מי בחיובי ומי בשלילי: התשואות המפתיעות של קרנות הגידור הבולטות במחצית 2020

רכבת ההרים בשוקי ההון השנה פעלה לא פעם לטובת קרנות הגידור, שעקפו את מדדי השוק במחצית השנה, וחלקן אף הציגו תשואה חיוביות - מגמה שהתחזקה בחודש יולי • "גלובס" חושף את תוצאותיהן של קרנות הגידור הבולטות בישראל

אורי גולדפרב, קרן ספרה, רועי ורמוס, קרן נוקד, רונן מטמון, קרן טוטאל  / צילום: קרן ספרה, שלומי יוסף,  קרן טוטאל
אורי גולדפרב, קרן ספרה, רועי ורמוס, קרן נוקד, רונן מטמון, קרן טוטאל / צילום: קרן ספרה, שלומי יוסף, קרן טוטאל

המחצית הראשונה של שנת 2020 הייתה מאתגרת במיוחד עבור מנהלי ההשקעות, מכל הסוגים ובכל האפיקים. רכבת הרים שהחלה עם ירידות עזות בעקבות התפשטות משבר הקורונה בעולם, נמשכה בעליות חדות ומהירות, ולאחר מכן שוב ירידות.

בסיכום המחצית צנח מדד ת"א 35 כ-20%, מדד ת"א 125 נפל ב-18% ומדד SME60 איבד כמעט 15% מערכו. מדד האג"ח תל-בונד 60 הצטמק בכ-5.5%, בעוד שמדד תל בונד תשואות ירד בכמעט 16%.

הנתונים הללו מספרים את הסיפור של שוק ההון בכללותו בששת החודשים הראשונים של השנה, אך הם גם מאירים באור מחמיא את התוצאות שהציגו לאחרונה קרנות הגידור הישראליות למשקיעים בהן. הללו רשמו בממוצע תשואה שלילית מתונה בהרבה מאשר מדדי הייחוס העיקריים שלהן בבורסת ת"א, כשכמה מהן אף הציגו תשואות חיוביות יוצאות דופן.

קרנות הגידור, נציין, הן מכשיר השקעה מתוחכם בדרך כלל שפתוח בפני לקוחות מוסדיים וכשירים, ולא לציבור הרחב. הן מאפשרות גישה לניהול השקעות שנועד לספק מענה השקעתי לשלל מצבי שוק.

מדובר בגופים שאמורים לפעול במגוון אסטרטגיות השקעה, כולל גידורים, כדי לספק תשואה חיובית, או לכל הפחות עודף תשואה ביחס למדדי היחס, בשוק עולה וגם בשוק יורד.

"באירועים משבריים - עשו את תפקידן"

לאחרונה פרסמנו הערכה לפיה קרנות הגידור הישראליות רשמו במחצית הראשונה השנה תשואה ממוצעת של מינוס 3% "בלבד", הרבה פחות מהירידות בשווקים, כאשר התשואה החיובית ברבעון השני קיזזה את רוב התשואה השלילית ברבעון הראשון, שעמדה בממוצע על כ-10%.

על רקע זה, "גלובס" חושף היום את התוצאות של כ-40 מקרנות הגידור הפועלות  בישראל במחצית, אשר מפגינות כאמור תשואות טובות מאלה שרשמו המדדים, וגם מאלה שהציג שוק קרנות הנאמנות, שבחלקו עוקב אחר השווקים בהגדרה (קרנות מחקות וקרנות סל). מדובר בנתונים של קרנות שהדוחות שלהן למשקיעים הגיעו לידי "גלובס", וכפי שפורטו בדוחות אלה, כשרק הנתונים המצרפיים לגבי כלל השוק נלקחו ממדד צור-גלבוע. 

הנתונים ככלל מעידים על כך שקרנות הגידור הצליחו להשיג בשנים האחרונות תשואה עודפת בחודשים משבריים, דוגמת מרץ 2020 ודצמבר 2018, כשהרוב המכריע של קרנות התחום הציגו תוצאה טובה בהרבה מזו של השוק.

לדברי רונן מטמון מקרן הגידור TOTAL, שמציגה תוצאות טובות מאוד בשנים האחרונות, "התשואות העודפות של שוק קרנות הגידור הישראליות מעל למדדי היחס קיימות כבר לפחות שלוש שנים. בשנים אלו היו ארבעה אירועים מיוחדים שבהם מדד ת"א 35 ירד פעמיים ביותר מ-10% בחודש, ועוד פעמיים בהן ירד בחודש אחד מעל 5%. בארבעת המקרים הללו ראינו קרנות גידור רבות שאכן גידרו את תיק ההשקעות שלהן ועשו את תפקידן, כמו למשל טוטאל שרושמת תשואה חיובית גם ב-2020 שהתאפיינה במשבר כלל עולמי".

