הלמ"ס: היקף רכישת הדירות החדשות בחודש יוני זינק לנתוני הימים שלפני הקורונה

רבע מהדירות החדשות בחודש זה נמכרו במחוז הדרום • בסך הכל כמות רכישת הדירות החדשות במחצית השנה נמוכה ב-2.5% מזו של המחצית הראשונה של 2019

דירות חדשות בבנייה / צילום: אייל יצהר
דירות חדשות בבנייה / צילום: אייל יצהר

בחודשים מאי ויוני הציבור שב לרכוש דירות חדשות, מה שהקפיץ את נתוני רכישת הדירות החדשות, והביא את סך המכירות במחצית הראשונה של 2020 לרמה דומה לזו שהייתה ב-2019 (כ-2.5% פחות) - כך עולה מנתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). אולם, הקשיים המתודולוגיים הרבים שמלווים את הלשכה במהלך הקורונה, ובמיוחד בחודשים מרץ-מאי - מעידים שנתונים אלו אינם סופיים, וגרמו ללשכה להמנע מפרסום סיכום רבעוני.

הלמ"ס ממשיכה להתאים את המתודולוגיה שלה לתקופת הקורונה. תקופה זו מתאפיינת בשינויים מהירים, ובקשיים לאסוף נתונים, עקב תפקוד מקוטע של כל הגופים שאמורים לדווח על מכירת דירות ובראשם משרדי היזמים. בחודשים מרץ-מאי גם נרשמו מספרים חריגים של ביטולי עסקאות, וכך מצאו בלמ"ס, כי יזמים דיווחו בחודש מאי על יותר דירות שנותרו למכירה, מאשר היו להם בחודש אפריל. לאור זאת, ובהינתן שכל הנתונים לשנה הנוכחית הם ארעיים, הלשכה החליטה להסתפק בסיכום חודשי.

בחודש יוני נמכרו 3,660 דירות חדשות ובדומה לסקירת הכלכלנית הראשית מתחילת השבוע, שהראתה כי חודש יוני 2020 היה מהחודשים הפוריים ביותר בשנים האחרונות, כך גם בסקירת הלמ"ס שמראה כי מספר הדירות שנרכשו ביוני השנה היה גבוה בכ-36% מזה שביוני 2019.

עובדה שבלטה גם בסקירת הכלכלנית הראשית הייתה ריבוי הדירות שנרכשו באזור הדרום - כרבע מכלל הדירות. מדובר בתקדים, שכן כרגיל שיעור הדירות החדשות שנמכרות בדרום מהווה 10%-15% מכלל הדירות החדשות שנרכשות. רוב הדירות שנרכשו בדרום היו בשדרות ונתיבות; ערים בולטות אחרות במכירת דירות חדשות בחודש יוני היו רמלה, שוהם, נתניה, רעננה וראשון לציון.

ברמה החצי שנתית, המחוזות הבולטים ברכישת הדירות החדשות היו תל אביב והמרכז, שבהם נרכשו כ-45% מכלל הדירות החדשות שנרכשו במדינה, אם כי כאמור, מדובר בנתונים ארעיים.