קבוצת הרכישה יונייטד שרונה: ההפרות תוקנו וקנס המיליונים הופחת

לפני למעלה משנה הוטל על הקבוצה קנס כספי של למעלה מ-4 מיליון שקל • לאחר תיקון ההפרות על ידי הקבוצה הופחת הקנס ל-600 אלף שקל בלבד • הממונה על חוק המכר: "גם חברי קבוצות רכישה כפופים לחוק המכר"

קבוצת הרכישה יונייטד שרונה תיקנה הפרות שהתגלו בפעילותה על ידי הממונה על חוק המכר - וקנס המיליונים הופחת למאות אלפי שקלים בלבד. מדובר בקנס שהוטל לפני למעלה משנה על חברי קבוצת הרכישה על ידי הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון והוא הופחת משמעותית ממיליוני שקלים ל-600 אלף שקל בלבד. הסיבה להפחתת הקנס היא תיקון ההפרות שנתגלו על ידי חברי הקבוצה במתווה שנקבע על ידי הממונה על חוק המכר.

נזכיר כי לפני למעלה משנה ביצע משרד הבינוי והשיכון חקירה שהצביעה על הפרות חוק שנעשו בהתקשרויות קבוצת הרכישה עם 16 רוכשי דירות. מדובר בקבוצת הרכישה יונייטד שרונה, פרויקט מגורים הממוקם במתחם שרונה בתל אביב, בסמוך לקריה ולמחלף השלום. את הקמת וגיבוש קבוצת הרכישה ליוותה בהתחלה חברת מינהל מגורים שהוביל מוטי פלד, בהמשך הוחלפה החברה המנהלת בחברת ב.ס.ר של נחשון קיויתי.

במסגרת ההליך המנהלי שהוביל הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, נמצא כי הקבוצה גבתה סכומים גדולים מרוכשי דירות בפרויקט מבלי לצרפם כחברי קבוצת הרכישה ומבלי לספק להם את ההגנות הקבועות בחוק. כפועל יוצא, הוחלט על ידי משרד הבינוי והשיכון להטיל על קבוצת הרכישה עיצום כספי משמעותי באוגוסט 2019 בהיקף של 4.35 מיליון שקל.

לאחר מתן הודעת הקנס, חברי הקבוצה ערערו על החלטת משרד הבינוי והשיכון ופנו לוועדת הערר היושבת בבית המשפט המחוזי. במסגרת הדיון בסוגיה עלתה האפשרות לתיקון ההפרות מצד חברי קבוצת הרכישה, על פי מתווה שקבע הממונה על חוק המכר. אתמול (ג'), הגיע ההליך לסיומו כאשר המתווה שהוצע התקבל, קבוצת הרכישה משכה את הערר שהגישה בספטמבר 2019 כנגד החלטת ממונה חוק המכר, והקבוצה הציגה הוכחות לתיקון ההפרות בהתאם למתווה. כפועל יוצא - העיצום הכספי הופחת לסכום של 600 אלף שקל.

התחייבות לא לבצע הפרות דומות בהמשך

במשרד הבינוי והשיכון פרטו היום מה היו ההפרות ומה התיקונים שהקבוצה נדרשה לעשות. נציין כי מדובר בשורה של נושאים חשובים שכל אדם ששוקל להשתתף בקבוצת רכישה כדאי ויהיה מודע להם.

ההפרה הראשונה עסקה בסוגיית הרווח היזמי: "במסגרת ההתקשרות שנעשתה בין הקבוצה לרוכשים נקבע לרוכשים מחיר סגור וסופי בגין הדירה אותה הם רכשו", כך נמסר ממשרד הבינוי והשיכון, "עוד נקבע כי אם עלויות הפרויקט יהיו נמוכות מההערכות אשר הוצגו לרוכשים טרם ההתקשרות, ההפרש בין עלות הבנייה האמיתית לבין המחיר שנגבה יעבור לקבוצה. במסגרת התיקון אליו נדרשה הקבוצה - בוטל סעיף הרווח היזמי. הרוכשים ייהנו ממחיר המקסימום אשר נקבע להם וככל ועלויות הפרויקט יהיו נמוכות מהצפוי, מחיר הדירה יקטן באופן יחסי".

הפרה נוספת עסקה בסוגיית מתן זכויות הצבעה: "במסגרת ההתקשרות נקבע כי הרוכשים אינם חברי קבוצת הרכישה ועל כן אין להם זכויות הצבעה בפרויקט. התיקון שבוצע הוביל לכך שהקבוצה העניקה לרוכשים זכויות הצבעה שוות באסיפה הכללית".

במקביל, הקבוצה התחייבה למנות משקיף מטעם הרוכשים: "על מנת לעמוד על האינטרסים של רוכשי הדירות בפרויקט, הקבוצה הוסיפה משקיף אחד של הרוכשים לנציגות הקבוצה. המשקיף יהיה חשוף לכלל האירועים הקורים בנציגות", כך נמסר ממשרד הבינוי והשיכון. בנוסף, הקבוצה התחייבה שלא לבצע התקשרויות דומות בעתיד.

"צורת התארגנות לגיטימית"

במשרד הבינוי והשיכון ביקשו להדגיש היום כי " קבוצת רכישה הינה צורת התארגנות לגיטימית בענף הנדל"ן בישראל אשר מטרתה בנייה עצמית של דירות לחברי הקבוצה, תוך חיסכון בעלות הרווח היזמי אשר נגבה על ידי יזמים העוסקים במכר דירות. השיטה נתפסת, מבחינת רבים, כחלופה לרכש דירה מקבלן, כך שאדם שמטרתו לרכוש דירה, ייתכן ויבחר להצטרף לקבוצת רכישה, בשאיפה להשיג דירה במחיר נמוך יותר מרכישה מקבלן. קבוצת רכישה הינה התארגנות יזמית בישראל הכפופה לכלל החוקים השונים החלים על כל יזמי נדל"ן". עוד ציינו במשרד הבינוי והשיכון כי "כלל ההתקשרויות אגב ההליך המנהלי נעשו טרם מינויה של חברת ב.ס.ר כמנהלת הפרויקט וכי אין לחברה קשר להליך המנהלי".

את ממונה חוק המכר ייצגו בהליך המשפטי היועץ המשפטי של משרד הבינוי והשיכון עו"ד אלעזר במברגר, עו"ד אמיר פז ועו"ד חנאן נג'ארה.

"אני מברך על המהלך שיביא להגנה על רוכשי הדירות בכל מצב", כך נמסר היום מטעמו של שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, "מחובתנו לתת מענה הולם לרוכשים על פי נוהל הוגן וחוקי וזה מה שנעשה גם במקרים מעין אלו".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יאיר פינס, הוסיף: "אנו ממשיכים להגן על על כספי רוכשי הדירות בישראל. גם במקרה זה, חברי קבוצת רכישה נושאים באחריות לפרוייקט על כל מרכיביו, ובעיקר נושאים באחריות לעמידה בכל חוקי המדינה".

הממונה על חוק המכר, עמית גריידי, סיכם: "ככל יזם נדל"ן בישראל, גם חברי קבוצות רכישה כפופים לחוק המכר. כאשר כספי רוכשי דירות עומדים בסיכון, מוטלת עלינו החובה לפעול על מנת לצמצם את הסיכון ולהגן על כספם. כך נעשה במקרה של רוכשי הדירות בפרויקט של יונייטד שרונה וכך יקרה בכל פרויקט בו כספים של רוכשי דירות יהיו בסיכון".