היעד הבא של אהרון פרנקל? בוחן רכישת השליטה בחברת שירותי הלוויין סאטקום

סאטקום, לשעבר בשליטת יורוקום של אלוביץ', נסחרת בבורסה לפי שווי של 47 מיליון שקל • מלבד פרנקל מתעניינת ברכישת השליטה בסאטקום גם קבוצת Axess,  שפועלת בתחום הלווייני

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

היעד הבא של אהרון פרנקל? ל"גלובס" נודע כי איש העסקים שהפך לאחרונה לבעל עניין בחברת הנדל"ן המניב גב ים, לאחר סיבוב רווחי במיוחד על מניותיה של יצרנית המל"טים אירונאוטיקס, הוא אחד משני גורמים המתעניינים ברכישת השליטה בחברת שירותי הלוויין סאטקום . זו הייתה בעבר בשליטת שאול אלוביץ' (באמצעות חברת יורוקום), והחזקתו נמצאת היום בידי כונס נכסים. מטעמו של פרנקל לא נמסרה תגובה לידיעה.

מלבד פרנקל מתעניינת ברכישת השליטה בסאטקום גם קבוצת Axess, שפועלת בתחום הלווייני בין היתר וגם מתחרה בסאטקום. 

סאטקום נסחרת בבורסה לפי שווי של 47 מיליון שקל, אחרי ירידה של 7% במחיר המניה מתחילת השנה, אך עלייה של 21% מתחילת החודש הנוכחי. בעלת המניות הגדולה בה היא יורוקום תקשורת (46.6%), לשעבר בבעלות אלוביץ', שנמצא ת בפירוק. למניות סאטקום מונה כונס נכסים, המחפש אחר רוכש שגם יסכים לשלם פרמיית שליטה מהותית תמורת גרעין השליטה בחברה. בנוסף מוחזקות כ-6% ממניות ה חברה בידי אלוביץ' עצמו.

מדובר בנכס המשמעותי האחרון העומד למכירה במסגרת הפירוק של קבוצת יורוקום. על פי ההערכות, לפרנקל יש יתרון בהתמודדות על השליטה בחברה שכן כישראלי הוא יוכל לקבל אישור ביתר קלות, אבל גם Axess מניחה שתוכל לקבל אישור.

סאטקום, שבראשה עומדים המנכ"ל אסף רוזנהק והיו"ר עמי ברלב, מספקת שירותי תקשורת לוויינית. החברה פועלת בשני תחומים עיקריים: תחום תקשורת נתונים לאינטרנט, המהווה 88% מסך ההכנסות ובו לקוחותיה הם ספקי אינטרנט, חברות סלולר, מפיצים וארגונים; ותחום הביטחון וביטחון המולדת (HLS & Defense) שבו הלקוחות הם כוחות ביטחון, גופים ביטחוניים, ממשלות ו-OEM.

ברבעון הראשון של 2020, הכנסות סאטקום הסתכמו ב-13.9 מיליון דולר, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי בסך כולל של 2.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 460 אלף דולר ברבעון המקביל. על בסיס Non-GAAP החברה רשמה רווח נקי רבעוני של 250 אלף דולר ו-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 5.3 מיליון דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון, לחברה היה חוב לטווח ארוך בסך 9.2 מיליון דולר לשתי סדרות אג"ח, וחלויות שוטפות בגין שתי הסדרות בסך כ-2.5 מיליון דולר.

עם הפנים לחלל, עם הגב לים

אהרון פרנקל, יליד בני ברק, צבר את הונו כשכיהן כנציג של יצרניות מטוסים מערביות (בואינג ואיירבוס) במזרח אירופה. כיום הוא הבעלים של קבוצת Loyd's העוסקת בהשקעות בתחומי נדל"ן, תעופה אזרחית, אנרגיה והייטק. בשנים האחרונות פעל בעיקר בתחום הנדל"ן במערב אירופה, בדגש על בריטניה.

ב-2018 פרנקל ניצל את הקריסה במניית אירונאוטיקס ורכש תוך חודשים ספורים 31.7% ממניותיה תמורת 170 מיליון שקל. כעבור כשנה נמכרה החברה לחברת רפאל ולאביחי סטולרו, ופרנקל רשם רווח של כ-90 מיליון שקל על ההשקעה. לאחרונה דיווח כאמור על הפיכתו לבעל עניין בענקית הנדל"ן המניב גב ים, בה הוא  מחזיק 8.6% מהמניות, שאותן רכש בעסקאות בבורסה ומחוצה לה תמורת סכום מוערך של כ-350 מיליון שקל.

עד לפני כשנה החזיקה חברת נכסים ובניין של אדוארדו אלשטיין ביותר ממחצית ממניות גב ים, ושלטה בה באופן רשמי. אולם בשל דרישות חוק הריכוזיות נאלצה נכסים ובניין למכור חלק ניכר מהחזקתה, וכעת היא מחזיקה ב-29.9% מהמניות. 

הפוזיציה המשמעותית שבנה כעת פרנקל במניות גב ים, עשויה לכאורה לאתגר את ההשפעה של אלשטיין על פעילות החברה. אולם מניסיון העבר דומה כי פרנקל אינו מעוניין בכך, אלא מבקש לעשות רווח על הירידה במחירה של מניית גב ים, כפי שעשה בעת השקעתו באירונאוטיקס. 

חזקה בשוק התקשורת הצומח באפריקה 

במצגת למשקיעים שפורסמה בחודש שעבר, כתבו אנשי סאטקום כי החברה "עברה מהפך בשנים האחרונות, מחברה מפסידה לחברה יציבה עם אסטרטגיה מוכחת וצוות ניהולי חזק", וכי יש לה יכולות טכנולוגיות מוכחות המייצרות לה בידול מול המתחרות.

עוד נכתב כי סאטקום ממוקדת עסקית בשוק התקשורת הצומח באפריקה שמדרום לסהרה, ויש לה הסכמים אסטרטגיים וארוכי טווח עם חברות סלולר וספקיות אינטרנט מובילות, וכן לקוחות ביטחוניים וצבאיים חזקים. על השוק האפריקאי שמדרום לסהרה ציינה החברה שמדובר בשוק ענק של יותר ממיליארד אזרחים, עם צמיחה עקבית של עשרות אחוזים בביקוש לסלולר ולאינטרנט, וכן שזהו שוק שבו תשתית לוויינית היא הכרחית ולא נתפסת כגיבוי או תשתית משלימה.

במצגת נכתב גם כי לחברה החזקה של כ-6% בקונסורציום התקשורת האפריקאי וויוק, המחלק דיבידנדים. "החברה פועלת למימוש החזקה זו. מכירת וויוק, ככל שתצלח, תשפר משמעותית את מצבה של סאטקום", נכתב. "נכון למועד זה, ועל סמך תנאי המו"מ הנוכחיים, התמורה ברוטו בגין העסקה תעמוד על טווח של כ-8.5-9.2 מיליון דולר (חלק החברה)".