כך מתכננת פייסבוק לנצל את עוינות הממשל האמריקאי כלפי טיקטוק

אינסטגרם, שבשליטתה של פייסבוק, השיקה בשבוע שעבר ב-50 מדינות את Reels, אפשרות ליצירת סרטונים בני 15 שניות, כמו בטיקטוק • פייסבוק מנסה להעמיד אלטרנטיבה מתחרה אם אכן יאסרו את פעילות טיקטוק בארה"ב

אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אינסטגרם / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ז'נג ימינג, מייסד חברת בייטדאנדס, שעומדת מאחורי הרשת החברתית טיקטוק, כתב השבוע לעובדי החברה כי היא מתמודדת עם "אווירה פוליטית בינלאומית קשה, קונפליקטים שנוצרים מתרבויות שונות, גניבה והכפשות מצדה של פייסבוק". בטענה כי פייסבוק גונבת מטיקטוק, התכוון ימינג ככל הנראה לדפוס הפעולה השגרתי של פייסבוק - העתקת פיצ'רים מצליחים מרשתות חברתיות אחרות, וכך פגיעה בפעילותן. כך עשתה אינסטגרם, שבבעלות פייסבוק, גם לסנאפ.

בשבוע שעבר השיקה אינסטגרם ב-50 מדינות, בהן ארה"ב, את Reels, אפשרות ליצירת סרטונים בני 15 שניות, כמו בטיקטוק. Reels נבחן לראשונה בברזיל במהלך השנה שעברה, עוד לפני שהממשל האמריקאי שם במוקד את טיקטוק. עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שפייסבוק מנסה לנצל את המצב הרגיש של הרשת החברתית הסינית ולהעמיד אלטרנטיבה מתחרה אם אכן יאסרו את פעילות טיקטוק בארה"ב. לפייסבוק היה גם פיצ'ר נוסף שנועד להתחרות בטיקטוק, לאסו, שהתמקד בעיקר במוזיקה אך פייסבוק סגרה אותו בחודש שעבר.

ב-2016 העתיקה אינטסגרם מסנאפ את האפשרות לעשות סטורי, סטטוסים קצרים שנמחקים בתוך 24 שעות. זאת הייתה אחת הסיבות שצעירים חזרו לאינסטגרם וסנאפ - שהונפקה כמה חודשים לאחר מכן - ספגה מכך מכה אנושה. היכולת של פייסבוק להעתיק פיצ'רים חשובים כל כך בקלות עומדת בבסיס הטענות נגד החברה על ניצול כוחה המופרז והיכולת שלה לבלום ממתחרות לצמוח.