בוועדת הבחירות שוקלים לקיים את הבחירות הבאות במשך כמה ימים

בדוח מיוחד שהכינו, על פני 58 עמודים, מציעים אנשי ועדת הבחירות לפרוס את מערכת הבחירות על פני כמה ימים, ובכך להימנע מריכוז בוחרים, תורים והתקהלויות

השופט עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ, גלובס
השופט עוזי פוגלמן / צילום: רפי קוץ, גלובס

בוועדת הבחירות לכנסת ה-24 עוקבים במתח רב אחרי המהלכים הפוליטיים ונערכים למערכת בחירות העשויה להתקיים -24 בנובמבר, 100 יום אחרי שהכנסת ה-23 תיכשל בהעברת חוק התקציב. המועד האחרון להעברת חוק התקציב הנו 24 באוגוסט וכעת בכנסת דנים בתיקון חוק היסוד, לפי הצעת סיעת דרך ארץ, כך שהמועד האחרון להעברת התקציב ידחה בכמה חודשים.

כך או כך, ועדת הבחירות המרכזית, בראשות השופט העליון עוזי פוגלמן, אמורה להיות מוכנה בכל עת לקיום מערכת בחירות. אחרי שלוש מערכות בחירות רצופות בין אפריל 2019 למרץ 2020, עושה רושם שהמשבר הפוליטי מחמיר וגם הכנסת ה-23 תתפזר.

בשל מגפת הקורונה, עלו בימים האחרונים כמה הצעות של אנשי ועדת הבחירות. בדוח מיוחד שהכינו, על פני 58 עמודים, מציעים אנשי ועדת הבחירות לפרוס את מערכת הבחירות על פני כמה ימים, ובכך להימנע מריכוז בוחרים, תורים והתקהלויות. חלופה נופסת שהם שוקלים הינה עריכת הצבעה מוקדמת, גם זאת כדי למנוע התקהלויות.

יצויין שהדוח אינו שלם עדיין ומדובר בנייר עבודה פנימי שטרם הוגש למקבלי ההחלטות.

בנוסף, שאלת ספירת הקולות מעוררת קשיים רבים, שכן על ועדת הבחירות תחול החובה להימנע מישיבה צפופה של עובדי מערכת הבחירות.

במידה והחלופות שתציע ועדת הבחירות יהיו מקובלות על הפוליטיקאים, יהיה צורך בשינוי חקיקה ויתכן אף ששינוי בחוקי היסוד. לשם כך, המערכת הפוליטית המשוסעת תצטרך לקבל את ההחלטות בקונצנזוס ולהעביר את החוקים במהרה.