קואליציה | פרשנות

איום הבחירות הולך ומתרחק, אבל אישור תקציב המדינה עדיין לא מתקרב

בליכוד נוטים לתמוך בהצעת החוק של ח"כ האוזר, שתאפשר דחיית אישור חוק התקציב בלי לפזר את הכנסת • המשמעות: ויתור על התקציב החד-שנתי, ואי הוודאות לגבי תקציב 2021 תימשך

ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, בני גנץ / צילום: עדינה ולמן-דוברות הכנסת, AP, אוליביה פיטוסי-הארץ
ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, בני גנץ / צילום: עדינה ולמן-דוברות הכנסת, AP, אוליביה פיטוסי-הארץ

שמונה ימים נותרו עד למועד שבו הכנסת ה-23 אמורה להתפזר מאליה, אם לא תצביע על תקציב מדינה ו/או תשנה את החוק המחייב את פיזורה.

לפני כמה ימים, עברה בקריאה טרומית הצעת החוק הפרטית של ח"כ צביקה האוזר (דרך ארץ) הדוחה את המועד האחרון - 24 באוגוסט - ב-100 ימים. בליכוד תמכו בהצבעה בקריאה טרומית וכעת נותר להבין אם בליכוד יסכימו גם לדחות את המועד בקריאות ראשונה, שנייה ושלישית ובכך יבלמו את פיזור הכנסת בימים הקרובים.

בראיונות סוף השבוע רמז שר האוצר ישראל כ"ץ כי החוק הזה יעבור וכך לא ייצאו למערכת בחירות רביעית. המשמעות של החלטת הליכוד היא אחת: ויתור על התקציב החד-שנתי לחודשיים האחרונים של שנת 2020 והחלטה על העברת תקציב 2021, כבר עתה, מהלך שממילא אמור היה להתרחש בכל שנה בחודש אוגוסט, לו היה מדובר בימים רגילים.

התקציב יצא מהידיים של האוצר

עבור שר האוצר, ישראל כ"ץ, מדובר במהלך העברת התקציב הראשון. הוא אמור היה לנהל את זה, אך התהליך הפוליטי והמשבר הקשה בין כחול לבן לליכוד, לרבות הפרת ההסכם הקואליציוני על ידי נתניהו והליכוד, שהחליטו לדרוש תקציב חד-שנתי - טרפו את הקלפים. התהליך יצא כמעט לגמרי מידיו והפך לכלי בדו קרב הפוליטי בין נתניהו לגנץ ובין נציגיהם, עו"ד יעקב אטרקצ'י ומנכ"ל משרד רה"מ החליפי, הוד בצר.

בעוד שנתניהו נמצא בפסגת ההצלחה עם ההודעה על ההסכם עם איחוד האמירויות ותוכניות מתקדמות לנסיעה אפשרית לוושינגטון לאירוע הכרזה חגיגי, שתי דמויות מרכזיות בהצגה הפוליטית של שמונת הימים הקרובים, חשים ברע וכמעט מנוטרלים.

שר הביטחון בני גנץ נמצא עדיין בבית החולים למעקב אחרי ניתוח הגב שעבר לפני מספר ימים. הוא מנהל את הדברים משם ובכל מקרה לא יוכל להתייצב להצביע במליאה על חוק הארכת מועד התקציב.

השני הוא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, המאושפז אף הוא החל ממוצאי שבת בבית החולים מעייני הישועה, אחרי שעבר צנתור טיפולי רפואי במכון הלב.

גפני הוא דמות מרכזית להתרחשויות הפוליטיות השבוע, שכן בליכוד עדיין מפלרטטים עם הרעיון לצאת למערכת בחירות רביעית, תוך הפרת ההסכם הקואליציוני. כדי לעשות זאת, עליהם לוודא קודם לכן שהשותפה האידאולוגית הנאמנה, יהדות התורה, תבוא על סיפוקה בהיבט של תקצוב הישיבות. כמו גופים חינוכיים, אקדמיים וגופי הוראה ברחבי ישראל, תקציב 2020 (שהיה תקציב המשכי של שנת 2019 ולפיכך מוגבל) לא הספיק כדי להשלים את שנת 2020.

הכסף לישיבות החרדיות אזל

בחודש אוגוסט, שבו צריך להתחיל ללמד בחלק מן הישיבות, הכסף אזל. גפני מעוניין לקבל את הסכומים הנחוצים לפני שיסכים להשתתף ב"חגיגת" הבחירות הרביעיות.

בליכוד, מנגד, מסכימים ללכת בדומייה להצבעה על דחיית המועד האחרון של התקציב, אך לא אומרים (עדיין) בקול רם שהם מוכנים לעבוד עם כחול לבן על תקציב 2021. כך שההצבעה השבוע במליאה, אם וכאשר תתרחש, תהיה נחמה חלקית. אין הבטחה להעברת תקציב בשיתוף פעולה במועד האחרון שיזוז לנובמבר, אלא יש הסכמה מוגבלת לדחות את הקץ.