עוד קופסה יוצאת לדרך: האוצר מבקש תוספת של מיליארדי שקלים לחינוך

הצעת החוק מאפשרת את הגדלת תקציב החינוך בסכום של 1.76 מיליארד שקלים ב-2020 ובסכום נוסף של 2.36 מיליארד שקלים בשנת 2021 – בשל מה שמגדירים באוצר "הצורך לבצע התאמות במערכת החינוך על מנת שיהיה אפשר לפתוח את שנת הלימודים.."

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בפעם הרביעית מפרוץ משבר הקורונה האוצר מבקש להשתמש בכלי הבלתי קונבנציונלי המכונה קופסה חוץ תקציבית. בשונה משלוש הקופסאות הקודמות שנועדו למימון תכניות החילוץ למשק מדובר הפעם בקופסה שנועדה לפתור בעיה תקציבית ספציפית - תוספת בסך 4.12 מיליארד שקלים לתקציב החינוך. השימוש הנוסף והנוכחי בכלי הקופסאות מחזק את הטענה שמדובר בשיטה חדשה לניהול אלטרנטיבי של המדינה ללא תקציב מדינה מאושר.

על-הפרק עומדת האפשרות לקופסאות נוספות לתקציב הבריאות והביטחון, למרות שבדרגים המקצועיים יש עדיין התנגדות רבה לקופסאות כאלה, בעיקר לתקציב הביטחון, בגלל הקשר הרופף שיש בין התוספת לביטחון לבין משבר הקורונה. במקרה של קופסת החינוך ניתן לטעון כי מדובר בתוספת תקציבית הדרושה למערכת החינוך לצורך היערכות ללימודים בצל המגפה.

הקופסאות החוץ-תקציביות מאפשרות לאוצר לעקוף את תקרת ההוצאה שנקבעה בתקציב המדינה. מאחר שהממשלה לא אשרה תקציב מדינה חדש בשל מחלוקת פוליטית בין הליכוד וכחול לבן, המדינה נאלצת לפעול במגבלות המסגרת התקציבית שנקבעה בתקציב שנת 2019, התקציב האחרון שאושר בכנסת. המשמעות היא כי למדינה חסרים כ-15 מיליארד שקלים. כפי שדווח ב"גלובס" החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו הודיע על התפטרותו לאחר שסוכם על הגדלת תקציב הביטחון בשלושה מיליארד שקלים לללא מקור תקציבי וללא הסכמתו.

הקופסאות הן מסלול עוקף חוק שמאפשר לממשלה להוציא כסף מבלי להצביע על מקור תקציבי ותוך עקיפת תקרת ההוצאה התקציבית. מאחר ומדובר בכלי לא-קונבנציונליים, שחורגים מכללי הניהול התקציבי התקין נקבע כי השימוש בקופסאות יהיה מוגבל למשברים חד-פעמיים. מתחילת משבר הקורונה אושרו שלוש קופסאות חוץ-תקציביות, במסגרת תוכניות החילוץ והסיוע למשק להתמודדות עם משבר הקורונה. ההוצאה החוץ-תקציבית של הממשלה בתוכניות אלה מוערכת בסכום כולל של כ-75 מיליארד שקלים.

תזכיר החוק לאישור הקופסה לחינוך הופץ אתמול (ו') להערות הציבור. התזכיר הופץ עם כניסת השבת והזמן להגשת הערות שהוקצב לציבור מסתיים ביום ראשון בתשע בבוקר. החוק החדש הוא הרביעי בסדרת חוקים ששמם הרשמי חוק הפחתת הגרעון והגבלת ההוצאה התקציבית (הגדלת הוצאות לטובת התמודדות עם המשבר הנוצר עקב התפשטות נגיף הקורונה).

הצעת החוק מאפשרת את הגדלת תקציב החינוך בסכום של 1.76 מיליארד שקלים ב-2020 ובסכום נוסף של 2.36 מיליארד שקלים בשנת 2021 - בשל מה שמגדירים באוצר "הצורך לבצע התאמות במערכת החינוך על מנת שיהיה אפשר לפתוח את שנת הלימודים התשפ"א, בהתאם להגבלות הנדרשות בשל ההתפרצות של משבר הקורונה". כותבי הצעת החוק מציינים בסיום דברי ההסבר כי "מאחר שגם עלויות אלו צפויות להיות חד-פעמיות, מוצע כי הגידול לא יהיה חלק מחישוב מגבלת ההוצאה לשנים הבאות".