אושרה תוכנית לבינוי 1,230 יחידות דיור בשטח מתקן טיהור מי השופכין של הרצליה

התוכנית שאושרה תייצר רצף אורבני בין רמת השרון להרצליה • בעקבות התוכנית תוסדר סוגיית פינוי השפכים של העיר אשר יחוברו לשפד"ן בחולות ראשון לציון • ההערכה היא כי שיווק הקרקעות במתחם יממן את הקו לשפד"ן

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), אישרה את תוכנית 'הרצליה בין ערים' (תמ"ל 1096) האמורה לייצר רצף אורבני בין רמת השרון להרצליה. התוכנית, ששטחה 399 דונם, ממוקמת בחלק הדרום-מערבי של העיר, בשטח שבו נמצא כיום מתקן טיהור השפכים של העיר ולא רחוק מקיבוץ גליל ים.

הבשורה הגדולה שמביאה איתה התוכנית היא שסוגיית פינוי השפכים של העיר תוסדר. בהווה, נוצר מצב שבו, בעת אירועי גשם משמעותיים, נכנסו מי גשם למערכת הביוב ונוצרו הצפות מקומיות של נגר וביוב. כחלק מהתוכנית, אושר קו הולכת ביוב גרוויטציוני (AYN), שיחבר את הרצליה למכון טיהור שפכי גוש דן (שפד"ן) בחולות ראשון לציון. אין להקל ראש במהלך זה שעלותו עצומה. ההערכה היא כי שיווק הקרקעות במתחם יממן את הקו לשפד"ן.

תוכנית הבנייה של השכונה החדשה משלבת 1,230 יחידות דיור עם שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של כ-35 אלף מ"ר. מתוך כלל יחידות הדיור, 246 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות. הבינוי המוצע בתוכנית כולל מבנים בגובה של עד 10 קומות ושני מגדלי מגורים בני 35 קומות. עוד כוללת התוכנית, שטחים עבור מבני ציבור, מסוף תחבורה ציבורית, כיכר עירונית וכן פארק עירוני שישתרע על שטח של כ-106 דונם. הפארק כולל חיבורים למערך השטחים הפתוחים בתוכנית וסביבתה וצפוי להוות מוקד פעילות לאזור כולו. בהיבט התחבורתי, התוכנית כוללת חיבור מדרך יבנה ברמת השרון למערב הרצליה באמצעות מעבר עילי מעל דרך 20 ומסילת הרכבת.

התוכנית נערכה על ידי מליס אדריכלים ובשיתוף עם עיריית הרצליה.

חיה ארז, יועצת משפטית לעמותת צלול מסרה בתגובה לאישור התוכנית כי "התוכנית שאושרה כוללת הקמת קו ביוב שמחבר את הרצלייה לשפד"ן, שאינו מסוגל לקלוט את כל השפכים בשל מחסור בקיבולת. התוצאה ממימוש התוכנית תהיה, שבחורף, השפכים העודפים יוזרמו לים, דרך צינור רידינג, ושפכים נוספים יוזרמו לנחל שורק. במקום הקולחים ברמה שלישונית שמוזרמים לים ממכון טיהור השפכים של הרצליה כיום, התוכנית תחזיר לים את הזיהום בשפכים. אישור התוכנית היא עוד הוכחה לצורך לבטל את הוותמ"ל, שיוצר יותר בעיות מפתרונות".