עסק ביום | פיצ'ר

"אין לי פרנסה. אני בת 52. במה אני אחפש עבודה בגילי?"

איריס חזן, בת 52 , אם חד הורית, בעלת סלון הכלות "פריז אקלוסיב", עסק לחינות "חינת המלך" וחנות בגדי ילדים "נשים קטנות" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אירס חזן. בעלים של סלון כלות, חנות בגדי ילדים ועסק לחינות / צילום: תמונה פרטית
אירס חזן. בעלים של סלון כלות, חנות בגדי ילדים ועסק לחינות / צילום: תמונה פרטית

"אין לי פרנסה. אני בת 52. במה אני אחפש עבודה בגילי? העסק שלי היה שם דבר בעיר חדרה, 'פריז אקסלוסיב', והיום אני בלי שם, בלי דבר ובלי שום דבר. אני לא יכולה להרים את עצמי. אני לא מסוגלת לשלם מסים, חשמל, טלפונים. אני יושבת בחנות כמו בול עץ, רק יושבת ובוכה כל היום".

איריס חזן, אם חד הורית, בעלת סלון הכלות "פריז אקלוסיב", עסק לארגון חינות "חינת המלך" וחנות בגדי ילדים "נשים קטנות", נכנסה למשבר במצב כלכלי קשה, כשהיא עדיין נאבקת לכסות על הפסדים שנגרמו לעסק שלה בעקבות שריפה שארעה 5 שנים קודם לכן. "לפני כחמש שנים נשרף סלון הכלות ושמלות הערב שלי, 'פריז אקסולוסיב'. נגרם לי נזק של כמעט 3 מיליון שקלים, והיה לי ביטוח 300 אלף שקל בלבד. בשנים האחרונות נלחמתי בשיניים כדי להרים את עצמי מהמכה הזאת. זה היה עסק של 300 מטר, והיום הוא ממוקם על 70 מטר ועדיין כל ההכנסות שהיו הופנו לכיסוי החובות".

בניסיון למצוא מקורות פרנסה נוספים, הקימה חזן שני עסקים נוספים, כשהיא לא מדמיינת את גודל הצרה שמחכה לה מעבר לפינה. חזן: "באוקטובר 2019 השקעתי 300 אלף שקל בציוד להפקות של חינות, ופתחתי במקביל גם עסק למכירת בגדי ילדים. ואז הגיעה הקורונה. הדבר הראשון שקרה זה שהסחורה שקניתי בחו"ל לאירועי החינה - לא הגיעה. עצרו את היבוא לארץ והסחורה נתקעה. נאלצתי לשכור ציוד כי כבר התחייבתי לאירועים בארץ בתחילת השנה. אחר כך התחילו הביטולים. כל האירועים, חינות, מימונה, אירוע של חברת הייטק, וגם ההזמנות של השמלות - כולם בוטלו בבת אחת. סגרו לנו את הכול, וגם הייתי צריכה להחזיר המון כסף לאנשים שביטלו לי אירועים. לא מספיק הפסדתי הכל בקורונה, מצאתי את עצמי מחזירה כספים מאיפה שאין".

ממה את חיה?
"אני לא מרגישה שאני חיה. אתמול חשבתי שאני עוברת התקף לב. אני על סף התמוטטות. הבן שלי לקח רגילה מהצבא כדי לעזור לי. הבת שלי לומדת משפטים ולקחה הלוואת סטודנטים בשבילי ואני לקחתי הלוואה של 200 אלף שקל מהבנק ועוד 100 אלף שקל מההורים שלי. אני חייבת כסף לכולם. נכנסנו למערבולת מטורפת. לפני המשבר כבר נתקלתי בקשיים שכל עצמאי בארץ הזאת נתקל בהם, הרגולציה הקשה, עומס של תשלומים והיטלים, ובקושי החזקתי את הראש מעל המים, ואז באה המכה של המשבר שגמרה עלי לגמרי. נכנסתי לחובות של 600 אלף שקל נכנסתי לחובות מול הבנקים, וזה לפני משכנתאות ועוד בלגן מסביב. זה הפיל אותי לבור כזה עמוק שאני לא מצליחה להרים את עצמי. אני מנסה למכור את הבית שלי בגלל המצב הזה ולא מצליחה".

אין בכלל הכנסות באף אחד מהעסקים שלך?
"בתחום האירועים אין עבודה בכלל, ולכן סלון הכלות והעסק של החינות מושבתים לגמרי. וגם בעסק של הילדים אין אנשים. חתול לא עובר ברחוב. זה פשוט לקבל את כל המכות יחד. באף אחד מהעסקים שלי אין שום הכנסות. שקל לא נכנס הביתה".

קיבלת סיוע מהמדינה?
"זו המכה הבאה. אני לא זכאית לשום מענק, כי לא היו לי רווחים בשנים האחרונות. בגלל שהעסק שלי נשרף עדיין קיזזתי הפסדים כל שנה, ולא שילמתי מס הכנסה. אם את לא משלמת מס הכנסה את לא מקבלת שום דבר מהמדינה. היו לי יותר הפסדים מאשר הכנסות ולכן אני גם לא זכאית למענקים כי לא נרשמה לי ירידה בהכנסות, למרות שירדתי בפועל לאפס הכנסות. נקלעתי לסחרור שבו יש לך חובות, הוצאות, אפס הכנסות ואפס סיוע מהמדינה

"אני אם חד-הורית, אין לי הנחת ארנונה ואין לי הנחת מסים. אנחנו כבר חצי שנה עם עסקים סגורים לחלוטין אז לפחות תורידו לנו את המסים. תבטלו אותם. תנו לנו משהו שנוכל לנשום".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il