בני לנדא חוזר לבורסה: מקדם את הנפקת חברת האנרגיה הירוקה ג'נסל לפי שווי של כ-800 מיליון שקל

חברת ג'נסל, שבה השקיעה באחרונה חברת האנרגיה פז, עוסקת בפיתוח מוצרים להפקת אנרגיה נקייה וזולה • החברה מבקשת לנצל את הגאות במניות האנרגיה הירוקה בבורסת ת"א כדי לגייס כ-200 מיליון שקל

בני לנדא / צילום: איל יצהר
בני לנדא / צילום: איל יצהר

חברת GenCell, בהובלתו של היו"ר ובעל המניות בני לנדא, מקדמת הנפקה ראשונית בבורסת תל אביב - כך נודע ל"גלובס". ג'נסל, העוסקת בפיתוח מוצרים לשם הפקת אנרגיה נקייה וזולה לצרכים ושימושים שונים, מתכננת לגייס בהנפקה כ-200 מיליון שקל לפי שווי של 700-800 מיליון שקל "לפני הכסף".

את ההנפקה צפויה להוביל חברת החיתום פועלים אי.בי.אי. ג'נסל בחנה אשתקד  הנפקה בבורסה זרה, אבל זו לא יצאה לפועל. כעת מבקשת החברה לנצל את הגאות שממנה נהנות מניות האנרגיה הירוקה בבורסת ת"א.

בינואר השנה דיווחה חברת האנרגיה פז על השקעה צפויה של כ-10 מיליון דולר (כ-35 מיליון שקל) ב-בתמורה ל-4%-5% ממניותיה של ג'נסל (שיעור ההקצאה הסופי עדיין לא נקבע). זאת, כחלק ממדיניות החברה להרחיב את פעילותה ולהשקיע בתחומים משיקים לפעילותה, בעיקר בפתרונות אנרגיה עתידיים (אנרגיה חלופית וירוקה) ובפרויקטים של חדשנות אנרגטית.

ג'נסל, הפועלת ממשרדים בפתח תקוה, הוקמה ב-2011 על ידי גנדי פינקלשטיין, גיל שביט ורמי רשף, המשמש מנכ"ל החברה. עד היום גייסה החברה עשרות מיליוני דולרים ורשמה לא מעט פטנטים בתחומי פעילותה.

יו"ר החברה הוא יזם ההייטק בני לנדא, בעל מניות מרכזי בחברה לצד שלושת היזמים. לנדא מוכר כאחד מחלוצי הדפוס הדיגיטלי בעולם. הוא הקים בשנות ה-70 את חברת אינדיגו, שלאחר שהונפקה בוול סטריט והגיעה לשווי של מיליארדי דולרים, נקלעה לקשיים וב-2002 נמכרה ל-HP תמורת 800 מיליון דולר, באקזיט שנחשב למוצלח מאוד.

ייצור דלק באמצעות הפקת מימן מאמוניה

ג'נסל מפתחת ומייצרת תאי דלק, שהינם מקור אנרגיה, הפועלים על מימן המופק מאמוניה, בתהליך ייצור שאמור להיות חסכוני, זול ולא מזהם. לחברה מוצרים המשמשים מערכות גיבוי למערכות החשמל המסורתיות, ומיועדים בעיקר לחברות גדולות (בתי חולים, קווי ייצור ועוד), מוצרים המשמשים מערכות גיבוי לשוק תשתיות האנרגיה (בעיקר חברות חשמל), וכן מערכות המשמשות לאספקת חשמל רציף ולאורך זמן, המיועדת למקומות שאינם מחוברים לרשת החשמל.

הטכנולוגיה שפיתחה ג'נסל מצליחה, לטענת החברה, להוזיל באופן מהותי את עלות המוצר ועלות התפעול, ובכך למעשה, מהווה תחליף למנועי דיזל מזהמים, תוך שהאנרגיה ממוצרי החברה נקייה ובלתי מזהמת. לחברה מכירות ראשונות והתקנות ברחבי העולם.

לפי נתוני חברת המחקר IVC, מעסיקה ג'נסל כ-85 עובדים והיא בשלב של הכנסות ראשוניות. חלק מעובדי החברה הם מוותיקי תוכניות החלל הרוסית, האמריקאית והאירופית, ובעלי תארים מתקדמים בתחומי המתמטיקה, הפיזיקה והכימיה. 

בדיווח של חברת פז מינואר העריכו בחברה כי מוצרים שיפותחו בג'נסל יוכלו להשתלב במתחמי תחנות התדלוק של פז, בעיקר בתדלוק כלי רכב המונעים במימן. עוד ציינו בפז כי "ביצוע ההשקעה מותנה בחתימת הסכם השקעה מפורט, עריכת בדיקות נוספות נדרשות וקבלת אישורים, ככל שיידרש". 

אקווריוס מחממת מנועים לקראת הנפקה

ג'נסל אינה המיזם היחיד בתחום האנרגיה, שבו השקיעה פז ועשוי להגיע בקרוב לבורסת תל אביב. כפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, גם חברת הטכנולוגיה אקווריוס מנועים,  שבה לפז יש החזקה קטנה, מצטרפת למספר לא קטן של חברות הבוחנות בתקופה האחרונה הצטרפות לבורסה באמצעות הנפקת מניות ראשונית (IPO). 

אקווריוס מנועים, שעם בעלי המניות שלה נמנים גם מריוס נכט, ממייסדי חברת צ’ק פוינט, ואיש העסקים ליאון רקנאטי, בוחנת אפשרות של גיוס מאות מיליוני שקלים, לפי שווי חברה המוערך ב-1 מיליארד שקל "לפני הכסף". ככל הידוע, אקווריוס עדיין נמצאת בבחינה ראשונית של המהלך, לפני כתיבת תשקיף ובחירת היועצים והחתמים שילוו את ההנפקה, כך שייתכן בהחלט שבסופו של דבר, היא תחליט לבצע את הגיוס בדרך פרטית.

אקווריוס מנועים (Aquarius Engines) הוקמה ב-2014, ועם מייסדיה נמנים המנכ"ל אריאל גורפונג, סמנכ"ל הטכנולוגיות שאול יעקובי והיו"ר גל פרידמן. החברה פועלת בפיתוח מנועים חסכוניים ויעילים, כך שהם מגדילים את ניצול האנרגיה שלהם משמעותית ביחס למנועים קיימים. לפי אתר החברה, המנועים (גנרטורים) שהיא מפתחת מיועדים למרכזי טלקומיוניקציה ומגדלי תקשורת, בהתאם לדרישות של דורות התקשורת מסוג G3, G4 והדור החדש של G5. היא מציעה מנועים למגוון נרחב של משאיות, וכן מנועים לסיוע בפתרונות אנרגיה מתחדשים לצרכים נרחבים במקומות גדולים או מבודדים. מוצריה של אקווריוס, ככל הידוע, מבקשים לצמצם את גודלן ומשקלן של הסוללות הקיימות עבור אותם שימושים, ולהאריך את משך זמן השימוש בהם.

על פי פרסומים בתקשורת מהתקופה האחרונה, אקווריוס חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת נוקיה לאספקת גנרטורים ללקוחות ענקית התקשורת, בעסקה שהוערכה בהיקף של כמה מאות מיליוני דולרים. העובדה כי פעילותה של אקווריוס מנועים מתבססת על עולם הטכנולוגיה, והחיבור שלה לעולם האנרגיה, עשויים לתמוך בהצלחת הנפקתה.