5 שיעורים שלמדנו עד עכשיו על עבודה מהבית

גוגל הודיעה השבוע שתשאיר את עובדיה בבית עד הקיץ הבא לפחות, וחברות רבות אחרות יאמצו לכל הפחות את המודל ההיברידי שמשלב בית ומשרד, אבל אתגרי הניהול שמציבה המהפכה הזאת רחוקים מלהיפתר

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שינוי שעשוי להיות מונומנטלי לפחות כמו מעבר העובדים למפעלים במהפכה התעשייתית סוחף את העולם, אלא שבניגוד למהפכה התעשייתית, הוא התרחש בתוך כמה חודשים בלבד והעביר אנשים בכיוון ההפוך - חזרה הבית. למרות המהירות, אנחנו עדיין בשלבים המוקדמים של מהפכת העבודה מהבית, ויחלפו אולי שנים ואפילו יותר של ניסוי וטעייה עד שנעשה את זה כמו שצריך. 

מספר האמריקאים שעובדים אך ורק מהבית הוכפל לפחות, ואולי אף שולש, מאז המגפה. בשיא, בתחילת מאי, 52% מהשכירים האמריקאים דיווחו על עבודה קבועה מהבית, ועוד 18% עבדו לעתים מהבית, לפי סקר של גאלופ. כלומר, סך הכול 70% מהשכירים עבדו מהבית במידה מסוימת. מדובר על יותר מ-100 מיליון בני אדם בארה"ב לבדה. בשבוע שהסתיים ב-12 ביולי, שיעור העובדים האלה ירד ל-53%. גם נתון זה גבוה באופן משמעותי מהנתון של 2016. אז דיווחו על עבודה חלקית לפחות מהבית 43%. 

רבים מהעובדים הללו לא יחזרו למשרד בקרוב. סקר מנהלים שערכה חברת המחקר והייעוץ גרטנר ב-5 ביוני מצא שבעתיד, 82% מהם מתכננים להתיר עבודה מרחוק לפחות בחלק מהזמן. 47% אמרו שהם מתכוונים להתיר עבודה מלאה מרחוק. סקר עדכני של מיקרוסופט בין מנהלים הניב אותה תוצאה: 82% מסרו שהם יאמצו מדיניות עבודה מהבית גמישה יותר אחרי המגפה.

המעבר הזה מניב מבול של נתונים ותובנות על ההרגלים שמאמצים עובדי טכנולוגיה כדי להישאר פוריים. הם מציירים תמונה של חברות שמתאמצות להשתמש בציוד ובתוכנה הזמינים - מחשבי לפטופ, טלפונים, חיבורי אינטרנט ושירוי ענן - אך גם מגלות ומאמצות טכנולוגיה חדשה. לזום תקשורת וידיאו היו 10 מיליון משתמשים ביום בדצמבר. כעבור ארבעה חודשים היו לה 300 מיליון משתמשים יומיים.

חברות מפיקות במהירות תובנות לגבי הצרכים המגוונים של עבודה מרחוק, מהכלים המתאימים לעבודה ועד סגנונות ניהול חדשים. הון רב מונח על כף המאזניים כאשר ממציאים וחברות הזנק מהמרים על מה שהכי מתאים לכוח עבודה ביתי. אולי הלקח הגדול ביותר הוא שאנחנו בעיצומו של ניסוי ענק ולא מתוכנן, וחברות צריכות להמשיך לנסות דברים חדשים תוך היפטרות מהירה ממה שלא עובד.

שיעור 1: משתמשים במכשירים שכבר קיימים

דפוסי ההוצאה העולמית על טכנולוגיית מידע, IT, חושפים שתי מגמות מנוגדות לכאורה. באפריל ובמאי נרשמה עלייה בהוצאה הצרכנית על לפטופים וציוד נלווה לעבודה מהבית, אבל תחזית המכירות הכוללת ל-2020 היא לירידה של 14% במכירת הלפטופים לעומת השנה שעברה, אומר ג'ון-דייויד לבלוק, סגן נשיא וחזאי ראשי בגרטנר. למרות אותה עלייה מיידית בהוצאה עליהם במגיפה, "המכירות 'ימותו' בהמשך השנה", הוא אומר.

