מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק התוכנית הכלכלית

ההצעה, שאושרה ללא מתנגדים, מאריכה ומרחיבה את הזכאות לדמי אבטלה, קובעת מענקים דו-חודשיים לשכירים בעלי שליטה ומאפשרת למשוך כספים מקרנות השתלמות ללא קנס

עצמאים דורשים סיוע מהמדינה בהפגנה בתל אביב  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
עצמאים דורשים סיוע מהמדינה בהפגנה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התוכנית לסיוע כלכלי המכונה "רשת הביטחון 20-21". 67 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים, 3 נמנעו. המליאה תשלים מחר את אישור החקיקה של המענקים הישירים לאזרחים.

ההצעה, שאושרה לאחר דיונים ארוכים בוועדת הכספים, קובעת בין השאר כי הזכאות לדמי אבטלה לעובדים, שהוצאו לחופשה ללא תשלום או שפוטרו בתקופת משבר הקורונה, הוארכה עד חודש יוני 2021. החוק קובע כי ההארכה תקפה כל עוד שיעור הבלתי מועסקים עפ"י נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא פחת מ-7.5%. בנוסף נקבע כי גם צעירים מתחת לגיל 28 עם ילד יהיו זכאים לדמי האבטלה המלאים, בדומה למי שעבר את גיל 28. בנוסף נקבע כי מי שנמצא בהכשרה מקצועית יהיה זכאי לדמי אבטלה מלאים, במקום 70% בלבד בנוסח החוק המקורי. כן נקבע מענק הסתגלות לבני 67 ומעלה שנפלטו משוק העבודה.

לעצמאים ולשכירים בעלי שליטה בחברת מעטים אשר נפגעו כתוצאה מהמשבר נקבעו מענקים דו חודשיים של עד 15 אלף שקל עד ליוני 2021, כרשת ביטחון סוציאלית אישית נוסף על הסיוע שניתן לעסק. מדובר באוכלוסייה שאינה זכאית לתשלום דמי אבטלה, אשר בתקופת הזכאות, חלה ירידה של לפחות 40% במחזור עסקאותיה, ושהכנסתה החייבת במס אינה עולה על 651 אלף שקל.

פרק אחר עוסק בסיוע לעסקים בהוצאות קבועות. הארכת מנגנון החזר הוצאות קבועות לעסקים אשר נפגעו ב־40% או יותר מהמחזור החודשי שלהם, והגדלת המענק המרבי ל-500 אלף שקל לפעימה. נקבע כי כל עסק חדש שנפתח בתחילת 2020, לא יצטרך להוכיח ירידה של 40%, ויהיה זכאי לסיוע בגובה של 3,000 עד 4,000 שקל לחודשיים. לא יהיו שעבודים או עיקולים על מענקים אלה, לעניין עסקים בעלי מחזור של עד 300 אלף שקל.

100 מיליון שקל לעמותות שנפגעו

כן נקבע כי לפחות 100 מיליון שקל יוקצו לצורך תמיכה במוסדות ציבור ועמותות שהכנסותיהם, לרבות תרומות, פחתו, בשל התפרצות נגיף הקורונה, וכי הכסף יחולק בין מוסדות הציבור לפי מבחני תמיכה שיקבע שר האוצר בתוך 30 ימים מיום תחילתו של החוק.

בחוק הוארכה האפשרות לחיילים משוחררים להשתמש בכספי הפיקדון האישי שלהם לכל מטרה, והגדלת הסכומים שבהם יוכל לעשות שימוש. במסגרת זו, חייל ששוחרר לפני פחות מ-18 חודשים ולא מיצה את אופציית המשיכה עד כה - יוכל למשוך עד11 אלף שקל, וחייל שמשוחרר למעלה מ-18 חודשים ולא מיצה את האפשרות עד כה - יוכל למשוך עד 7,500 שקל.

סעיף משיכת קרנות השתלמות - מתן אפשרות עבור מי שהם או בן זוגם פוטרו, הוצאו לחל"ת או חלה ירידה בהכנסתם ושצברו כספים בקרנות השתלמות, למשוך את הכספים מהקרן גם לפני שחלפה התקופה הנדרשת מיום הפקדתם לראשונה, בלי שיחול עליהם מיסוי עודף, בתנאי שלא יעלו על סכום של 7,500 שקל בחודש, למשך 6 חודשים, כדי לאפשר להם מיצוי של מקורותיהם הכלכליים.

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר לאחר אישור החוק כי "זה חוק של ערבות הדדית ובאמת נציגי הציבור התלכדו כאן. אנחנו מקלים על ציבורים רחבים, הצעירים, עצמאים, ובעלי עסקים ברשת ביטחון כלכלית דינמית שמתאימה את עצמה בכל התחומים כדי לסייע לעבור את התקופה הזו".