"סכנה פוטנציאלית לבריאות הציבור אם פותחים את השמיים ללא כל הצעדים הנחוצים"

כך התריע יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין • תאריך היעד לפתיחת השמיים: 16 באוגוסט • איך זה יעבוד? רוב סעיפי המתווה עדיין לא ברורים • ובינתיים, בהסתדרות הרפואית מודאגים: "כל עוד קיימת תחלואה בישראל או בארץ היעד, קיים סיכון להדבקה"

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

"בצד תמיכתנו האיתנה בפתיחת השמיים חשוב להדגיש כי אין זה מספיק להחליט על תאריך יעד חדש, אלא יש צורך במקביל לנקוט בפעולות שיטתיות לצמצום הסיכון כך שתתאפשר פתיחת שדה התעופה לטווח ארוך ובכל תחלואה". כך כותב יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין לח"כ יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת הקורונה.

את הדברים הוא כותב בשעה שהוא מפרט את עמדתו בהתייחס לתאריך היעד הלא ריאלי לפתיחת השמיים, כלומר ה-16 באוגוסט. ומדוע לא ריאלי? משום שמתווה עד כה לא פורסם, היות שמעבדות בדיקות הקורונה יוקמו בנתב"ג לא לפני חודש נובמבר.

מה שידוע בשלב זה הוא שהמתווה הראשון יפעל לפי חלוקה של נכנסים ממדינות ירוקות וממדינות אדומות, כאשר ממדינות ירוקות הנוסעים יהיו פטורים מבידוד.

איך זה יעבוד? האם ישראלים יכולים להיכנס למדינות ירוקות? רוב סעיפי המתווה עדיין לא ברורים. שרי התחבורה, הבריאות והמל"ל אמורים להציג מתווה בימים הקרובים ובסמוך לדד ליין.

ובינתיים, בהסתדרות הרפואית מודאגים. לצד התמיכה ברצון העז לפתוח את השמיים כצעד הכרחי לטובת הכלכלה ולטובת החברה, "אנחנו חייבים להתריע על הסכנה הפוטנציאלית לבריאות הציבור אם פותחים את השמיים ללא הפעלת כל הצעדים הנחוצים להפחית למינימום את פוטנציאל ההדבקה בנגיף הקורונה (בתוך שדה התעופה, בטיסה או בארץ היעד).

"כל עוד קיימת תחלואה בישראל או בארץ היעד, קיים סיכון להדבקה. קיום הסיכון מחייב פעילות מתמדת להערכתו וצמצומו, תוך מענה לשאלה איך פותחים את השמיים בצורה נאותה ככל האפשר, ולא האם".

בצד חוסר הוודאות הגדול שאופף את רעיון פתיחת השמיים, שנשמע גם כמו גחמה ללא קו מנחה, נשמע קול הגיון שמעלה סימני שאלה על האופן שבו ייפתחו השמיים. "טרם פורסם התו הכחול שאמור לפרט את כל אמצעי הבטיחות שימנעו הדבקה בנתב"ג ובמטוס, חסר מידע האם נתב"ג ערוך כמו כן טרם פורסמו הקריטריונים לפתיחת השמיים למדינות ירוקות ללא צורך בבידוד או בבדיקות.

"יש צורך בתוכנית שיטתית, מקצועית, מתוכננת ומתעדכנת להפחתת הסיכון להדבקה בכל נקודה במעבר בין מדינות. לצורך כך נדרש צוות היגוי קבוע והערכה מתמדת". לוין קורא להקמה מיידית של יחידה אפידמיולוגית בנתב"ג לצורך תשאול הנוסעים ולצורך קיום סיקור לעובדים, כשהוא מדגיש כי בדיקות מעבדה יכולות לסייע בהפחתת הסיכון להגעת נוסעים חולים לשדה התעופה, אולם אם אינן יכולות לתת מענה מוחלט. "תשובה שלילית בבדיקת PCR אינה הוכחה חותכת שבן אדם לא נדבק. קיים אחוז לא מבוטל של בדיקה שלילית בשגגה, בעיקר בחמשת הימים הראשונים למחלה כאשר אין סימפטומים. המשמעות היא שאין אפשרות מעשית לאתר נוסעים שנדבקו בימים האחרונים לפני מועד המראתם או במהלך הטיסה".