מה שאנשים קנו למשרדים הביתיים שלהם אינו מחליף את מה שהעסקים לא קנו השנה, על רקע הירידות האדירות בביקוש במגזרים רבים, מחברות תעופה ואירוח עד תעשיות כבדות, ייצור וקמעונאות.

חברות רבות שלא התלהבו להשקיע בעובדים שלהן העדיפו לפנות למקטע לא ברור לשעבר של שוק מחשוב הענן: דסקטופ כשירות. משמעות הטכנולוגיה הזו היא שמעסיקים יכולם לתת לעובדים לפטופים, ולחבר אותם למחשב רחוק חזק יותר כדי להריץ את התוכנה הדרושה. מיקרוסופט, סיטריקס סיסטמז ואמזון שירותי ווב מציעות מחשב שולחני כשירות, והקטגוריה הזו תכפיל את מכירותיה השנה ל-1.2 מיליארד דולר, אומר לבלוק.

שיעור 2: אנשים צמאים לקשר

אחד הדברים שהופכים את העבודה מרחוק למאתגרת הוא מגוון סוגי האישיות והתפקידים בעבודה, והכלים שבהם משתמשים צריכים לשקף את זה. אבל חברות לא תמיד יודעות על אילו כלים מדובר, או איך לתפור אותם לעבודה השוטפת. 

בתכנות זוגי, צורת עבודה שצוברת פופולריות, המקודדים יושבים יחד למחשב יחיד כדי להביא יותר כוח אש שכלי לפתרון בעיות קשות. במגפה, רבים פנו ל-Tuple, יישום של פיצול מסך שפותח במקור על ידי שלושה מקודדים שרצו לפתור את בעיות העבודה מרחוק שלהם. אפילו אלו שחזרו לעבוד במשרדים ממשיכים להשתמש בזה, אומר מנכ"ל Tuple.

אף שכלים רבים לתקשורת מרחוק היו בשימוש רחב לפני המגפה, חומרה ייעודית שמאפשרת צורת עבדוה כזאת היא חדשה יחסית. זום, לדוגמה, זה עתה הכריזה על מערכת שיחות הווידיאו הביתית הראשונה שלה - צג של 27 אינץ', מיקרופונים ומצלמות בזווית רחבה.

Sidekick, חברת הזנק טרייה מחממת Y Combinator בעמק הסיליקון, מציעה טאבלט שדולק תמיד לחברות הזנק ולצוותים קטנים שרוצים תקשורת קבועה וספונטנית בין עובדים, כאילו הם יושבים יחד כל היום.

כשהעובדים מוצאים את קצב העבודה האישי שלהם מהבית, יש צורך בסוגים שונים של תקשורת כדי לנהל אותם, אומר ג'וליאן קודורניו, סגן נשיא ל-Workplace בפייסבוק, מערכת הנמצאת בשימוש בוולמארט, סטארבקס, שברון וחברות רב-לאומיות רבות נוספות.

הלקוחות שלו גילו שתקשורת-יתר חשובה במיוחד כשכולם עובדים מרחוק, מפני שתקשורת אונליין מעבירה רק חלק מההתרשמות של אנשים מאנשים אחרים. "לפני הקורונה הייתי אומר שהם מכנסים ישיבה של כולם בזמן אמת פעם בחודש, ואז זה הפך לפעם בשבוע, ואחר כך פעם ביום", הוא מוסיף.

שיעור 3: יום העבודה משתנה

רוב המעסיקים שנסקרו לא ראו ירידה בפריון בתקופה זו של עבודה המונית מהבית, אומרת אליזבת ג'ויס, סגנית נשיאה למשאבי אנוש בגרטנר. זה הגיוני כשחושבים שאותן שעות של נסיעה מהבית למשרד וחזרה מנוצלות כעת ליותר שיחות ופגישות מקוונות.

