גנץ: "לאשר דחיית התקציב תוך 24 שעות"; נתניהו: "אפשר להעביר תקציב חד-שנתי מיד"

בכיר בכחול לבן אמר ל"גלובס" כי אם נתניהו לא יענה לדרישה, כחול לבן בסבירות גבוהה תתמוך בהצעת החוק של יש עתיד שתמנע מנתניהו להרכיב ממשלה בעתיד • נתניהו תלה את ההסכמה בצורך להמשיך ולקדם את החקיקה והתכניות הכלכליות

בנימין נתניהו ובני גנץ ומאחוריהם גבי אשכנזי / צילום: MENAHEM KAHANA, Associated Press
בנימין נתניהו ובני גנץ ומאחוריהם גבי אשכנזי / צילום: MENAHEM KAHANA, Associated Press

יו"ר כחול לבן בני גנץ מציב לראש הממשלה נתניהו אולטימטום להעברת החוק לדחיית הגשת התקציב כבר מחר בשלוש קריאות. המהלך אפשרי טכנית, וגנץ מבקש בכך להסיר לחלוטין ומיד את סכנת הבחירות ולא לגרור את הסכסוך על פני השבועיים הקרובים. בתגובה, נתניהו טוען ש"יש לנו תקציב מותאם לקורונה וזה מה שצריך להעביר", אך לא חזר בו מההסכמה להעברתו של חוק הדחיה של מועד הגשת התקציב שהציע צבי האוזר.

בישיבת הסיעה אמר גנץ: "החלטת הליכוד מאמש להסכים לדחיית אישור התקציב, אם היא אכן כזו, היא החלטה חשובה והכרחית למען אזרחי ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו, אני קורא לך להעביר החלטת ממשלה עוד הערב ולתת תוקף אמיתי להבטחתך מאמש - לדון ולאשר את תקציב המדינה בתוך 100 ימים מהיום. הסר את איום הבחירות מסדר היום הציבורי ובמקום פאניקה - נאפשר לציבור ודאות, ביטחון ואמון. בתוך 24 שעות מעכשיו נוכל להשלים את התהליך: הממשלה תאשר הערב הצעת חוק ממשלתית לתיקון המועד הנדרש להגשת התקציב, כנסת ישראל תעביר אותה ובתוך 24 שעות, בלי טריקים ובלי שטיקים: תאושר ההצעה גם בקריאה שנייה ושלישית. זה אפשרי, זה חוקתי, זה נכון, זה מוסרי".

גנץ הוסיף ביקורת לא מרומזת על נתניהו: "מי שאוהב את מדינת ישראל - לא לוקח אותה לבחירות בעת הזו. מי שאכפת לו מאזרחי ישראל - לא עושה צעדים שיביאו לקריסה כלכלית ובריאותית של רבים מהם בתקופת משבר. אזרחי ישראל שבעים מתרגילים פוליטיים שהם - ורק הם - משלמים עליהם את המחיר. העברת דחיית התקציב בקריאה טרומית בלבד היא סיפור מעשייה שלא יקוים. הסכמים שלא שווים את הנייר שעליהם נכתבו אינם הסכמים, ולא מבטיחים לציבור אחדות כדי לפרק את החברה הישראלית ולהשניא אדם על חברו".

הוא הזהיר כי "בחירות רביעיות במהלך משבר מתגלגל יביאו למלחמת אחים במקום לאחדות השורות: לכל החלטה אחרת אין הסבר ענייני. ובחירות בעת הזו, כשיש הסכם שמאפשר אחרת, הן הפקרות ויריקה בפרצופם של מיליון חסרי עבודה. לא יתכן שנשקיע כעת מיליארדים בשלטי חוצות וסרטוני קמפיין במקום בעצמאים וברופאים. בחירות יובילו לשנאת אדם את שכנו, לחוסר אמון שיילך ויעמיק, מדרון חלקלק שבסופו תהום. ראו אותנו, ראו את המשרדים בראשם אנו עומדים - הסכמים הם דרכנו, עשייה היא דרכנו. תרגילים ותחבולות- הן השיטות בהן אנו פועלים מול אויבינו".

הוא חתם בקריאה לנתניהו: "אדוני ראש הממשלה, לא מאוחר לתקן. בוא ונאמר יחד: אין בחירות, יש יציבות, יש תקציב, יש התמודדות עם הקורונה, ננהג בכבוד לעצמנו, בכבוד לאזרחים. בוא נתחייב להעביר בשלוש קריאות כבר מחר את דחיית מועד חוק התקציב. יש פתרון פשוט- הממשלה תחליט, הכנסת תאשר ונסיר את איום הבחירות. מי שרוצה את טובת המדינה - יקדם תקציב עד סוף 2021. מי שרוצה את טובתו - ינהג אחרת. ואזרחי ישראל ישפטו".

משמעות הדברים היא קריאת תיגר של גנץ על נתניהו שמחד הביע תמיכה ביוזמה לדחיית מועד הגשת התקציב אבל ממשיך במהלכים שנראים כמובילים לבחירות. גנץ מבקש לוודא כי חוק הדחיה יעבור כבר כעת, ובכך ידחה את הסכנה לבחירות לפחות בשלושה חודשים, ומצהיר - רק תקציב דו-שנתי נכון מבחינתנו.

גנץ לא אמר או רמז על מה קרה אם נתניהו לא יענה לדרישה אבל שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר היום בראיון כי כחול לבן עדיין שוקלת אם לתמוך בהצעת החוק של יש עתיד שתעלה ביום רביעי להצבעה בקריאה טרומית, ולפיה יאסר על נאשמים שהוגשו נגדם כתבי אישום להרכיב ממשלה, קרי הצעת חוק שנועדה למנוע מנתניהו לרוץ. בכיר בכחול לבן אמר ל"גלובס" כי אם נתניהו לא יענה לדרישה, כחול לבן בסבירות גבוהה תתמוך בהצעת החוק של יש עתיד.

נתניהו: "אנחנו לא צריכים 24 שעות אלא 24 דקות להעביר את התקציב החד שנתי"

ראש הממשלה נתניהו הגיב בסיעת הליכוד: "אנחנו לא צריכים 24 שעות אלא 24 דקות להעביר את התקציב החד שנתי שהכין האוצר. יש לנו תקציב מותאם לקורונה וזה מה שצריך להעביר - כי אף אחד לא יודע מה יקרה בעוד כמה חודשים, בעוד חצי שנה".

עם זאת, נתניהו לא חזר בו מההסכמה להעברתו של חוק הדחיה של מועד הגשת התקציב שהציע צבי האוזר. לדבריו, הניסיון הזה הוא כדי להגיע להבנות עם כחול לבן על התקציב ובכלל, והוא מוכן לכך. הוא תלה את ההסכמה בצורך להמשיך ולקדם את החקיקה והתכניות הכלכליות: "יש לנו עוד 8 וחצי מיליארד שקל למטרות של הכשרה מקצועית תשתיות ועוד. אלא שזה נתקל בהתנגדות כחול לבן". משמע אפשר להבין כי נתניהו לא נעתר לדרישה לקדם בתוך יממה את חוק הדחיה, אך גם לא שובר את הכלים.

נתניהו דחה את האיום של כחול לבן להצביע בעד הצעת החוק של יש עתיד: "אני גם לא מתרשם מהחוקים הצפון קוריאנים שנועדו לרמוס את רצון הבוחר מצד מי שלא מסוגלים לנצח בבחירות - ניסיון להפיכה שלטונית ממש - עצוב".