"לפרסם דיוני הנגזרת נגד בנק איגוד לגבי האשראי לפישמן"

"גלובס" מבקש מביהמ"ש להסיר החיסיון מעל ההליכים הנוגעים להקצת אשראי חריג לפישמן על ידי הבנק

אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אליעזר פישמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"גלובס" מבקש מבית המשפט המחוזי בת"א להסיר חיסיון מעל הליך של תביעה נגזרת שהוגשה נגד בנק איגוד ודירקטורים בבנק, בגין אשראי שנתן הבנק לאיש העסקים פושט הרגל, אליעזר פישמן, ולגורמים אחרים בערבותו האישית של פישמן.

לפי הבקשה שהוגשה לשופטת רות רונן, שתדון בה ביום שני, "קיים עניין רב לציבור בפרסום תוכן הדיון וההליכים בתיק, ולא קיימת עילה להפכו לחסוי. לציבור ולעיתון, הבא בנעליו, עומדת הזכות ללמוד על הליכים הננקטים במדינת ישראל וכך גם במקרה זה, של תביעה ובה טענה להטבות באשראי שניתנו למר אליעזר פישמן".

לטענת גלובס, "בעניין בנק איגוד, מדובר בבנק שאינו גדול ועם זאת התברר מתביעת חוב שהגיש בתיק פשיטת הרגל של פישמן, כי הוא חשוף לחובותיו של פישמן בסכום של כ-270 מיליון שקל המהווים כ-11% מהונו העצמי של הבנק".

עוד נאמר בבקשת "גלובס" כי: "מדובר בהליך נוסף הקשור בעניינה של פשיטת הרגל הגדולה בישראל, שבה נושים הבנקים המנהלים כספי ציבור, וזכותו של הציבור לדעת כיצד התקבלו ההחלטות הנוגעות להקצאת האשראי לפישמן, גם באמצעות אחרים".

היעדר יכולת פירעון

ההליך ש"גלובס" מבקש כי יהיה פומבי עוסק בבקשה לניהול תביעה נגזרת נגד בנק איגוד וחברי דירקטוריון הבנק על ידי בעל מניות בבנק, שלמה גולובינסקי. באמצעות עוה"ד רנן גרשט ואופיר נאור, מבקש גולובינסקי מביהמ"ש לבדוק אם חברי הדירקטוריון בבנק הפרו את חובות הזהירות והאמונים שלהם. זאת, כשלא מנעו מהבנק להעניק הלוואות לפישמן, חרף הסתבכותו הפיננסית.

גולובינסקי טוען כי החובות נוצרו עקב הלוואות שנטל פישמן או הלוואות שהיה ערב להן, במשך שני העשורים האחרונים. לטענתו, אף שמועד הפירעון של הלוואות שקיבל פישמן חלף, "עמד הבנק כצופה מן הצד, ולא פעל כמצופה מנושה שרואה כי חובו אינו מוחזר".

לטענת גולובינסקי, השעבודים הרשומים לטובת הבנק נרשמו לכאורה רק לאחר שפישמן הפסיד מאות מיליוני דולרים בעקבות הימור כושל על הלירה הטורקית ב-2006, וגם שעבודים אלה קיימים על נכסים ששוויים הוערך ב-5 מיליון שקל בלבד. "הנסיבות האופפות את פועלם של הבנק ונושאי המשרה בו חוצות שיאים בחומרתן. הבנק ידע כי חובות של פישמן כלפיו יכולים לגרום לנזק אדיר, וכי פישמן אינו יכול לפרוע חובותיו", נאמר בבקשה.

גולובינסקי תומך בבקשת "גלובס" להסיר את החיסיון מעל ההליכים. בתגובה שהגיש לבקשה, נאמר כי "יש לאפשר לנהל את ההליך באופן פומבי ובכלל זאת לסרוק את כל כתבי הטענות שהוגשו בתיק, לרבות התצהירים שהוגשו בתמיכה לכתבי הטענות למערכת 'נט המשפט' ולקיים את ההליך בדלתיים פתוחות".

לדברי באי כוחו של גולובינסקי,, "לפנינו פרשה בעלת היבט ציבורי המחייב את ניהול ההליך באופן פומבי. מטרתה היחידה של בקשת החיסיון (של הבנק, ח' מ') הינה אחת - להגן על נושאי המשרה בבנק שחלקם היוו חלק מבעלי השליטה בבנק, והשימוש באמתלת הסודיות הבנקאית נועדה להגן על אינטרסים אלו בלבד - ואל לו לביהמ"ש לתת לכך יד".

החיסיון מעל ההסדר הוסר

לפני כחודש אישר נשיא המחוזי בת"א, איתן אורנשטיין, את הסדר החוב שאליו הגיעו בני משפחתו של אליעזר פישמן (רעייתו, טובה פישמן, וילדיהם, ענת מניפז, איל פישמן ורונית פישמן-אופיר) עם הנושים שלהם, הבנקים ורשות המסים. במסגרת ההסדר נקבע, בין היתר, כי הסכום שיועבר לנושים לא יפחת מ-214 מיליון שקל מתוך חובות של 1.8 מיליארד שקל. במקביל, נמשך הליך פשיטת הרגל נגד אליעזר פישמן עצמו, בעיקר בניסיון לאתר נכסים שלו בחו"ל.

גם המגעים להסדר החוב עם משפחת פישמן והדיון על ההסדר בביהמ"ש היו חסויים. רק בעקבות בקשה שהגיש "גלובס", הורה אורנשטיין על הסרת החיסיון, ופרטי ההסדר וההתנגדויות לו נחשפו לעין הציבורית. 

***גילוי מלא: איש העסקים אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת "מוניטין", המחזיקה (100%) בעיתון "גלובס". פישמן ומשפחת בר און, מבעלות השליטה הנוכחיות ב"גלובס", מצויים בסכסוך משפטי עסקי ואישי.