מי יכול להשתדרג בקורונה ומי יאלץ להתפשר על עבודה?

שדרוג קריירה בשני צעדים פותח הזדמנות גם למי שנאלצים להתפשר בטווח הקצר

בדרך ללשכת התעסוקה בת"א / צילום: כדיה לוי, גלובס
בדרך ללשכת התעסוקה בת"א / צילום: כדיה לוי, גלובס

חלק לא מבוטל מ-850 אלף מחפשי העבודה מצאו עצמם מחוץ לארגון לא בשל הקורונה, אלא משום שמעסיקים מנצלים את המשבר הכלכלי להשבחת כוח אדם. זה לא חדש, התופעה הזו מתרחשת בכל פעם שמתעורר גל פיטורים גדול במשק, כאשר בצד הפגיעה הקשה במפוטרים, מהווה המשבר הזדמנות קריירה לאחרים.

תתעלמו מהשכר

מי הם הנהנים העיקריים? בראש תמצאו את מי שמכונים "הטאלנטים" שרבים מהם נהנים מפניות רבות מצד מעסיקים, בפרט במקצועות בהם יש מחסור בכוח אדם איכותי, למשל פיתוח תוכנה. מבחינתם מהלך של שדרוג לחברות/תפקידים איכותיים יותר עשוי להיות צעד נכון והוא כרוך בסיכון נמוך יחסית, אם כי צריך להיזהר מיותר מידי קדנציות קצרות, שעלולות לפגוע באטרקטיביות שלהם בקרב מעסיקים איכותיים.

אחרי הטאלנטים ברשימה - עובדים ומנהלים שממוצבים ברבע העליון בתחום שלהם, עם דגש על מי שלא איבדו את עבודתם, שחלקם תוהים האם נכון להם לעזוב כעת מיוזמתם לטובת תפקיד מתגמל/איכותי יותר. התשובה היא כן, ובלבד שמבצעים את המהלך בזהירות המתבקשת.

ככלל, הדרך הנכונה היא קודם כל לנטרל את אלמנט השכר, וזאת משום שכאשר שדרוג בשכר מהווה הפרמטר המרכזי בהחלטה לעבור לחברה אחרת, קרוב לוודאי שתתקשו להצליח בתפקיד, עם סיכוי לא מבוטל שלא תשרדו בו לאורך זמן. אם מצאתם שהתפקיד מעניין ותורם להתפתחותכם המקצועית, מבסס את ערך המותג שלכם ועולה בקנה אחד עם מטרות הקריירה בטווח הארוך (כל תפקיד יש לבחון בפרספקטיבה הזאת), יש לבחון פרמטרים שהם קריטיים לקבלת החלטות מעבר בעת משבר כלכלי.

הדבר הכי חשוב הוא בחינת חוסנה של החברה, תחום פעילותה, מעמדה התחרותי וכל פרמטר רלוונטי שעתיד לנבא את יציבותה בהשוואה למעסיק הנוכחי שלכם, ואת פוטנציאל ההישרדות שלה לנוכח המשבר (בפרט אם היצע המשרות במקצוע/תפקיד שלכם צנוע יחסית). שנית, חשוב להבין את מרכזיות התפקיד המוצע לכם לארגון, כי גם חברות טובות ויציבות עתידות להעמיק התייעלות, ואתם עוד עלולים למצוא את עצמכם תוך כמה חודשים ללא עבודה.

שדרוג בשני צעדים

רק לאחרונה נתקלתי במנהלת מצוינת שהשתדרגה בתחילת הקורונה לתפקיד איכותי יותר בחברה יציבה, אבל 4 חודשים לאחר מכן היא פוטרה. החברה הגיעה למסקנה שאפשר להסתדר גם בלי התפקיד הזה בשנה הקרובה, סיכון שצריכה היתה לקחת בחשבון, או לפחות לנסות לייצר איזושהי הגנה מפניו בחוזה ההעסקה. למרות ערך מותג גבוה יחסית, המנהלת המוכשרת הזו קרוב לוודאי שתיאלץ להתפשר על תפקיד קטן ממידותיה, שכן מספר התפקידים הרלוונטיים שנפתחים בתקופה הזו הוא זעום.

הזדמנות נוספת לשדרוג קריירה, שמעטים תופסים אותה כזו, היא שדרוג בשני צעדים - המהלך מתאים גם למובטלים עם ערך מותג גבוה וגם לעובדים ממותגים שמעוניינים לתקן טעות קריירה. לדוגמה, מנהל בדרג ביניים שעזב מבחירה חברה גלובאלית מהמובילות בשוק עקב שינוי ארגוני שפגע במוטת השליטה שלו, צמצם ב 30% את היקף הפעילות שבאחריותו, ובהתאמה את מספר העובדים הכפופים לו. הוא עבר לתפקיד מקביל בהיקפו לתפקידו הקודם טרום השינוי הארגוני, אך בחברה שבה אין לאן להתקדם (הבוס שלו מדווח לבעלים וכנראה לא יעזוב בטווח הנראה לעין, אם בכלל). תוך מספר חודשים הוא הבין שטעה וכבר שנה שהוא מחפש חלופה, אך למרות מיצובו הגבוה מוצעים לו תפקידים קטנים יותר שאת כולם הוא פוסל על הסף. הוא טועה. במקום לחפש את החברה הנכונה הוא מחפש תפקיד גדול לפחות כמו הנוכחי, מה שעלול להביא אותו לאותו מצב של תקיעות, רק בחברה הבאה.

המטרה הנכונה היא למצוא חברה גדולה ואיכותית עם פוטנציאל קידום ארוך טווח, גם במחיר של נסיגה לתפקיד קטן יותר מהנוכחי, שכן הסיכוי למצוא תפקיד מקביל בגודלו בחברה גדולה יותר הוא קלוש, בפרט בימי קורונה. במילים אחרות, עליו לנצל את הקורונה לביטול הטעות שעשה במעבר האחרון, ובצעד הבא לשדרג את הקריירה לנקודה זינוק טובה יותר, מהלך שעתיד להיות קצר יחסית, תודות לכישוריו המצוינים.

כגודל הפשרה, קוטן הפגיעה

ההזדמנות להשתדרג בקורונה היא נחלתם של מעטים יחסית, בעוד השאר יצטרכו כנראה להתפשר, בפרט מי שלא יכולים להתקיים לאורך זמן מדמי אבטלה. מאחר ומעסיקים מנצלים את המשבר להשבחת כוח אדם ומגייסים את העובדים הכי טובים, מקצועיים ומנוסים בעלות נמוכה יותר, כפעולת שרשרת רוב מחפשי העבודה יאלצו להתפשר על תפקידים פחות טובים מאלה שמילאו טרום הקורונה. הפשרה הזו לא פשוטה, גם כלכלית וגם רגשית, אבל כפי שכתבתי בהרחבה בטור תתחילו לחפש עבודה כבר עכשיו, אל לכם לחשוש מפגיעה בערך המותג. ככל שהפשרה גדולה יותר, הנזק העתידי שלה קטן יותר. בהצלחה!

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

יומן קורונה:
ניוזלטר יומי על כל מה שצריך לדעת
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988