המודל של אמריקן טאואר בדרך לארץ? החברה במגעים עם מפעילי סלולר ישראלים

המודל של החברה מאפשר לחברות סלולריות שנזקקות למזומנים למכור את הסכמי השכירות שלהם עם בעלי הנדל"ן בתמורה לכסף מזומן שהן מקבלות, ובמקביל הן מתחייבות לשכור את האתרים לתקופה מסוימת • השיחות מתנהלות בעיקר במשולש שבין פרטנר, סלקום והוט מובייל

אנטנה סלולרית/ צילום: תמר מצפי
אנטנה סלולרית/ צילום: תמר מצפי

פירמת EY, המייצגת את חברת אמריקן טאואר, מנהלת שיחות עם מפעילי סלולר ישראלים בדבר עסקאות במודל של מכירה והשכרה מחדש של אתרי הסלולר שלהן.

אמריקן טאואר ניסתה בעבר להיכנס לשוק הישראלי אך נראה שהמפעילים בישראל עדיין לא שוכנעו שהמודל כדאי להם. למרות זאת, השיחות מתנהלות בעוצמות כאלה ואחרות כל הזמן בעיקר במשולש שבין פרטנר, סלקום והוט מובייל שחולקת ביחד עם פרטנר ברשת PHI.

אמריקן טאואר היא שם דבר בתחום האתרים הסלולריים בעולם והיא מוכרת היטב בישראל על רקע מספר ניסיונות ליישם כאן את המודל שמאוד נפוץ בעולם. הוא מאפשר לחברות סלולריות שנזקקות למזומנים למכור את הסכמי השכירות שלהם עם בעלי הנדל"ן בתמורה לכסף מזומן שהן מקבלות, ובמקביל הן מתחייבות לשכור את האתרים לתקופה מסוימת. מדובר בעסקאות מימון לכל דבר ועניין, שמאפשרות לחברות הסלולריות להוריד הוצאות על שכירות אתרים - אחת ההוצאות הכבדות ביותר לחברת סלולר - ומנגד לקבל הרבה מאד כסף מזומן לצורך השקעות או החזר חובות.

הרקע למגעים ולשיחות שמתנהלות בשנה האחרונה סביב הנושא הוא התחושה שבשל מצבן של חלק מהחברות והמשך השחיקה בענף, חלק מהחברות יתקשו בשלב מסוים למחזר חובות ויחפשו מקורות מימון חלופיים, וכאן עסקה כזו יכולה לקרום עור וגידים.

תמונת המצב מבחינת המפעילים היא באופן כללי שלילית, אך כאמור העובדה שכל הזמן יש פניות מצד שחקנים שונים לחברות אומרת שיש סיכוי שמשהו יקרה. כך, למשל, סלקום הייתה מעוניינת להתקשר בהסכם מכירה והשכרה מחדש. בתקופת עמי אראל כיו"ר וניר שטרן כמנכ"ל החברה הייתה מוכנה ללכת על כך, אך היה קושי לגייס שותפים למיזם. כדי לייצר כדאיות כלכלית לפרויקט כזה נדרשות לפחות שתי חברות סלולריות להסכים על כך, כדי להוזיל מאד את עלויות השכירות. חברת המגדלים דואגת להעלות את שתי החברות לאתר אחד וכך פותחת הסכמים מול בעלי הנדל"ן ומחדשת הסכמים שיהיו טובים לכל הצדדים.

בפרטנר לא אהבו את המודל הזה מעולם. פרטנר ראתה, ועדיין רואה, ברשת שלה נכס אסטרטגי. מבחינת פרטנר עדיף לשתף פעולה בין החברות באופן פסיבי על ידי הקמה של אתרים משותפים כפי שהחברות עושות היום, מאשר למכור את הרשת לגורם שלישי.  יותר ויותר החברות מציעות בינן לבין עצמן לחברות מתחרות לעלות על אתרים חדשים, ובכך מוזילות עלויות. הדבר חוקי מכיוון שמדובר בשיתוף פעולה שהוא נדל"ני ולא בתדרים או בציוד.

השותפות של פרטנר עם הוט מובייל ברשת היא שותפות שנעשתה מתוך הבנה אסטרטגית שללא חלוקה בעלויות הרשת, פרטנר לא תשרוד. מאז, פרטנר בתחושה שהוט מובייל היא שותף שצריך להסתדר איתו ולחיות איתו, אבל אהבה גדולה אין שם.
מנגד, בהוט מובייל, בהתאם לרוח הקבוצה, מעולם לא ראו צורך להיקשר יתר על המידה לנכסים שלהם ורואים במהלך עסקה לכל דבר ועניין ואם תהיה לזה הצדקה כלכלית היא תיעשה. כאן המקום להזכיר גם את קרן אלומה של אורי יוגב שמנסה להיכנס לתחום וניהלה שיחות עם סלקום וכעת הגישה הצעה לפרטנר לחבור למודל.

כרגע החברות עסוקות במכרז הדור החמישי בסלולר שצפוי להתחיל השבוע, ובסלקום עסוקים במקביל בסגירת עסקת גולן טלקום, אך עדיין לא נאמרה המילה האחרונה סביב האפשרות שמהלך כזה יקרה.

בתוך כך נודע כי קרן אלומה וברן חתמו על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי לפיתוח ותפעול של אתרים לתקשורת אלחוטית. ברן תשקיע 5 מיליון שקלים במגדלי תקשורת תמורת 9% מהחברה. לפני כשבועיים רכשה אלומה 85% ממגדלי תקשורת המחזיקה 65 אתרים סלולריים. ברן היא אחת מהחברות הקבלניות המובילות בישראל בתחום תחזוקת האתרים.

אלומה שרכשה לאחרונה את תיבר, תשנה את שמה למגדלי תקשורת. אורי יוגב ימונה ליו"ר החברה ואורי שריר, סמנכ"ל המטענים של חברת רכבת ישראל ימונה לתפקיד המנכ"ל.