשתית במשק, שאליהם מופנית חלק ניכר מהפעילות של פזקר.

בחודשיים הספציפיים של הסגר התבצעו בישראל הרבה מאוד עבודות בתחומי התשתיות, ולפי הערכות שונות בשוק, נראה שבתקופת המיתון יהיו עוד יותר השקעות תשתיתיות ממשלתיות. כך שמדובר בעסקים טובים לפזקר.

יש לציין כי פזקר נכללת במגזר התעשייה והשירותים של חברת פז, וכי פעילותה אינה נחשבת מהותית לפז. מסיבה זו, תוצאותיה הכספיות של פזקר אינן מפורסמות באופן נפרד, הן בדיווח הרבעוני והן בדיווח השנתי.

בענף התשתיות מוכרת פזקר לקבלני תשתיות ולמפעלי אספלט מוצרים מבוססי ביטומן לייצור אספלט לסלילה של כבישים חדשים וחידוש ותיקון של כבישים קיימים. לענף הבנייה מוכרת פזקר מוצרים לאיטום גגות, חניונים ותשתיות, כגון יריעות ביטומניות, זפת ומשחות שונות. פזקר היא היצרנית היחידה של מוצרים אלו בישראל ומתחרה במוצרים המיובאים מחו"ל. 

מפעלה של פזקר ממוקם באזור התעשייה אלון תבור שנמצא סמוך לעיר עפולה. השווי ההוגן של קרקע המפעל הוערכה לקראת העסקה בכ-43 מיליון שקל, בעוד שהיא רשומה כיום בספרי פז לפי שווי של כ-2 מיליון שקל בלבד.

מתנהלות ללא בעלי שליטה

קבוצת אינרום עוסקת בייצור, בשיווק ובהפצה של מוצרים ופתרונות בעיקר לענפי הבנייה והשיפוצים, באמצעות החברות איטונג, כרמית מיסטר-פיקס וחברת הצבעים נירלט. הן אינרום והן פז מתנהלות ללא בעל שליטה ומניותיהן מוחזקות בעיקר על-ידי גופים מוסדיים.

חברת האנרגיה פז נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה איבדה כ-39% מתחילת השנה. את החברה מובילים המנכ"ל ניר שטרן והיו"ר אברהם ביגר. בראש אינרום עומדים המנכ"ל נועם שצ'לקה והיו"ר ציון גינת. אינרום נסחרת לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה ירדה בכ-20% מתחילת השנה.