הכנסת אישרה את המענקים לאזרחים; צפויים לעבור ביום ראשון

חוק המענקים עבר ברוב של 68 חברי כנסת ואפס מתנגדים • בנוסף אושרה גם הפחתת מס הרכישה למשקיעים בחזרה ל-5%

חברי כחול לבן ושר האוצר ישראל כ"ץ לאחר אישור חוק המענקים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
חברי כחול לבן ושר האוצר ישראל כ"ץ לאחר אישור חוק המענקים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה ברוב את חוק המענקים לציבור בגובה 6.5 מליארד שקל, עם מענקים מוגברים למשפחות מרובות ילדים. 68 חברי כנסת תמכו ואפס התנגדו. 

החוק יוצר מנגנון תשלומי מענקים חד פעמי כדלקמן: בעד ילד ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 500 שקל עד לילד הרביעי במשפחה, עבור הילד החמישי והלאה יעמוד המענק על 300 שקל. עבור תושב ישראל מעל גיל 18 או נער או נערה נשואים, ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 750 שקל. כמו כן, קובע החוק כי תוענק תוספת של 750 שקל נוספים למענק, לאוכלוסיות של מקבלי קצבאות וגמלאות שונות. בנוסף אושרה במסגרת החוק, הפחתת מס הרכישה למשקיעי הדירות בחזרה ל-5%. המענקים צפויים לעבור ישירות לציבור החל מיום א' הקרוב.

אחרי הדיון במליאה, נכנסו שר האוצר ישראל כ"ץ, שר המשפטים אבי ניסנקורן ושר הפנים אריה דרעי לפגישה משותפת עם שר הביטחון בני גנץ, בניסיון לפתור את המשבר סביב תקציב המדינה.

"שמח שהחוק הזה מקבל תמיכה רחבה"

שר האוצר כ"ץ וסגן שר האוצר איציק כהן נכחו במהלך הדיונים על החוק והשיבו לחברי כנסת מן האופוזיציה, כגון ניצן הורביץ ותמר זדנברג ממרצ, שקראו להעברת תוכנית כלכלית מקיפה יותר. מרצ בירכו על חלוקת המענקים לציבור ואמרו שהם תומכים בממשלה בחקיקה הזו.

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר לפני ההצבעה: "אני שמח שהחוק הזה מקבל תמיכה רחבה כדי להעביר מסר לציבור שאנחנו, הממשלה, הכנסת עם הציבור כתף אל כתף ביחד, נסייע ברוח של ערבות הדדית של תמיכה וסיוע, כדי לעבור את התקופה הקשה הזאת ביחד, עד לעתיד ורוד ומבטיח בעוד שנה או פחות כאשר יימצא אותו חיסון ונחזור לפעילות של צמיחה ושגשוג".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הציג את ההצעה ואמר: "אחד מהחוקים שיותר מכבדים אותנו ואנחנו גאים בו זה החוק הזה. אני משבח את שר האוצר על-כך שבניגוד למחשבה הראשונית שהייתה מוטעית, גם ילד שביעי הוא רעב, גם ילד שביעי צריך לתת לו ארוחת צהריים, אם נותנים".

עוד דיבר במהלך הדיון ח"כ אחמד טיבי (המשותפת) וגם הוא בירך את יו"ר ועדת הכספים משה גפני ואת שר האוצר כ"ץ על שיתוף הפעולה עם הסיעה המשותפת, על הגדלת המענק למשפחות גדולות והן על הסיוע הממוקד לעיר נצרת, שהפכה למוכת אבטלה בשל מצב התיירות הנכנסת לישראל.

בסיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, מתחו ביקורת על החוק ועל כך שהוא נותן עדיפות למגזר החרדי, אך מתעלם ממצוקה של תושבי ישראל שהם מתחת לגיל 28 ו/או הם חיילים משוחררים.

בהצבעה על תוכנית המענקים השתתפו גם גנץ וניסנקורן, למרות ששעה קודם לכן, הם נעדרו מן המליאה בעת ההצבעה לתיקון חוק יסוד הלאום, וזאת בניגוד להבטחות בחירות שלהם מן השנה האחרונה.