פיצויים | בלעדי

פרשת המורה הפדופיל: משרד החינוך ועיריית תל אביב ישלמו 2.4 מיליון שקל פיצוי לילדות שנפגעו

על פי הנטען בתביעה, מנהלת בית הספר קיבלה לעבודה כמחנך אדם שהיה באותה עת "עבריין מין ידוע ומורשע, פדופיל"

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר הסדר גישור בתביעת הנזיקין שהגישו הורי 7 בנות בכיתה ב' שהמורה הפדופיל שאול שמאי פגע בהן מינית. במסגרת הפשרה, משרד החינוך ישלם כפיצוי כ-2.2 מיליון שקל כפיצוי ללא קבלת אחריות על המחדל. עיריית תל-אביב תפצה את הילדות ב-200 אלף שקל נוספים.

בכתב התביעה שהוגש ב-31 לדצמבר 2018 באמצעות משרד עו"ד אטיאס-נוה-כהן נטען כי "עסקינן בפרשה חמורה ביותר שבמסגרתה ניזוקו בגופן ובנפשן, נזק קשה ובלתי הפיך, 7 תלמידות כיתה ב' בבית הספר *** בתל אביב, בגין עבירות מין קשות שבוצעו בהן באין מפריע בין כתלי בית הספר".

על פי הנטען בתביעה, מנהלת בית הספר קיבלה לעבודה כמחנך אדם שהיה באותה עת "עבריין מין ידוע ומורשע, פדופיל".

בפברואר 2016 הוגש נגד שמאי כתב אישום המייחס לו מעשים מגונים בתלמידה שלימד אותה באופן פרטי בין פברואר למאי 2015, עת התגלו מעשיו. במאי 2015 הועבר הדיווח למשרד החינוך, והוא נחסם על ידי אגף המשמעת וטוהר המידות מאפשרות העסקה במשרד.

חרף חסימתו במערכת משרד החינוך, בית הספר העסיק את שמאי כמורה מחליף. החל מחודש אוקטובר 2016 הוא אף הועסק כמחנך במילוי מקום. חודש לאחר מכן, ביקשה מנהלת בית הספר לבחון אם ניתן להעסיק את שמאי כממלא מקום קבוע, אולם בקשתה סורבה על ידי משרד החינוך לאור החסימה.

למרות כל זאת, המשיכה מנהלת בית הספר להעסיק את שמאי ללא בירור כלשהו אודות סיבת החסימה. עוד נכתב בתביעה כי בתחילת 2017 המציא שמאי למנהלת בית הספר אישור מהמשטרה כי היא איננה מתנגדת להעסקתו, אולם לאחר מכן ערך משרד החינוך בדיקה ומצא כי קיים מידע פלילי בעניינו.

בחודש יוני 2017 נעצר שמאי בגין עבירות מין רבות בתלמידות בית הספר והכיתה אותה חינך, הוא הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בינואר 2018 ונידון לעונש של 7 שנות מאסר.

על פי הנטען בתביעה, משרד החינוך כשל אף בניהול האירוע לאחר שנחשפו מעשיו של שמאי ולא העניק טיפול פסיכולוגי הולם לתלמידות הנפגעות ולתלמידי הכיתה בכלל.

בתביעה הובאה "ראיית זהב" לרשלנות מנהלת בית הספר. המדובר בתכתובת אימייל של איל פרידמן-מירב מנהל אגף בכיר במשרד החינוך שכתב כי "הנ"ל (שמאי, א"ג) נחסם על ידי אגף המשמעת וטוהר המידות בתאריד 14.5.15. נבדק בתאריך 30.4.17 ויש לו רישום בגין "מעשה מגונה בקטין" תלוי ועומד. שולי איבן מנהלת תחום כ"א בהוראה מחוז תל אביב העבירה לי את הפרטים שלו בפברואר 2017 מאחר והיה חסום במערכת, שאלתי אותה האם פנה אליה בבקשה להשתבץ והיא ציינה כי לא אישרה למנהלת בית הספר לשבץ אותו במילוי מקום".

עוד נכתב בתביעה כי "העסקת שמאי כמורה מחליף שעתי מעבר ל 51 ימים או 60 שעות לפי העניין מחייבת אישור המחוז במשרד החינוך, המנהלת לא פנתה לקבל אישור שכזה הנדרש על פי החוק ואם הייתה פועלת על פי חובתה ויוזמת פניה שכזו העסקתו של שמאי הייתה נמנעת ובכלל זה הייתה נמנעת הפגיעה בקטינים".

בתביעה אף צוין כי במהלך שנת הלימודים פנו מספר מורות למנהלת בית הספר ודיווחו לה על התנהלות מחשידה של שמאי מול תלמידות. יש לציין כי המנהלת בחקירתה אמרה שלא חשדה בזמן אמת. רכזת החטיבה הצעירה אמרה במשטרה כי כשבועיים לאחר שהוא התחיל לעבוד בבית הספר היא ראתה אותו בהפסקה בחצר כשבת יושבת על ברכיו ועוד שתי בנות צמודות אליו. לדבריה, היא אמרה לו: "שאול, אנחנו לא מושיבים ילדים עלינו, הילדים צריכים לשחק, וגם לסייעת הגן אני אומרת את זה". לדבריה, היא ראתה בהזדמנות אחרת את שמאי הולך עם הבנות יד ביד.

משרד החינוך ועיריית תל אביב בחרו שלא להגיש כתב הגנה ומיד פנו למשרד עו"ד אטיאס-נוה-כהן לצורך הגעה להסדר גישור ופיצוי מוסכם. בסופו של דבר כאמור, יקבלו הבנות סך הכל 2.4 מיליון שקל.

לאחר שנגזרו עליו 7 שנות המאסר, אמרה התובעת במשפט, עו"ד כנרת כאהן מור מפרקליטות מחוז תל אביב כי "בית המשפט גזר היום על הנאשם עונש של 7 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי של 25 אלף שקל לכל מתלוננת. עונש זה משקף את חומרת העבירות ומהווה הרתעה לכל מי ששלומם וביטחונם של ילדינו מופקדים בידיו, לבל ינצל את תמימותם של הילדים, חוסר האונים והמרחק מהעין כדי לפגוע בהם".