ועדת הכספים אישרה את תקנות הניוד החדשות של קופות הגמל

התיקון אמור להביא להגברת התחרות בין החברות ושיפור מצבם של החוסכים, לרבות הוזלה בדמי הניהול • עוד אושרה תקנה הקובעת כי במידה והחוסכים הגיעו לגיל 60 לפחות, יוכלו להעביר את חסכונם מקופת גמל להשקעה לקופת גמל לקצבה

משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

תקנות הניוד החדשות של קופות הגמל אושרו על ידי ועדת הכספים. בין השאר נקבע כי חוסכים בקופת גמל להשקעה יוכלו לנייד את קופתם לקופת גמל חדשה, להתאים את המוצר הפנסיוני לפי צרכיהם ובכך להפחית את עלויות ניהול החיסכון.

עוד אושר, כי במידה והגיעו לגיל 60 לפחות, יוכלו החוסכים להעביר את חסכונם מקופת גמל להשקעה לקופת גמל לקצבה, לשם קבלת קצבה בלבד, וכך ליהנות מהטבות המס הניתנות בקצבה.

התיקון אמור להביא להגברת התחרות בין החברות ושיפור מצבם של החוסכים, לרבות הוזלה בדמי הניהול.

לצד האישור, ביקשה הוועדה כי תתקיים עבודה נוספת לעניין ניוד לעמיתים במקרה שעמיתים נטלו הלוואה מקופת הגמל, לאחר שבדיון נשמעו הערות לגבי אופן תפעול הסעיף. גם לגבי הבקשה לקצר את תקופת הניוד ל-5 ימי עסקים מיום בקשת הניוד, במקום 10 ימי עסקים הקבועים היום בתקנות, ביקשה הוועדה כי התקנות יובאו בנפרד. זאת כאשר רבים מחברי הוועדה ומגורמי השוק סברו כי הדבר יביא לשחיקה ביכולת הציבור לשפר את תנאי החיסכון שלהם.

קודם לכן מנע יו"ר הוועדה משה גפני מתן הקלות במס לשתי עמותות שלדבריו הן מיסיונריות. הוועדה אישרה הקלות במס ל-100 עמותות חברתיות העוסקות במטרות ציבוריות, שאינן מתוקצבות ישירות ע"י המדינה. ל-96 עמותות אושרו הקלות במס הכנסה על תרומות, ול-4 עמותות ניתנו הקלות במיסוי מקרקעין. בין העמותות להן אושרה ההטבה: מוסדות חינוך, רווחה, תרבות, בריאות, דת, סעד, ספורט, זכויות אדם, קליטת עלייה וגופים שעוסקים בעידוד תעסוקה.

גפני החריג את שתי העמותות המדוברות מהרשימה - עמותת המצפה לישראל, והעמותה יחד, רמת השרון - בשל מה שהגדיר כמחלוקת הציבורית העמוקה בנושא מיסיון, וקבע כי עניינן ידון בישיבה נפרדת.

עו"ד נמרוד ספיר, מנכ"ל איגוד בתי ההשקעות: "אנו מברכים את רשות שוק ההון וועדת הכספים על האישור החשוב של אפשרות הניוד בקופת הגמל להשקעה. הקופה מכילה יתרונות רבים עבור החוסכים בהיבטי מיסוי, תשואה ודמי ניהול ולכן אנו רואים עליה מתמדת בחשיפה של הציבור לקופות הגמל להשקעה ובעליה בהפקדות למוצר. בעקבות אישור התקנות, יהנה הציבור מהסרת חסמי המעבר בין הקופות ומהיכולת לנייד את החיסכון. באופן זה תגבר התחרות לטובת החוסכים.

בתקופה זו של ריבית אפסית, aבה מחפש הציבור מכשירי השקעה אטרקטיביים, התשואות הגבוהות שמציגות קופות הגמל להשקעה מהוות אפיק השקעה מושך. לאור אי הודאות הכלכלי הנלווה לאי הודאות הבריאותי, כתוצאה מהשלכות נגיף הקורונה, קיימת חשיבות חברתית לעידוד החיסכון לטווח הזמן הבינוני-ארוך בציבור. חיסכון זה יאפשר להורים לסייע לילדיהם במימון הלימודים וברכישת הרכב הראשון ולזוגות צעירים, הון התחלתי לרכישת דירתם הראשונה. ככל שלא ינוצל חיסכון זה הוא ישמש כחיסכון נלווה לחיסכון הפנסיוני. לכן ובנוסף לתיקון החשוב מהיום - קיימת חשיבות להגדלת תקרת ההפקדה בקופת הגמל להשקעה מתקרה של כ-70 אלף שקל בשנה כיום, בכדי לסייע בהגדלת חסכונות הציבור לטווח הזמן הבינוני-ארוך".