אדלשטיין רוצה להגדיל את מספר בדיקות הקורונה במעבדות הפרטיות, אך באיזה מחיר?

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הודיע כי משרדו ישקיע 4 מיליון שקל בהקמת שתי מעבדות פרטיות נוספות לבדיקות קורונה • בנוסף, הורחב ההסכם עם מעבדת "מיי הריטג'" הפרטית

הצהרת שר הבריאות, יולי אדלשטיין / צילום: משרד הבריאות
הצהרת שר הבריאות, יולי אדלשטיין / צילום: משרד הבריאות

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, מודיע היום (א') כי משרדו ישקיע 4 מיליון שקל בהקמת שתי מעבדות פרטיות נוספות לבדיקות קורונה. בנוסף, הורחב ההסכם עם מעבדת "מיי הריטג'" הפרטית. עד החורף, יערך משרד הבריאות באופן שיאפשר להגדיל את מספר הבדיקות עד כדי 60 אלף ביום. מחצית מהבדיקות, כ-30 אלף, יבוצעו על ידי המעבדות של קופות החולים.

עד חודש ספטמבר, יסיים המשרד ביצוע מכרז לפתיחת מעבדות פרטיות יעודיות לביצוע בדיקות קורונה, אשר כל אחת מהן תבצע 10,000 בדיקות ביום. המכרז בנושא צפוי להסתיים בתוך שבוע. היום, יחתם הסכם עם מיי הריטג' במסגרתו תגדל קיבולת הבדיקות ל-20 אלף ביום, בעוד שמעבדות הקופות ובתי החולים יגדילו את מספר הבדיקות ל-30 אלף, לאחר רכש ציוד שיאפשר זאת. בנוסף, משרד הבריאות מקדם טכנולוגיות נוספות כגון pooling שיגדילו בצורה משמעותית אף יותר את יכולת המעבדות.

נזכיר כי מדינת ישראל לא חשפה מעולם את ההסכמים עם החברה הפרטית מיי הריטג', למרות הביקורת המוקדמת באשר למידע ה-DNA והמידע הפרטי של האזרחים שיוחזק בידיה ובידי החברה הסינית BGI (החברה המייצרת את ציוד המעבדות עבור מיי הריטג'). יתר על כן, יו"ר ארגון המעבדות, אסתר אדמון, רותחת מזעם לאור ההסכם עם החברה וטוענת כי בנוסף לאי חשיפת פרטי הגנת הפרטיות, מתבצעת "קניבליזציה" פנימית במערכת על עובדי המעבדות, להם מציעה המעבדה הפרטית שכר גבוה יותר, בעוד המעבדות הממשלתיות קורסות. "ההסכמים הקיבוציים של עובדי המעבדות - נחותים לעומת חלק מהחוזים האישיים של העובדים החדשים, שנקלטים במעבדות. נחיתות ואפליה לרעה זו של הותיקים עלולות להוביל להתפטרות המונית".

כעת, מאיימת אדמון בצעדי מחאה עד כדי השבתת המעבדות. "מבנה השכר מרתיע מפני מילוי השורות ויש לנו קושי רב בגיוס ושימור העובדים. בטח בימים אלו, שבהם העובדים שלנו, בעיקר המנוסים והוותיקים, מתפוצצים לגלות שמעבר לכביש, במעבדה של מיי הריטג' משלמים לשעת עבודה למעלה מכפליים מאשר לשעת עבודה דומה במעבדה ממשלתית. ועל הפרק, כניסת מעבדות פרטיות נוספות, שיגרמו להתפטרות המונית ולהעדפת שכר גבוה יותר באופן משמעותי במעבדות הפרטיות. מי רוצה להיות פראייר?".