הקרב על התקציב הוליד גם כמה אמירות לא ממש מדויקות

איך מייפים מצב מביך בלי להשמיע כזבים מובהקים? אבי שמחון הצליח פעמיים ביום • "המשרוקית של גלובס"

בנימין נתניהו, הליכוד, אבי שמחון, ראש המועצה  / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, גלובס
בנימין נתניהו, הליכוד, אבי שמחון, ראש המועצה / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, גלובס

ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון לא בהכרח אמר משהו בלתי-נכון בשני ראיונות שהעניק ביום א' על התקציב הדו-שנתי. אבל בבחירה זהירה של עובדות וניסוחים הוא הצליח לצייר תמונה מטעה של הנסיבות שהביאו את הליכוד לתמוך פתאום, בניגוד לסיכומים קודמים, באישור תקציב ל-2020 בלבד.

בבוקר, ב"סדר יום" בכאן ב', שמחון סיפר על התמיכה ברעיון הזה. "ישבתי עם ראש אגף התקציבים, המנכ"לית, החשכ"ל, בישיבה שבה כולם אמרו שצריך לקדם מה שיותר מהר תקציב חד-שנתי", ענה שמחון לקרן נויבך, שייחסה לאנשי האוצר עמדה הפוכה. "אחרי זה אני שומע הדלפות ממקורות אנונימיים. את יכולה להגיד לי את מי ראיינת באוצר, ואמר לך בקולו ובשמו מה שאת אומרת?" נויבך הסבירה שהם מסרבים להתראיין, אבל התעקשה לדעת מתי הייתה הישיבה ששמחון מתאר. "לפני בערך חודש, חמישה שבועות", הוא ענה.

גם אם שמחון מדייק, התשובה לא רלבנטית: הפרסומים לפיהם אנשי האוצר נסוגו מתמיכתם המסורתית בתקציב חד-שנתי הם מלפני שבועיים. למשל, בחדשות 13 דיווחו ב-27 ביולי שבצמרת המשרד "סבורים כעת שבמסגרת הלו"ז שנוצר אין טעם להעביר תקציב חד-שנתי".

מי ששכלל את ההטעיה היה רה"מ בנימין נתניהו. אחר הצהריים הוא צייץ ציטוטון מהראיון עם שמחון: "אני וכל צמרת האוצר תומכים בתקציב חד-שנתי - זה הדבר הנכון לעשות". נתניהו נקט תכסיס תחבירי קטן: שימוש בלשון ההווה. כפי שיעיד תמליל ההקלטה שהוא הביא בעצמו, שמחון דיבר בעבר: "אני בהחלט תומך, ואני תמכתי, כמו כל צמרת האוצר, תמכנו בתקציב חד-שנתי".

לעת ערב הופיע שמחון ב"תוכנית חיסכון" בחדשות 12. הפעם השיחה התמקדה בעובדה המביכה שתקציב דו-שנתי היה התחייבות מפורשת בהסכם בין הליכוד לכחול לבן. הלוא ההסכם נחתם בשיא משבר הקורונה, הזכיר המראיין ירון אברהם. ידענו לאן הולכים. "לא ידענו", שמחון הפתיע. "אם היית מספר לנו שהתוצר באירופה יירד ב-15% - היינו חושבים שאתה מפנטז". אברהם: "אז למה נתניהו הסכים לתקציב דו-שנתי?" שמחון: "כשקבעו את התקציב הדו-שנתי אף אחד לא ידע על הקורונה, אף אחד לא ידע מה שיקרה".

שמחון מדייק לגבי אירופה. יורוסטאט דיווחה ב-31 ביולי שהתוצר באירופה ברבעון האחרון היה נמוך ב-15% לעומת הרבעון המקביל ב-2019. סמוך לחתימת ההסכם הקואליציוני היה ידוע על ירידה דומה של כ-3% בלבד.

אבל זו ראייה סלקטיבית מאוד לטענה "אף אחד לא ידע". ההסכם נחתם ב-20 באפריל. בשבוע שקדם לחתימה נרשם שיא במגפה: מספר המתים בישראל היה גבוה מבכל שבוע אחר עד היום. על חומרת המצב יעידו מילות הפתיחה של ההסכם עצמו: "הואיל ומדינת ישראל נקלעה למשבר היסטורי עקב התפשטות נגיף הקורונה ועקב המשבר החברתי, הרפואי והכלכלי שנובע ממנו".

תחקיר: יפתח בריל

לקריאה נוספת:

מיקי זוהר על התמיכה בתקציב חד או דו-שנתי - המשרוקית של "גלובס"

"הערכה ראשונית לרבעון ראשון 2020: התמ"ג ירד ב-12.1%" - יורוסטאט

"סדר יום" עם קרן נויבך - כאן ב', 9.8.2020

ציוץ של רה"מ בנימין נתניהו - טוויטר, 9.8.2020

הסכם קואליציוני בין הליכוד לכחול לבן