לאחר שבועות של מחאה: נחתם ההסכם בארקיע

חמישה חודשים לאחר שעובדי ארקיע הוצאו לחל"ת ופעילות החברה שותקה, הגיעו העובדים והאחים נקש להסכמות עם ההסתדרות על הזרמת כספים שיאפשרו את החזרת החברה לפעילות • בין היתר, הוסכם כי החברה תיטול הלוואות מהבנקים בסך 130 מיליון שקל

עלייה למטוס ארקיע / צילום: איל יצהר, גלובס
עלייה למטוס ארקיע / צילום: איל יצהר, גלובס

אחרי שבועות של מחאות והפגנות - עובדי ארקיע, ההסתדרות והנהלת החברה חתמו על הסכם שיאפשר את החזרת הפעילות של החברה.

מאז חודש מרץ ארקיע מודממת, ורוב 530 עובדיה הוצאו לחל"ת. בשבועות האחרונים העובדים יצאו במחאות ובדרישה להחזיר את החברה לפעילות, ולו רק את הטיסות לאילת, קו שבעבר ארקיע שלטה ב-70% ממנו. כיום, רק ישראיייר מפעילה טיסות מנתב"ג לרמון, ואף קיבלה רשת ביטחון מהמדינה על טיסות אלה.

כעת דברים זזים בארקיע. כחמישה חודשים לאחר שעובדי ארקיע הוצאו לחל"ת ופעילות החברה שותקה, הגיעו העובדים והאחים נקש להסכמות עם ההסתדרות על הזרמת כספים שיאפשרו את החזרת החברה לפעילות. האחים אבי, רפי וג'ו נקש מחזיקים ב-70% מהחברה, והעובדים מחזיקים ב-30%. בתום מו"מ ממושך, הגיעו יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי ויו"ר ועד עובדי ארקיע עליזה בלאיש להסכם עםאבי חורמרו, יו"ר דירקטוריון ארקיע ונציג האחים נקש.

ההסכם קובע כי החברה תיטול הלוואות מהבנקים בסך 130 מיליון שקל מכמה בנקים מלווים, ובהסתדרות מקווים כי ההליך הזה יסתיים במהרה. עוד סוכם כי האחים נקש יזרימו 10 מיליון דולר לטובת ביטחונות, ובתמורה לכך שני מלונות שהיו בבעלות ארקיע, האחד באמסטרדם והשני בים המלח, יועברו לידי האחים נקש.

במסגרת זו תימחק החזרה של הלוואת בעלים בהיקף של 30 מיליון דולר שהזרימו האחרים בשעתו לארקיע. ויש גם תמריץ להחזרת הפעילות: ההסתדרות תעניק לחברה הלוואה בגובה 1.5 מיליון דולר בכפוף לכך שהחברה אכן תחזור לפעילות.

בהסכם הזה לא נקבעו זכויות העובדים, שיעוגנו בהסכמים קיבוציים שייחתמו בימים הקרובים. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי הסביר ל"גלובס" כי יש הסכמה שבסוף הדרך החברה תעמוד על מצבת כוח אדם של 400 עובדים, כך שככל שיהיו פיטורים הם יסתכמו בכ-130 עובדים. "אנחנו לוקחים את הזמן ומקווים שהמצב בענף יאפשר להחזיר את כל העובדים. ההסכם כעת נותן לנו מרווח נשימה להפעיל את החברה ובהתאם לקצב ההפעלה נדע בעתיד כמה עובדים החברה תצטרך, כשאנחנו מקווים שאפילו נוכל להחזיר את כולם".

באשר לרמת ההשתכרות אמר אדרי: "יש הבנה משני הצדדים שאין מנוס מהפחתת שכר. אני מאמין שעד סוף השבוע נסיים לנסח את ההסכמים הקיבוציים. יש נכונות של הצדדים מול המציאות שנכפתה על כולנו". אדרי התייחס להתנהלות של עובדי ארקיע ולהישגים שלהם דרך המחאות שננקטו: "ההישג הענק הוא ויתור על החזר הלוואת הבעלים בגובה של 30 מיליון דולר. העובדים בארקיע מחזיקים ב-30%, וכל ההליך התנהל בלי קרבות אגו אלא בהבנה ובסולידריות והירתמות למען החברה.

"כל העובדים, הטייסים, הטכנאים ועובדי מנהלה עובדים ביחד, זה ד.נ.א שונה מחברות אחרות. בעולם שלי, להכריע את המאבק הזה באמצעות הפגנות זה דבר מדהים, כי ברוח התקופה שבה אין טיסות ואין נוסעים אין לנו כלים ארגוניים ואנחנו נמצאים עם כלי אחד והוא כלי מחאתי. העובדים נרתמו למאבק והגיעו בשבועות האחרונים להפגנות בכל הארץ. הייתה עוצמה של עובדים שלא נחו לשנייה, ולראייה התוצאה". ההסכם לא תוחם לוחות זמנים לחזרה לפעילות והציפייה היא שזה יקרה בקרוב.

יו"ר ועד עובדי ארקיע עליזה בלאיש הודתה לאדרי אך סייגה: "מניסיוננו בעבר עלינו לציין כי ההסכם לא ייבחן בנייר עליו חתם אבי חורמרו בשם האחים נקש, אלא בשאלה האם הם יקיימו אותו ככתבו וכלשונו. כשנראה מטוס ארקיע באוויר - נאמין".