סקר החברות של בנק ישראל: שיא שלילי מתחילת המדידה

הנתונים עולים מסקר החברות של בנק ישראל, הבוחן אותם על פי דיווחי החברות • הנתונים מעידים שחלה ירידה בפעילות העסקית אל מתחת לרמתה בשני המשברים הגדולים, ב-2002 וב־2008

שלט "להשכרה" מונח על רצפת עסק שסגר. המשבר הכלכלי גרם לעסקים רבים לפשוט רגל / צילום: כדיה לוי, גלובס
שלט "להשכרה" מונח על רצפת עסק שסגר. המשבר הכלכלי גרם לעסקים רבים לפשוט רגל / צילום: כדיה לוי, גלובס

נתוני הרבעון הראשון שפרסמה הלמ"ס מצביעים על התכווצות בשיעור שיא של 6.9% בפעילות הכלכלית. נתוני סקר החברות שמפרסם בנק ישראל מספקים הצצה ראשונה לעבר נתוני המקרו של הרבעון השני של השנה, בחודשים אפריל, מאי ויוני. לפי הסקר, הפעילות במגזר העסקי רשמה ברבעון השני של השנה את הירידה החדה ביותר מאז הוחל במדד.

מהסקר, שנערך מאמצע חודש יוני עד השבוע השלישי של יולי, עולה כי מדד ההערכות של החברות במגזרים השונים, המשיך את הירידה החדה שנרשמה ברבעון הראשון ורשם למעשה שיא שלילי כשירד אל מתחת לרמה שנרשמה ברבעון הראשון של 2009 והרמה שנרשמה בשנות המיתון 2002-2001. המשמעות היא כי ההערכות במגזר העסקי הן כי המיתון הנוכחי יהיה חריף יותר מהמשברים של 2008 ו-2002.

המכירות ימשיכו לרדת

המדד, המתייחס לערכי מאזן הנטו, משקף את ההפרש בין שיעור החברות והעסקים שדיווחו על עלייה בפעילות לבין שיעורם של אלה שדיווחו על ירידה, בכל ענף במגזר העסקי. המדד מספק אינדיקציה ראשונית למגמות המקרו כלכליות במשק. מדובר בתקופה שבמהלכה נרשמה הפגיעה הגדולה ביותר בפעילות הכלכלית כתוצאה מהסגרים. ממצאי הסקר מדאיגים משום שהם מראים כי בענפי הייצור העיקריים, התעשייה והשירותים, צפוי כי הפעילות הכלכלית תמשיך להתכווץ גם ברבעון השלישי - וזאת למרות הסרת הסגרים. יתרה מכך, הסקר נערך בתקופה אופטימית שבה היקף התחלואה בקורונה היה בשפל ונדמה היה כי לא צפויה התפרצות מחודשת של הנגיף.

על פי בנק ישראל מאזן הנטו של התפוקה בתעשייה משקף הערכה לירידה בכל הפרמטרים של הפעילות, ובפרט במספר העובדים, בשיעור הניצול של המכונות והציוד ובמכירות. החברות מעריכות, על יסוד ההזמנות לרבעון הבא, שהמכירות ימשיכו לרדת ברבעון השלישי, הן לשוק המקומי והן ליצוא.

מאזן הנטו של הפדיון בענף השירותים משקף ירידה חדה במכירת השירותים בארץ ובחו"ל וירידה במספר העובדים, עקב משבר הקורונה והוצאתם של עובדים רבים לחל"ת. בענף צופים כי ברבעון הבא הפעילות תמשיך להתכווץ, והחברות מדווחות שההזמנות מחו"ל ירדו.

מאזן הנטו של המכירות בענף המסחר רשם אף הוא התכווצות חדה על רקע ההגבלות וההנחיות של התו הסגול והירידה החדה במספר העובדים עקב הוצאתם לחל"ת. עם זאת בשונה מענפי השירותים והתעשייה צופים בענף המסחר שיפור במכירות ברבעון הבא.
ירידות חדות במיוחד נרשמו בענפי המלונאות - שם דיווחו 100 אחוז מהחברות הנסקרות על התכווצות בפעילות הכלכלית. גם בענפים חסינים יחסית כמו השירותים נרשמו שיעורים גבוהים מאוד של חברות שדיווחו על התכווצות בין היתר במכירות ליצוא.

הקלה בזכות ההלוואות

נקודת אור בודדה בסקר מתייחסת לנושא המימון - בתחום זה מציינים בבנק ישראל כי "ניתן לראות הקלה משמעותית ברבעון האחרון, וההקלה הגדולה ביותר במגבלת המימון נרשמה בקרב החברות הקטנות לאחר ההפעלה של קרן ההלוואות הממשלתית הייעודית לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים עקב משבר הקורונה".

באשר לפרמטרים המקרו כלכליים עולה מהסקר כי ממוצע הציפיות של החברות לגבי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים עומד על 1.1%. הצפי לגבי שער הדולר ברבעון הבא וב-12 החודשים הבאים ירד לרמה של 3.52 ו-3.59 שקל לדולר, בהתאמה.

הממצאים מסקר החברות לרבעון השני של 2020 מבוססים על תשובותיהם של 272 עסקים וחברות מענפי המשק השונים. השאלות בסקר איכותניות: החברות והעסקים מתבקשים לדווח על כיווני השינוי של המשתנים השונים (עלייה, ירידה או יציבות) ולציין את עוצמתו (רב או מועט).

בדרך כלל נמצא כי הנתונים מסקר החברות מתואמים עם מגמות הנתונים המקרו כלכליים של המשק, ויתרונם נעוץ בכך שהם זמינים ומספקים מידע במהירות יחסית למקורות הנתונים האחרים.