לבנון | ניתוח

האם נתניהו קיבל אחריות רשמית על הפיצוץ בביירות?

אלפים בעולם שיתפו ציטוט שבו נתניהו מודה באחריות לאסון בביירות. מנין הוא צץ? • "המשרוקית של גלובס"

אלפים בעולם שיתפו ציטוט שבו נתניהו מודה באחריות לאסון בביירות - המשרוקית של גלובס בודקת / צילום: Hussein Malla, Associated Press
אלפים בעולם שיתפו ציטוט שבו נתניהו מודה באחריות לאסון בביירות - המשרוקית של גלובס בודקת / צילום: Hussein Malla, Associated Press

לא הופתענו כשכלי תקשורת בלתי רשמיים האשימו את ישראל בפיצוץ בביירות בשבוע שעבר. העובדה שאתרי ימין אמריקאיים, בלוגים חובבי קונספירציות וגולשים ממדינות ערב כפרו מיד בגרסה הרשמית על תאונה הייתה כמעט צפויה מראש. מה שבכל זאת הפתיע הייתה הוכחה שרבים מהם הביאו: ראש ממשלת ישראל הכיר רשמית באחריות לאסון.

בודקי עובדות בעולם נתקלו בטענה הזאת בדיווחים רבים על האירוע. אחד מהם הופיע בחשבון האינסטגרם של אתר החדשות השמרני "קיפ אמריקה", שיש לו 370 אלף עוקבים. "מבזק: רה"מ הישראלי נתניהו אישר זה עתה שתקיפת המל"ט בביירות הייתה פעולה שלהם, עוד מתקפה נגד ארגון הטרור הנפשע חזבאללה". אלפים שיתפו את המבזק הזה.

טענות דומות נפוצו מחוץ לארצות הברית. הארגון ההודי "בום" בחן, בין השאר, פוסט של צייצן פקיסטני מקראצ'י בשם דאניש איוב. "נתניהו הודה זה עתה שההפצצה בביירות הייתה של צה"ל", איוב כתב בהתרגשות, "פעולת טרור של מדינת ישראל. אני המום לאילו תהומות של אכזריות אפשר להגיע". בודקי העובדות של סוכנות AFP סקרו פוסטים דומים שנכתבו בערבית, בין השאר בידי גולשים סעודים.

באיזו הודאה מדובר כאן? צופי חדשות 12 הרי שמעו עוד באותו יום את שר החוץ גבי אשכנזי מכחיש שישראל קשורה לפיצוץ. אבל איוב ורבים אחרים הציגו הודעה בחשבון הטוויטר של נתניהו: "אנחנו פגענו בחוליה ועכשיו פגענו גם במשלחים. אנחנו נעשה מה שאנחנו צריכים כדי להגן על עצמנו. אני מציע לכולם, לרבות חיזבאללה, לקחת את זה בחשבון".

מנין המילים האלה? צרכני אקטואליה עם זיכרון חזק כבר יודעים. כמה שעות לפני הפיצוץ בלבנון, רה"מ סייר עם חליפו בבסיס פיקוד העורף, ושם השמיע בין השאר הצהרה מיליטנטית בקשר לתקיפה אמיתית של צה"ל - לא בלבנון אלא בסוריה. הנוסח הופץ בשתיים בצהריים בחשבונות הטוויטר הרשמיים של רה"מ.

הפעולה בסוריה קרתה יום קודם. בלילה שבין ראשון לשני, צה"ל הרג ארבעה אנשים שניסו להניח מטעני חבלה סמוך לגבול רמת הגולן. בהמשך הוא שיגר כלי טיס להפציץ מטרות של הצבא הסורי. זה פשר ההודעה של נתניהו: "פגענו בחוליה" = במניחי המטענים; "ועכשיו גם במשלחים" = בצבא הסורי שישראל מייחסת לו אחריות למעשה.

אם כן, הפרסומים על ההודאה הישראלית לא היו המצאה מוחלטת, אלא בלבול כמעט נסלח. כמה מהמפרסמים אפילו חזרו בהם: עורכי "קיפ אמריקה" מסרו לתחקירני "יו.אס.איי טודיי" שהם אכן ערבבו בין שתי הפרשות, והוסיפו לפרסום הודעת תיקון. אבל הרעיון שישראל גרמה לקטל בביירות לא נעלם, כמובן. אתרי קונספירציות כמו "וטרנס טודיי", שקשור כנראה לרוסיה, ממשיכים לגבות אותו בעדויות והוכחות מפוקפקות שאינן תלויות באישור ישראלי רשמי.

תחקיר: יפתח בריל

לקריאה נוספת:
"אין ראיות שהפיצוץ בביירות היה מתקפה ישראלית" - יו.אס.איי טודיי
"ר"מ ישראל לא קיבל אחריות על הפיצוץ בביירות" - רויטרס
"הציוצים של ר"מ ישראל עסקו בתקיפות בסוריה ולא בפיצוץ בביירות" - בודקי העובדות של AFP
"האם ר"מ ישראל נתניהו קיבל אחריות על הפיצוץ בביירות?" - בום לייב
"הפיצוץ בביירות: כך תיאוריות קונספירציה מתפשטות ברשת" - בי.בי.סי