הקרנות המנייתיות הגלובליות כיכבו

בדיקת "גלובס" כוללת את תוצאות רוב קרנות הגידור הבולטות במשק, החולשות על חלק הארי מהשוק המקומי (שהיקף נכסיו הוערך בסוף יוני בכ-29 מיליארד שקל). עולה ממנה כי במחצית הראשונה של 2020 רשמו ארבע מהקרנות תשואה חיובית, אשר אצל שתיים מהן הייתה דו ספרתית. קרנות אלה פועלות במגוון אסטרטגיות ומשקיעות באג"ח ובמניות.

מדובר בקרן טוטאל שבהובלת מטמון, ובקרן חצבים של יורם הדר, שרשמו בששת החודשים הראשונים השנה תשואות מרשימות של 13.5% ושל 13% בהתאמה. עוד מצטיינת היא קרן הגידור פארטו אופטימום של בית ההשקעות פסגות, המנוהל בידי ראובן קפלן. פארטו, בניהול דניאל אלון, הציגה תשואה חיובית נאה של 7.5% מתחילת השנה ועד סוף יוני.

פרט להן, גם שלוש קרנות גידור שמתמחות במניות בישראל הצליחו להציג תשואה חיובית: טוליפ של מיכה מלכה וברוך ציבין, חצבים, ואלפא ווליו של גבי דישי ומיכאל וייס. לצד קרנות אלה היו עוד 9 קרנות גידור מנייתיות בישראל עם תשואה שלילית חד ספרתית.

התמונה אף משתפרת כש בוחנים את קרנות הגידור המנייתיות הגלובליות, וזאת הודות לקפיצה במניות ענקיות הטכנולוגיה הנסחרות מעבר לים. חמש משבע הקרנות שמתמחות באפיק זה, ושנתוניהן הגיעו לידינו, הציגו תשואה חיובית מתחילת השנה, שאצל שלוש מהן אף הייתה דו ספרתית נאה : קרן הטכנולוגיות של ION שבהובלת יונתן הלף וסטיבן לוי; עדן אלפא, שבהובלת נתנאל דרייפוס, יניב אוליאל ואסף נתן; וספרה גלובל אקוויטי הצעירה, של קבוצת קרנות הגידור המבוססת והוותיקה ספרה שבבעלות ישראל מור, דורון ברין ורון סנטור ובניהול אורי גולדפרב.

כמו בתחומים אחרים של ניהול כספים, נבדלים הגופים הגדולים הפועלים בשוק קרנות הגידור, שמנהלים מאות מיליוני שקלים ואף יותר, כמו ספרה, נוקד (שבהובלת רועי ורמוס ושלומי ברכה), אלפא, הקרנות של אלטשולר שחם וברוש (בניהול אמיר אפרתי) ו-ION, מהחברת הקטנות יותר כגון פארטו, טוטאל, חצבים, ואר, קוליברי וטוליפ, שחלקן סגורות בפני משקיעים חדשים. 

הסתכלות בפרספקטיבה של חודש או אף חצי שנה של תשואה, יוצרת בעייתיות, וכמו בכל תחום ניהול השקעות, מחיסכון פנסיוני ועד קרנות נאמנות, רצוי לבחון את התוצאות של הגוף המנהל לטווחי זמן ארוכים יותר.

לכן, בדקנו גם את התשואות השנתיות הממוצעות של כל הקרנות שהשגנו את הנתונים שלהן מאז הקמתן - שחלקן קיימות שנים רבות ונהנו מתקופה ארוכה של גאות, וכן את התשואה המצטברת מתחילת 2018 ועד סוף המחצית הראשונה של 2020 (תקופה של שנתיים וחצי).

מצאנו כי ישנן שורה של קרנות גידור עם תשואה של יותר מ-15% מתחילת 2018, למרות רכבת ההרים שחוו השווקים בתקופה זו. בין היתר מדובר בגופים פארטו של פסגות, טוטאל, נוקד לונג, ואר אקוויטי של יאיר ספלטר ואמיר בורגר, רידינג קפיטל אלף של צחי אברהם, עדן אלפא, RPS של קובי שמר וחצבים.

לצד כל אלה יש בשוק המקומי עוד מספר גופים מצטיינים שאין בידינו את נתוני התשואות שלהם, כגון קרן קלובר וולף, שלדברי גורם בשוק רשמה תשואה של 250% במחצית הראשונה, וקרן קוליברי שבהובלת ערן מרדכי ואבישי קלימי שמאז הקמתה ועד סוף 2019 רשמה תשואה שנתית גבוהה מאוד של כ-30%, ולפי הערכות המשיכה באותה מגמה ואף יותר מכך במחצית הראשונה של 2020.

