"תקופת מבחן" הוא לא סרט רגיל בשום צורה או דרך

"תקופת מבחן" לוקח כמה סיכונים שיכלו בקלות להפיל אותו, אבל הוא מובל ביד בטוחה ואמינה של במאי שמצליח להרים כמה סצנות שעלולות לגרום לצופים לשכוח לנשום

עונת פרסי הקולנוע האמריקאי, הנמשכת בדרך כלל מספטמבר ועד טקס האוסקר בפברואר או במרץ, היא לא עניין שצריך לקחת ברצינות תהומית. זאת יגידו לכם גם מסקרי האוסקר האדוקים ביותר. אבל עדיין, איכשהו המסלול שבסופו יוכתרו מלכי הקולנוע החדשים תמיד מסקרן. עם זאת, לפעמים כבר מההתחלה משהו משתבש. קחו למשל את העונה של 2018, שאותה היה אפשר לבטל די מראש, כאשר התברר שהסרט האמריקאי הכי טוב של השנה - בפער ניכר - לא נמצא על הרדאר של מחלקי הפרסים ואף אחד לא קולט את גדולתו.

שמו הלועזי הוא "בליינדספוטינג", והוא סוף-סוף הגיע לישראל דרך שרתי הסטרימינג של yes ו-HOT תחת השם "תקופת מבחן" (כנראה כדי לא לבלבל אותו עם הסרט הנורבגי "בליינד ספוט", שיצא גם הוא באותה שנה). אחד הסרטים החזקים והמטלטלים ביותר של העשור.

יש הרבה דמיון בתהליך העשייה של "תקופת למבחן" לזה של "סיפורו של וויל האנטינג". גם פה שני שחקנים צעירים שעדיין לא פרצו לקולנוע, דויד דיגס (שנתיים לאחר שזכה בטוני על הופעתו הנפלאה במחזמר "המילטון") ורפאל קאסאל, החליטו, ממש כמו מאט דיימון ובן אפלק ב-1997, לכתוב תסריט שבו הם יגלמו את שתי הדמויות הראשיות - צמד חברי ילדות שחיים בצד הלא נכון של העיר וכל הנסיבות עובדות נגדם. התוצאה היא פיצוץ.

ספציפית במקרה שלנו, קולין (דיגס) השתחרר מהכלא ממש לאחרונה וצריך להתרחק מצרות שלושה ימים לפני שיהיה חופשי לחלוטין, אבל שני דברים מסכנים אותו: הראשון הוא חברו חמום המוח והאלים (קאסאל) והשני הוא רגע נמהר, שבו מצא את עצמו עד הראייה היחיד בתקרית שבה שוטר לבן הרג צעיר שחור שלא עשה דבר.

את הסרט ביים קרלוס לופז אסטרדה, שזהו סרטו הראשון באורך מלא, ואם לשפוט לפי הייחודיות של היצירה הזו, הוא בדרך להיות אחד הבמאים הגדולים של התקופה, כזה שנושא את הלפיד שהחזיקו ספייק לי, סידני לומט ופרננדו מיירלס. "תקופת מבחן" איננו סרט רגיל בשום צורה או דרך, והוא לוקח כמה סיכונים שיכלו בקלות להפיל אותו, אבל הוא מובל ביד בטוחה ואמינה של אסטרדה, שמצליח להרים כמה סצנות שעלולות לגרום לצופים לשכוח לנשום. הוא כמובן נשען על שתי ההופעות המדהימות של דיגס וקאסאל, שכאמור האקדמיה האמריקאית צריכה לכנס ועדת חקירה בהולה על מנת לבדוק כיצד השניים האלו לא הגיעו לכדי מועמדות לאוסקר.

לא מעט סרטים משובחים על החוויה השחורה בארה"ב נעשו לאחרונה (גם אם לא הגיעו למסכי הקולנוע בארץ) כמו למשל "סיפורו של רחוב ביל", "גלים", "האדם האחרון בסן פרנסיסקו" ועוד. "תקופת מבחן" הוא ללא ספק הטוב שבהם. הוא לא רק תצוגת יכולת של כישרונות עצומים, אלא כזה שמצליח להביא סיפור מרתק, קולנוע עם תנופה אדירה, ועוצמה שמסתערת החוצה מהמסך.

דירוג: 5