תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

טלי אנגור: ״האבחנה של בתי ריסקה אותי, אבל התגברנו עליה ביחד״

טלי אנגור עבדה שנים רבות כרוקחת וככימאית מוערכת. לאחר שבתה הקטנה אובחנה על הרצף, פיתחה אנגור שיטה טיפול ייחודית מתחום הרפואה המשלימה לטיפול בתסמיני אוטיזם: השלמת חוסרים תזונתיים, בהתאמה לבעיות מטבוליות באמצעות תוספי תזונה • "כשהבת שלי אובחנה החלטתי שאעשה הכול כדי למצוא את הדרך לעזור לה", היא אומרת • "אני שמחה שהשיטה שפיתחתי עשויה לסייע גם לילדים אחרים המאובחנים על הרצף"

״תוספים המותאמים אישית לכל ילד״. טלי אנגור / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
״תוספים המותאמים אישית לכל ילד״. טלי אנגור / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה מטעם טלי אנגור

לטלי אנגור היו חיים נוחים ושגרתיים: אנגור עבדה כרוקחת וכימאית בעלת ניסיון וידע רב, וגידלה את ילדיה בלי הרבה דאגות. אלא שאז, תמונת המצב השתנתה ובתה הצעירה, אגם, החלה להראות סימנים יוצאי דופן. "זה התחיל כשהיא הפסיקה ליצור קשר עין", נזכרת אנגור. "באותו הזמן, אגם חדלה לשחק עם אחותה, וזו כבר הייתה נורה אדומה רצינית מבחינתי. ממצב של חברות הכי טובות הן הפכו לזרות". גם הרגלי התזונה של אגם השתנו ללא היכר: "מילדה שאוכלת הכול, היא הפכה לילדה בררנית שרק מעוניינת בביסקוויטים ובפסטה. השיא היה כשהחלה לנסות לאכול נייר טואלט. רק בדיעבד הבנתי שמדובר בתסמין מוכר בקרב ילדים שסובלים מאוטיזם המכונה בספרות 'תסמונת פיקה'. הכוונה היא ללעיסה או אכילת חומרים בלתי אכילים, הנובעת ממחסור באבץ ובברזל". אנגור החליטה לגשת עם אגם לאבחון, שאישש את החשדות שלה: אגם אכן נמצאה על הרצף האוטיסטי.

מיד תבינו כיצד החוויה האישית של אנגור, הובילה אותה לפיתוח שיטה ייחודית לטיפול בתסמיני אוטיזם. אבל רגע לפני שנדבר על הטיפול, בואו ננסה להבין רגע על מה זה בדיוק אומר להיות ילד הלוקה באוטיזם. אנגור: "אוטיזם היא הפרעה התפתחותית-נוירולוגית הכרוכה בהיבטים רבים הקשורים בהתפתחות הילד. הפרעה זו עשויה לגרום לקשיים ביצירת אינטראקציה חברתית, תקשורתית, ולפגיעה קוגניטיבית ושפתית. המונח 'על הרצף' למעשה מתאר מנעד רחב של תסמינים אותם כל ילד חווה באופן שונה וייחודי. כך למשל, ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי עלולים להימנע מיצירת קשר עין, לסבול מקשיי שפה ודיבור, להתקשות בהבעה רגשית ואף לסבול מהפרעות אכילה".

"איתור תהליכים מטבולים לקויים וחוסרים תזונתיים" / צילום: אלון לוי
 "איתור תהליכים מטבולים לקויים וחוסרים תזונתיים" / צילום: אלון לוי

״הפרשה ההיא״

למעלה מעשור וחצי אחורה: שנת 2003 פרשת רמדיה. באותה השנה אושפזו בארץ מספר פעוטות במקביל, אשר סבלו מבעיות נוירולוגיות קשות. רק לאחר תחקיר מעמיק של משרד הבריאות, התברר כי התינוקות ניזונו מפורמולת מזון אשר היצרן, בניגוד לנדרש, לא הוסיף לתרכובת המזון ויטמין B1 (תיאמין), המסייע בייצור של מוליכים עצביים בגוף. כך, כתוצאה מהמחסור המתמשך בוויטמין, התינוקות סבלו מנזקים נוירולוגיים קשים שהתבטאו בפיגור, אפילפסיה, עיכוב התפתחותי ואף מוות.

כשטלי אנגור חזרה עם ביתה מהאבחון, היא נזכרה בפרשה. התובנה שקיים קשר בין תסמינים נוירולוגיים למחסור ברכיב תזונתי כדוגמת ויטמין B1 (תיאמין), גרמה לה לנסות למצוא את הקשר גם בין תסמיני האוטיזם לבעיות מטבוליות שונות וחוסרים תזונתיים.

בשלב זה, החליטה אנגור לגשת עם אגם לבדיקות מעבדה מקיפות שכללו: בדיקות צואה, בדיקות שתן ובדיקות דם מקיפות, שרובן כלל אינן מתבצעות במסגרת קופת החולים. תוצאות המעבדה אכן העידו על כך שאגם סובלת מתהליכים מטבולים לקויים, וממחסור חמור ברכיבים תזונתיים רבים בפרמטרים מעבדתיים כדוגמת Pyridoxal phosphate, Methylcobalamin ואבץ.

מבעיה לפתרון

לאחר קבלת תוצאות המעבדה, טלי אנגור החליטה להשתמש בידע שרכשה ככימאית וכרוקחת, ובנתה עבור אגם תכנית טיפול המבוססת על השלמת החוסרים התזונתיים באמצעות תוספי תזונה, בהתאמה לבעיות המטבוליות שהתגלו בבדיקות המעבדה. אגם החלה ליטול ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו, שהותאמו לה לפי המפה הביוכימית האישית.

