עסק ביום | פיצ'ר

"הכסף שנשאר בסוף מצחיק. המחירים שלי נמוכים ב-40%-50%"

גלעד אלפסי, בן 46, מחזאי ובימאי תיאטרון ומנהל אומנותי של אירועים ופסטיבלים • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

"טקס האשכבה" לתעשיית התרבות שקיימו בשבוע שעבר עובדי תעשיית האירועים מול קריית הממשלה בירושלים / צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים
"טקס האשכבה" לתעשיית התרבות שקיימו בשבוע שעבר עובדי תעשיית האירועים מול קריית הממשלה בירושלים / צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים

ב-13 במרץ, בבת אחת, קיבל גלעד אלפסי, מחזאי, בימאי תיאטרון ומנהל אמנותי של אירועים ופסטיבלים, ארבע הודעות ביטול של שתי הצגות, אירוע בארץ ואירוע בארה"ב שנקבעו לאותו חודש. בימים שבאו אחר כך, בוטלו כל האירועים שנקבעו לאלפסי חודשים קדימה. "בשבועיים הראשונים הייתי בדאון", הוא מספר, אבל הוא לא נמשך זמן רב. 

במקום לשקוע, החליט אלפסי להשקיע בלהמציא את עצמו מחדש. "אני גר ביישוב קהילתי ליד בית שמש, נחושה, וזמן קצר לאחר סגירת האירועים באה אליי יו"ר ועדת תרבות ושאלה אותי 'מה עושים עם יום העצמאות?'. הבנתי שכמוה, רבים רוצים לשאול מה עושים עכשיו עם כל האירועים וההצגות, אז מצאתי לזה פתרון. יצאתי בקמפיין של 'שמים זום על יום העצמאות', והתחלתי לעשות אירועים והצגות באמצעות הדיגיטל. עשיתי אירוע וירטואלי ליום השואה בשלושה מקומות במקביל וביום הזיכרון, ועוד אירועים".

לאט-לאט שכלל אלפסי את האירועים שערך ויצר פורמטים לאירועים שונים. "לא הכול בשידור ישיר בזום. בחלק מהאירועים צילמנו שחקנים בלייב ובאחרים היו סרטונים שנערכו מראש, בחלק עשינו מונולוגים של שחקנים, ועוד. לכל אירוע התאמנו את הפורמט. הבנתי שאני לא יכול לעשות דבר אחד לכולם, כי זה ישעמם, אז עשיתי מגוון מאוד גדול של אירועים וראיתי שאפשר להתפתח עם זה קדימה. מאז, כמו שאני מנהל אמנותי של אירועים בלייב, אני היום מנהל אמנותי של אירועים בווירטואל".

התובנות האלה יצרו תעסוקה רבה לאלפסי. "אני עמוס. בשבוע שעבר עשיתי שני כנסים גדולים ועוד אירוע לייב, אני עומד לעשות את ה'דינר' שהיה אמור להיערך בארה"ב בווירטואל, אני עובד על הצגה שכתבתי, עזרתי לשחקן לעשות אדפטציה של הצגה שלו לווירטואלי והוא עכשיו מוכר אותה להמון גורמים והשבוע עשיתי כנס של 75 שעות שידור שנכנסו אליו 60-70 אלף איש".

אז חמקת מהפגיעה הכלכלית של המשבר?
"לא חמקתי. ודאי שנפגעתי. הכסף שנשאר לי בסוף אחרי חלק מהאירועים מצחיק. הלחץ של הקורונה גרם להורדת מחירים משמעותית, גם כי אלה מתווים חדשים של עבודה, שאני לא מכיר, אז אני לא יודע תמיד לתמחר אותם כמו שצריך.
"יש לי ירידה מאוד חדה בהכנסות. היום המחירים בשוק מאוד נמוכים גם כי אין הרבה עבודה ויש הרבה תחרות וגם כי הלקוחות עצמם במצב כלכלי לא טוב. הלקוחות שלי נפגעו מאוד מהמשבר, וכולם מהדקים את החגורה.
"המחירים שאני עובד עליהם הם 40%-50% מהמחירים שלקחתי לפני המשבר. מדובר בפער עצום בהכנסה, אבל אני עדיין עובד, שזה חיובי וטוב. אני לא מסוגל לשבת בבית. מעבר לכך, אני מרגיש שעזרתי לאחרים למצוא פרנסה. יש צלמים, עורכים ושחקנים עצמאים שבימי שגרה אני מעסיק גדול שלהם, ותוך כדי זה שמצאתי את הדרך חזרה למעגל העבודה גם הם מצאו את הדרך שלהם חזרה לעבודה. החודש אני אמור להוציא משכורות בסדר גודל של 120 אלף שקל לעובדים שמצאתי להם עבודה. דאגתי לעבודה לאנשים בהיקפים גדולים, ואני שמח על כך".

איך ייראה לדעתך העתיד של עולם התיאטרון והפסטיבלים?
"אני המצאתי את עצמי מחדש בתחום שלי, ואני מאמין שזה כלי שיהיה טוב גם בעתיד. בסוף הקורונה תיעלם. זה ייקח זמן אבל זה יקרה, והתיאטרון יחזור. יש תיאטרון 2,500 שנה, אז הוא לא ייעלם עכשיו. מצד שני, גם הפלטפורמות שנבנו במהלך הקורונה לא ייעלמו. מי שיידע לעשות את ההתאמה כבר עכשיו יהיה לו סל גדול יותר של אפשרויות כשהקורונה תעבור.

"אני אחזור לעשות תיאטרון רגיל ופסטיבלים, אבל אני אשאר גם עם הפלטפורמות הווירטואליות שנבנו עכשיו. בשבוע שעבר עשיתי כנס עשור לגוף מסוים בווירטואל, לאחר שכל שנה עשו אותו באולם בלייב, ופתאום המארגנת הבינה שהיא לא רוצה לעשות אותו בלייב יותר כי בווירטואל זה עולה פחות כסף, נכנסו יותר אנשים ויש עוד סיבות. הפתרונות שמצאנו עכשיו בלית ברירה יהיו חלק מהארסנל שנשתמש בו אחרי הקורונה. וזה נכון לגבי כולם - שחקנים , מוזיקאים, מפיקים - שיכולים להיכנס לאפיקים חדשים שיחזיקו אותם עכשיו וייתנו להם פוטנציאל להמשך. מי שלא עושה את ההתאמה הזאת יחזור לסמוך על המזל. אנחנו כבר לא במצב חירום. יש שגרת קורונה וכולם צריכים לחזור לעבוד מתישהו. גופים יחזרו לעשות פסטיבלים ואירועים, רק הפלטפורמות ישתנו ומי שידע לעמוד שם ולהיות מוכן - יזכה". 

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il