יוצא לדרך חדשה? נחום ביתן חתם על הסכם מימון של 150 מיליון שקל עם הבנקים

החתימה על ההסכם מול בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות מתרחשת בשעות אלה כשכל אחד מהבנקים יספק לחברה מימון של כ-75 מיליון שקל • בקבוצה מקווים כי צעד זה, לצד הגידול במכירות המזון הודות למשבר הקורונה, יאפשרו לה להיחלץ מקשיי התזרים

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

יוצא לדרך חדשה? אחרי שנה רצופת טלטלות ותהפוכות ומגעים ממושכים, נחום ביתן משלים היום את החתימה על העסקה לקבלת מימון מן הבנקים. במסגרת העסקה ולאחר שהציג תוכנית מהותית להתייעלות יקבל ביתן מימון מהבנקים של 150 מיליון שקל - מחצית מהסכום מבנק הפועלים, ומחצית נוספת מבנק מזרחי טפחות.

בקבוצה מקווים כי הצעד הזה, לצד הגידול החריג במכירות המזון שנרשם הודות למשבר הקורונה, יאפשרו לקבוצת קמעונאות המזון להיחלץ מקשיי התזרים אליהם נקלעה לפני כשנה. הצעד הזה מושלם כעת, שלושה שבועות בלבד לאחר מינוי של שלמה רודב ליו"ר הקבוצה, ואישורו למתווה.

קבוצת יינות ביתן, שנמצאת בבעלות נחום ביתן, היא קבוצת הקמעונאות המזון השנייה בגודלה בישראל במונחי מספר סניפים, אך לא במונחי מחזור מכירות. לפני שנה נחשף ב"גלובס" כי הרשת נקלעה לקשיי תזרים וכי עיכבה תשלומים לספקים. המציאות הזו אילצה אותה לחפש מימון בהיקף של מאות מיליוני שקלים, כשבין היתר ניהלה מגעים עם קרן כלירמרק להלוואה בהיקף של כחצי מיליארד שקל. ואולם, העסקה בין הצדדים התפוצצה.

בניגוד למשבר הכלכלי שנחת על רוב המשק הישראלי בהשפעת מגפת הקורונה, ענף קמעונאות המזון דווקא נהנה מצמיחה יוצאת דופן במכירות, כשהמחצית הראשונה הסתכמה בגידול של כ-10% במכירות מוצרי הצריכה, לפי נתוני סטורנקסט. כך, משבר הקורונה היטיב עם ביתן, ואפשר לו תזרים מזומנים וגמישות פיננסית.

בשבוע שעבר דיווחנו כי לאחר שבחצי השנה האחרונה מינה נחום ביתן מנכ"ל ויו"ר שכירים לקבוצת הקמעונאות שבבעלותו, בימים אלה מנסה הקבוצה לבצע מכירה של 35 סניפים בפריסה ארצית ולצמצם את נוכחותה בחנויות דיסקאונט. זאת בנוסף לצעדי התייעלות נוספים ביניהם רצף מימושים של סניפים מחנויות הקבוצה כדי להתמודד עם המצוקה התזרימית שאליה נקלע. במקביל, מנכ"ל הקבוצה מיכאל לובושיץ פעל לצעדי צמצום וקיצוץ במסגרתם הקבוצה סגרה את המרכז הלוגיסטי של החברה בקיבוץ אייל, לצד פיטורים של כשליש ממטה החברה.

מקבוצת יינות ביתן לא נמסרה תגובה לפניית "גלובס" בנושא.