תוך מספר חודשים, אנגור החלה להבחין בשינוי עצום שחל באגם: קשר העין חזר להיות תקין, התקשורת השתפרה, היא החלה לבטא מילים ואפילו הבררנות באוכל חלפה. כשטלי פנתה שוב לאבחון, שורה של מומחים אישרה פה אחד: אגם כבר לא נמצאת עוד על הרצף.

אנגור לא הסתפקה בכך. היא החלה ללמוד לימודי אוטיזם בגישה אינטגרטיבית ב"מכללת לוינסקי" ולאחר מכן, המשיכה לחקור את העניין ופתחה את מרכז C.A.T, אשר מטרתו לנסות לסייע לילדים נוספים המאובחנים על הרצף האוטיסטי בהתאם לשיטה הייחודית שפיתחה.

טלי אנגור / צילום: אורית ירדן
 טלי אנגור / צילום: אורית ירדן

שיטת C.A.T לטיפול בתסמיני אוטיזם

השיטה שפיתחה טלי אנגור מכונה, Customised Autisme Treatment - C.A.T ומבוססת על הידע המקצועי של אנגור, לצד התבוננות במקרים נוספים שתועדו בעולם אשר טופלו בשיטות דומות.

התהליך מתבצע על ידי השלמת חוסרים תזונתיים באמצעות תוספי תזונה, בהתאם לתוצאות בדיקות מעבדה מתקדמות, לפי המפה הביוכימית של הילד ולפי התסמינים הספציפיים מהם הוא סובל.

כך זה עובד בפועל: לאחר שיחה מקדימה עם הילד והוריו, הילד נשלח לבדיקות מקיפות שכוללות ספירת דם, בדיקת שתן ובדיקות ייחודיות שנשלחות למעבדה בחו"ל. קבלת התוצאות מאפשרת להרכיב מפה ביו כימית רחבה, וכך לאתר חוסרים תזונתיים או תהליכים מטבולים לקויים. לאחר שמתקבלות תוצאות הבדיקות, מותאם לילד פרוטוקול טיפולי ייחודי המפרט את ההשלמה של תוספי התזונה, ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו המומלצים.

הטיפול אורך כחמישה חודשים, ובמהלכו מתבצע מעקב הדוק אחר התקדמות הילד. המעקב כולל ליווי טלפוני, פגישות פרונטליות עם ההורים והילד, מעקב אחר ההתקדמות בכל המישורים: חברתיים, קוגניטיביים, רגשיים, מוטוריים ואיסוף חוות דעת מגורמים שנמצאים עימו בקשר יומיומי, לרבות: הורים, גננות ומטפלים פרא רפואיים. "חשוב לדעת בדיוק אילו תוספים תזונתיים מתאימים", מדגישה טלי אנגור: "לכל ילד מותאמת תוכנית שונה בהתאם לתסמינים המאפיינים אותו ולמפה הביוכימית האישית שלו".

"תסמיני האוטיזם פחתו"

גלית (השם האמיתי שמור במערכת), אמא לעופרי שאובחן על הרצף, התנסתה בשיטה ומספרת: "עופרי סבל מתסמיני אוטיזם ברורים. הוא התקשה מאוד לתקשר ולא יצר קשר עין. לאחר האבחון פניתי לטלי אנגור. כשהגענו אליה, הכנו רשימה של תסמיני אוטיזם מהם הוא סבל, ולאחר מכן טלי הפנתה אותנו לסדרה של בדיקות מקיפות. לאחר 4 חודשים של טיפול, עברנו מחדש על רשימת התסמינים, וחלק ניכר מהתסמינים מתוך הרשימה פחתו לתדהמתי באופן משמעותי, זה פשוט מדהים בעיני".

אנגור: "לא במקום השיטות הקונבנציונליות"

על אף ההישגים המרשימים שהרוקחת והכימאית טלי אנגור טוענת כי הצליחה להשיג באמצעות הטיפול החדשני ועל אף עשרות עדויות וידאו של הורים נרגשים המספרים על השינויים שילדיהם חוו בעקבות הטיפול, חשוב לטלי להבהיר כי השיטה אינה מחליפה טיפול רפואי או התנהגותי ומטרתה להוות רובד טיפלי נוסף. לדבריה, אוטיזם הוא אינה מחלה אלא לקות, ולכן לא נכון לדבר על השיטה במושגים של ריפוי אוטיזם אלא כדרך וניסיון להפחית עד כמה שניתן את התסמינים, באופן שמסייע לילד לממש את הפוטנציאל האישי שלו.

"אין דבר יותר מספק מאשר להשתמש בידע שעזר לבת שלי כדי לעזור גם לילדים אחרים" מסכמת אנגור.

*הכתבה מטעם טלי אנגור

**הבהרה משפטית - אוטיזם אינו מחלה, ומשכך מטרת הטיפול בשיטת C.A.T אינה לרפא אוטיזם אלא לנסות להפחית את תסמיני הלקות בהתאם לעקרונות הרפואה המשלימה. הטיפול אינו בא להחליף ייעוץ רפואי או טיפול תרופתי או טיפול המבוצע על ידי רופא. מטרת המידע השיווקי המופיע בכתבה אינה להוות המלצה לטיפול פרטני, אלא להרחיב את הידע האישי וההבנה הכללית בלבד.