בדיקת קורונה ללא מגע בשדה התעופה: ככה זה הולך לעבוד

חברת בינה. AI, המפתחת מערכת לחישה מרחוק של סמנים רפואיים, הודיעה על תחילתם של שני ניסויי פיילוט עם שדות תעופה בעולם, לבדיקות קורונה ללא מגע

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

חברת בינה. AI, המפתחת מערכת לחישה מרחוק של סמנים רפואיים, הודיעה על תחילתם של שני ניסויי פיילוט עם שדות תעופה בעולם, לבדיקות קורונה ללא מגע. הבדיקות יבוצעו לא רק בשדות התעופה, אלא בעיקר בשלב הצ'ק אאוט, באמצעות הטלפון הסלולרי של הנוסע. הנבדקים יהיו לא רק נוסעים פוטנציאליים, אלא גם צוות הדיילים.

ביוני גייסה החברה 13.5 מיליון דולר על בסיס טכנולוגיית האבחון שלה, מ-Maverick Ventures Israel ,Esplanade Ventures ,Sompo International ,i-Angels ו-GITV. המגעים לגיוס החלו כבר באוגוסט שעבר, והיישומים האפשריים בתחום הקורונה הובילו להשלמתו. לפני כן, גייסה החברה 4.1 מיליון דולר.

דוד ממן, מנכ"ל החברה, מסביר כי: "תעופה היא תעשיה שמבוססת על כך שאנחנו מצופפים הרבה מאוד אנשים יחד ושמים אותם במצב רגיש של תלות, תוך כדי שאנחנו מעניקים להם את מקסימום הביטחון ומקסימום הנוחות", אומר ממן. "חברת התעופה יכולה לחטא את המטוס כמה שהיא רוצה, אבל הנוסעים לא יחושו ביטחון אם הם יחשבו שיש איתם נוסע חולה".

לדבריו: "בינה. AI מאפשרת חישה באמצעות הטלפון של חמישה מדדים רפואיים, וביניהם דופק, חמצן בדם וקצב נשימות, מדדים משמעתיים יותר לאבחון קורונה מאשר חום גבוה, שכלל לא קיים אצל רוב החולים".

היתרון הגדול בטכנולוגיה הזו, אומר ממן, היא היכולת להטמיע אותה במהירות, בלי לרכוש חומרה נוספת. "כששוחחנו עם החברות, תהינו האם הן מעוניינות להטמיע פרוטוקול בדיקות כזה כאשר יכול להיות שעוד שנה, הפחד החזק הזה מפני הקורונה כבר יגמר. אבל הן אמרו - הנה כל ההנחיות הביטחון שהוטמעו בעולם התעופה בעקבות משבר 9/11, עדין פעילות. גם לגבי הנחיות הביטחון הרפואי, זה כנראה יהיה ככה".

כאמור, בשלב זה החברה נמצאת בשני פיילוטים עם שדות תעופה גדולים בעולם. "אלה לרוב לא הגופים החדשניים ביותר בעולם, אבל הם הבינו שהיכולת להבטיח את הביטחון הבריאותי, היא עבורם עניין של להיות או לחדול".

כשאתה מונע מאדם לטוס, יש לכך השלכות מרחיקות לכת. מי בעצם קובע את התקנות לפיהן יוגדר אדם כחולה, ויאשר עליו לטוס?
"אנחנו מספקים את היכולת אבל שדות התעופה הם אלה שמגדירים את הקריטריונים בהתייעצות עם רופאים, ועל פי התקינה והחקיקה המקובלת באותה המדינה. היתרון של הבדיקה המבוצעת דרך הסלולרי מן הבית, היא שאם מבצעים אותה ולא עוברים אותה 24 שעות לפני הטיסה המיועדת, עדיין אפשר להיבדק בבדיקת מטוש, ואולי אם היא תצא שלילית, בכל זאת יתאפשר לאותו אדם לטוס".

בימים כתקנם עוסקת בינה. AI במדידה של סמנים חיוניים עבור שירותי רפואה מרחוק וסיכון ביטוחי עבור חברות ביטוח. החברה כבר נמצאת בשלב המכירות, והיא רווחית. ממצן מציין כי יעד ההכנסות שלו עבור החברה לשנת 2020, הוא 20-25 מיליון דולר.

אתם יודעים מה הרגישות והסגוליות שלכם באבחון של קורונה?
"אנחנו לא בדיקת קורונה אבחונית. לשם כך צריך דיוק גבוה מאוד באבחון קורונה. חולים א-סימפטומטיים, ככל שהם מהווים חלק משמעותי מאוכלוסיית חולי הקורונה, איננו מאתרים בכלל ככל הנראה. אבל חולים עם תסמינים הם כנראה מדבקים יותר, ואת זה לפחות, אנחנו יכולים לחסוך".