חודש יולי היטיב עם ענף הגידור

גורם בתעשיית קרנות הגידור טוען כי "המשבר במחצית הראשונה של השנה האיר את היכולת של רוב קרנות הגידור בישראל, אשר עקפו את מדדי היחס והציגו ביצועים משופרים".

אך לא רק זאת, נראה כי ביולי התמונה השתפרה מאוד, בטח עבור קרנות מנייתיות יותר באופיין. על פי הערכות, תשואות יולי היו חיוביות ואף חזקות בשורה של קרנות, מה ששיפר את מצבן מתחילת השנה, גם כאלו שנראות יחסית חלשות במחצית.

גורם בתעשייה העריך כי כנראה שביולי הייתה תשואה של 3%-7% בחלק גדול מהקרנות, כאשר בקרנות עם דגש של אקוויטי מדובר כנראה בתשואה חודשית גבוהה אף יותר. כך למשל, ככל הידוע קרן טוליפ סיכמה את חודש יולי עם תשואה חיובית של 14% כך שמתחילת השנה היא כבר עם תשואה מצטברת של הרבה יותר מ-20%.

גם אצל אלפא הזדמנויות שנמנית עם הקרנות הגדולות, הוותיקות והמצליחות בשוק הגידור המקומי, חודש יולי כנראה סייע ושינ ה את המגמה שחוותה  ב רבעון השני השנה (לאחר שהציגה רבעון ראשון חזק מאוד).

יולי חזק מורגש גם אצל ספרה, קבוצת קרנות הגידור שהשיקה לאחרונה קרן מניות גלובליות לונג-שורט (ספרה גלובל אקוויטי). קרן זו רשמה תשואה של כמעט 17% מתחילת השנה, גם הודות לתשואה חיובית של 4.5% ביולי, וזאת לעומת עלייה של 2% ב-מדד S&P 500 מתחילת השנה. גם קרן המניות "סמול קאפ" של ספרה בישראל סיכמה חודש יולי מצוין עם תשואה גבוהה של כ-8.5%. 

פרצה בגדר: נקודת התורפה של אלטשולר שחם

אי אפשר לסכם את הנעשה בשוק הגידור מבלי להתייחס לאחד מהגופים הבולטים באפיקי החיסכון לטווח ארוך המסורתיים - הרי הוא אלטשולר שחם, שמחזיק בשורת קרנות גידור שתוצאותיהן השנה אינן מהמצטיינות.

למשל קרן ינשוף מאסטר, שהיא "קרן של קרנות", וככזו היא מושפעת מתוצאות של קרנות גידור אחרות כגון קרן נץ שמנוהלת על ידי איציק טרגן, שרשמה תשואה שלילית של 38% במחצית הראשונה של 2020. גם קרן פורטפוליו A שמנוהלת על ידי שירן בולגנים רשמה תשואה שלילית של 18.8% במחצית. נציין כי שתי הקרנות האחרונות מתמחות באג"ח קונצרניות בארץ ובחו"ל, בהתאמה.

לצדן יש לאלטשולר שחם את קרן יסעור החדשה יחסית, המנוהלת על ידי אהרון נבון וסער וינטראוב, המתמחה בהשקעה בשווקים המתעוררים (שוקי הריבית, המטבע והאשראי) ומתאפיינת במתאם נמוך מאוד לשוק המניות, אשר הציגה תשואה חיובית של 8.85% במחצית הראשונה. 

כל הקרנות של אלטשולר רשמו תשואה חיובית מאז הקמתן. כמו כן לינשוף גם חשיפה לא מבוטלת לאסטרטגיות לונג-שורט במניות, כאשר בסביבת הקרנות מסבירים כי "אלו עבדו לא רע לאורך השנים", אולם "באופן טבעי בשנים בהן השוק שעט קדימה, אסטרטגיות אלו לא עלו כמו השוק, אך בהחלט תרמו תשואה חיובית לקרן".

עוד בצד השלילי בכלל הענף, אחת מהקרנות שנפגעו קשה במחצית היא ואר נדל"ן, שהשילה יותר מ-17% מתחילת השנה. הקרן מתמחה במניות בתחום הנדל"ן, סקטור שנפגע במיוחד במשבר הקורונה (מדד הנדל"ן בבורסה רשם תשואה שלילית של 36% במחצית). ועדיין, גם במקרה זה מדובר בתשואות טובות יותר מאלה שהציג מדד היחס. 

***גילוי מלא. בטבלה בעיתון נכתבה תשואה שגויה לקרן גלובע מינואר 2018 עד יוני 2020. התשואה הנכונה היא 2.7%- בלבד ולא כפי שנכתב.