בזק חוזרת להרוויח ומספקת תחזית שנתית: מצפה לסכם את 2020 עם רווח נקי מתואם של 950 מיליון שקל

הכנסות הקבוצה ירדו ל-2.16 מיליארד שקל, אך גם הוצאות השכר קטנו ברבעון השני • בזק קווי הצליחה אחרי 5 שנים לחזור לגידול במספר מנויי האינטרנט, וכך להפוך את המגמה ולעבור לגידול בהכנסות

מנכל בזק דודו מזרחי / צלם: רונן טופלברג
מנכל בזק דודו מזרחי / צלם: רונן טופלברג

קבוצת בזק מסיימת את הרבעון השני של 2020 עם ירידה של 3.1% בהכנסות ומעבר לרווח נקי. במקביל, לראשונה השנה מספקת החברה תחזית ל-2020, למרות המשך האי-ודאות במשק בשל מגפת הקורונה. בזק נסחרת בשווי 10.4 מיליארד שקל אחרי עלייה של 36% במניה מתחילת השנה. בקרוב ייכנס לתפקידו היו"ר החדש של הקבוצה, גיל שרון.

הכנסות הקבוצה ירדו ל-2.16 מיליארד שקל, בשל קיטון בהכנסות פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes, שקוזז בחלקו על-ידי עלייה בהכנסות בבזק קווי. הרווח התפעולי הסתכם בכ-512 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של כ-94 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד.

ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם בכ-977 מיליון שקל (שיעור EBITDA של 45 .3%), בהשוואה לכ-384 מיליון שקל (שיעור EBITDA של 17.3%) ברבעון המקביל - עלייה של כ-154%. בשורה התחתונה, הרווח הנקי הסתכם ב-270 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-1.57 מיליארד שקל ברבעון המקביל, שנבע אז ממחיקת נכס המס בגין הפסדי yes.

הוצאות השכר של הקבוצה ירדו  ב-9.2%   ברבעון השני ל-444 מיליון שקל, בשל קיטון במספר המשרות בכל מגזרי הקבוצה. בהקשר של הירידה בהוצאות, ההתייעלות מושגת בעיקר בשל הוצאת עובדים לחל"ת, כשאלפא (החברות הבנות - פלאפון, yes ובזק בינלאומי) הוציאה מאות עובדים בתקופה זו.

"המטרה - לעצור את הדימום בהכנסות"

המחצית הראשונה הסתיימה עם הכנסות של 4.34 מיליארד שקל, ירידה של 3.1% מהתקופה המקבילה, ועם מעבר לרווח נקי של 602 מיליון שקל ו-EBITDA בגובה כ-1.9 מיליארד שקל, עלייה של 39%.

במבט קדימה, בזק צופה השנה רווח נקי מתואם לבעלי המניות בסך כ-950 מיליון שקל, EBITDA מתואם של 3.5 מיליארד שקל והוצאות הוניות (CAPEX) בסך 1.5 מיליארד שקל. לשם השוואה, ב-2019 בזק רשמה הפסד שנתי של כ-1.1 מיליארד שקל וה-EBITDA הגיע ל-2.9 מיליארד שקל.

הדוחות מצביעים על כך שאחרי 5 שנים הצליחה בזק קווי לחזור לגידול במספר מנויי האינטרנט, כשברבעון השני גדלה החברה ב-9,000 לקוחות. בנוסף, בבזק קווי הצליחו להפוך את המגמה ולעבור לגידול בהכנסות, אחרי שבשנים האחרונות החברה סבלה משחיקה מתמשכת בהכנסות, וזאת הודות לשיפור בכל הסעיפים. את הרבעון סיימה החברה עם הכנסות של מעל מיליארד שקל, עלייה של 2.4%.

הרווח התפעולי של בזק קווי ירד ב-47% ברבעון ל-464 מיליון שקל, וה-EBITDA ירד ב-36.8% ל-682 מיליון שקל. הירידה נובעת מרווח הון חד-פעמי שנרשם ברבעון המקביל בעקבות מכירת שטח הנדל"ן בסקייה. בנטרול עסקה זו, בזק צמחה גם ברווח התפעולי וגם ב- EBITDA.

מנכ"ל בזק קווי, דודו מזרחי, אמר ל"גלובס" עם פרסום הדוחות כי "המטרה שלי מהרגע שנכנסתי לחברה הייתה לעצור את הדימום בהכנסות. המחלה הראשונה שצריך להיפטר ממנה זה אובדן הכנסות, והרבעון - הצלחנו. זה מחייב אותנו לפצות בדברים אחרים בצורה משמעותית. בסך הכול היה תהליך מתמשך שהביא לצמיחה יפה ואני מקווה שנוכל להגדיל אותה. זה נשען על שיפורים באינטרנט, בעולם הקמעונאות והגידול במכירות בבזק סטור. הצלחנו לגדול במצבת המנויים בשוק הקמעונאי, וזו הפעם הראשונה שאנחנו גדלים ב-9,000 מנויים. הצד השני זה השיפור בעולם העסקי ואנחנו בתנופה מאד חזקה שמתורגמת להצלחות. ברגע שיהיו לנו הסיבים, אני בכלל בטוח שנצליח למנף את העסק".

yes הגדילה כמות מנויים

בפלאפון, ההכנסות ירדו ב-6.1% ל-535 מיליון שקל ובמחצית השנה הן ירדו ב-3.5% לכ-1.1 מיליארד שקל. החברה סיימה את הרבעון עם רווח נקי צנוע של 1 מיליון שקל, לעומת רווח של 2 מיליון שקל ברבעון המקביל והפסד של 2 מיליון שקל ברבעון הקודם. ה-EBITDA הגיע ל-143 מיליון שקל. בסוף הרבעון היו לפלאפון כ-2.4 מיליון מנויים וה-ARPU עמד על 55 שקל, ירידה של 3 שקלים מהרבעון הקודם, בהשפעת הקפאת פעילות הרומינג (נדידה) בשל הקורונה.

ב-yes ההכנסות ירדו ב-5.3% ל-319 מיליון שקל, ונרשם רווח נקי של 18 מיליון שקל לעומת הפסד של 27 מיליון שקל ברבעון המקביל. עם זאת מדובר למעשה בהשפעה חשבונאית בלבד הנובעת ממחיקות העתק שביצעה החברה לפני כשנה, וכתוצאה ממנה היא הפסיקה לפחת את נכסיה. הנתון האמיתי הוא נתון הפרופורמה שהחברה מפרסמת, המציג את הרווח בנטרול השפעת המחיקות החשבונאיות. לפיו, הפסידה החברה 11 מיליון שקל במהלך הרבעון השני, ללא שינוי כלל מהרבעון המקביל.

הצמיחה במספר המנויים ב-yes, בסך כ-1,200 מנויים, נובעת בעיקר מסטינג, מותג ה"לואו קוסט" שלה, מה שמסביר את השחיקה ב-ARPU ל-190 שקל.

לדברי רן גוראון, מנכ"ל החברות הבנות של בזק, "ברבעון השני אנחנו רואים את הפירות של המיזוג התפעולי, עם זינוק ברווחיות של החברות הבנות, כבר רבעון שני ברציפות וגידול בתזרים, כמו גם צמיחה במנויי yes זה רבעון שני ברציפות".