גם אופי הפגישות השתנה, כי הן מתנהלות כעת בתוכנה כמו זום, סלאק ומיקרוסופט טימס, שראו עלייה בשימוש היומי - מ-32 מיליון בתחילת מארס ל-75 מיליון באפריל. נתונים מהשירותים הללו מציעים מבט ייחודי על השינויים בעבודה.

ג'ארד ספטארו, סגן נשיא למיקרוסופט 365, החטיבה כוללת את אופיס וטימס (Teams), אומר שבטימס חלה עלייה של 15%-23% בשימוש בין שמונה לתשע בבוקר. עלייה דומה נרשמת בין שש לשמונה בערב. מספר הצ'טים בסופי שבוע עלה ביותר מ-200%.

שיעור 4: כדי למשוך טאלנטים, צריך הטבות חדשות

כמה חברות מוציאות הרבה כסף כדי לצייד עובדים שתקועים בבית, בייחוד עובדי ידע. Firstbase גובה מחברות דמי שימוש אחידים לחודש, בממוצע 120 דולר לעובד, כדי לצייד עובדים חדשים מהבית בכיסא ארגונומטרי ודסק, מיקרופון, לפטופ וצג נוסף. לפני מארס היו ברשימת ההמתנה של פירסטבייס 600 חברות, אומר המייסד והמנכ"ל כריס הרד.

הלקוחות של Firstbase נעים בין חברות הזנק בשלב מוקדם לחברות בורסאיות, חלקן עם דרישות ייחודיות (ולעתים קיצוניות) כדי לשמור על העובדים ולגרום להם להיות פוריים ככל האפשר. כמה לקוחות מעדיפים לשגר לכל עובד מכונת קפה ומנוי לפולי קפה, אבל חברה אחת ביקשה לספק לעובדיה אופני פלוטון. חברת טק בורסאית אחת מספקת לכל עובדיה "פריט ספיציפי שלא היה מוכר לנו", אומר הרד. הוא לא פירט איזה.

שיעור 5: קחו את זה לאט

כמעט בן לילה, העבודה הפכה ממקום שאליו אנשים הולכים לדבר שאנשים עושים. טכנולוגיות המובייל והענן שגרמו לג'ובים שלנו לחלחל ללילות ולסופי השבוע שלנו גם הקלו את המעבר לעבודה מלאה מהבית. אבל לרבים, המעבר היה מהיר מדי.

"אני חושב שאנחנו פשוט ממהרים מדי", אורמ מארק ג'ונסון, מייסד ושותף בכיר בחברת הייעוץ האסטרטגי Innosight. חברות רבות נעות במהירות לאמץ טכנולוגיות מסוימות, בלי לשקול את התלות ההדדית בין העובדים, המנהלים והכלים הללו, הוא מוסיף. "חברות יצטרכו לנווט את כוח העבודה שלהן כמה פעמים לפני שהן יקבלו את העבדוה הנכונה".

כשמדינות נפתחות מחדש לעסקים, רוב החברות נכנסות למצב עבודה היברידי, שבו לפחות כמה עובדים באים למשרד לזמן מה, אומרת ג'ויס מגרטנר. זה קשה עוד יותר לנהל, כי מעסיקים צריכים להחליט איך כולם יוכלו לתקשר באותה רמה, בין אם הם בבית או במשרד.

הראייה לכך שעבודה היברידית הפכה לנורמה החדשה נמצאת בשימוש במערכות שיחות ועידה, שננטשו בשלבים המוקדמים של המגפה. מיקרוסופט רואה עובדים שחוזרים להשתמש בהן, מה שמציין שאנשים חוזרים למשרדים, ומתקשרים לא רק עם משרדים אחרים אלא גם עם העובדים שנשארו לעבוד מהבית.

המעבר המסיבי לעבודה מרחוק מציג הזדמנויות לחדשנות ולחשיבה מחודשת על אופי העבודה שכמוהם לא ראינו בדור האחרון. אבל רק בעשרות השנים הבאות חברות יצליחו להתיר את סבך האתגרים של פריון עבודה ואיזון בין עבודה לחיים פרטיים.