סוף סוף קצת נחת למשקיעים: חוזה של 92 מיליון דולר לחלל באפריקה לתקופה של 10 שנים

במסגרת ההסכם שנחתם עם מדינה באפריקה ושיתפרס ל-10 שנים, תספק חלל ציוד, התקנה, תחזוקה וניהול של השירותים באמצעות לוויין עמוס 17

עמוס 17/  צילום: אתר החברה
עמוס 17/ צילום: אתר החברה

חברת לוויני התקשורת חלל תקשורת, המספקת שירותי תקשורת לוויינית, הודיעה על חוזה חדש באפריקה בהיקף כולל של 92 מיליון שקל לתקופה של 10 שנים. בתגובה מניית חלל זינקה מעל 30% במהלך יום המסחר בבורסה ב ת"א.

חלל הודיעה על הסכם עם לקוח למתן שירותי תקשורת באפריקה, בתחומי תדר C ו-Ku, בלוויין עמוס 17. במקביל ההסכם כולל אספקת ציוד תקשורת ושירותים נלווים לתקופה של 10 שנים. כניסתו לתוקף של ההסכם מותנית בכך שהלקוח יודיע לחברה שנחתם הסכם למימון העסקה. אם לא תתקבל הודעה כזו עד אמצע אוקטובר, כל צד יהיה רשאי לבטל את ההסכם. חלל עצמה אינה מעורבת בהליך השגת המימון של הלקוח והיא מציינת שאין לה יכולת לצפות את התקיימות התנאי המתלה.

בהודעת החברה על החוזה החדש נכתב כי לחברה היכרות רבת שנים עם לקוחות באפריקה, והיא יכולה לספק להם פתרונות גמישים למגוון צרכים. עוד נכתב שישנה עלייה מתמדת בצריכת נתונים בשוק האפריקאי, מגמה שרק מתעצמת לאור מגפת הקורונה.

הלוויין עמוס 17 החל את פעילותו המסחרית בנובמבר בשנה שעברה, והוא תוכנן במיוחד עבור השוק האפריקאי.

לדברי מנכ"ל חלל, דן זיצ'ק: "הפרויקט הכולל שירותי אפיון, אספקת ציוד, ניהול פרויקט, תחזוקה ואספקה של שירותי תקשורת לאורך זמן, מהווה אבן דרך חשובה במימוש האסטרטגיה של חלל לאספקת מענה כולל לצורכי לקוחות שונים באפריקה עם צרכים מגוונים. ההתפתחות ביכולות החברה לצד יכולותיו המתקדמות של עמוס 17, נותנות מענה מצוין לצורכי השוק המתפתח באפריקה ולצורכי ארגונים ממשלתיים, גופים בינלאומיים וחברות הפועלות באזור".

שווייה של חלל הידרדר בשנים האחרונות באופן דרמטי על רקע כמה אירועים משבריים בשנים האחרונות (אובדן הקשר עם הלוויין "עמוס 5", פיצוץ טיל השיגור של הלוויין "עמוס 6" וצו פירוק לבעלת השליטה לשעבר, חברת יורוקום של שאול אלוביץ).

החברה מספקת שירותי תקשורת לוויינית באמצעות לווייני "עמוס 3" ו"עמוס 4" שבבעלותה, וכן באמצעות הלוויין "עמוס 7" שאותו חכרה עד לפברואר 2022. באמצע נובמבר 2019 התחילה החברה לספק שירותי תקשורת גם באמצעות הלוויין "עמוס 17". מניית החברה  נסחרה מתחילת שנת 2020 במגמה שלילית ואיבדה 56% מערכה עד לשווי של כ-111 מיליון שקל (לפני העלייה היום).

ברבעון הראשון של השנה, הכנסות החברה הסתכמו ב-22 מיליון דולר, עלייה של 8.6% לעומת הרבעון הקודם שנבעה בעיקרה מהפעלתו המסחרית של עמוס 17. עם זאת החברה עברה ברבעון  להפסד תפעולי של 5.7 מיליון דולר, וההפסד הנקי העמיק מרמה של 2.4 מיליון דולר ברבעון המקביל ל-13.6 מיליון דולר ברבעון הראשון השנה.

בעת פרסום דוחות הרבעון הראשון ציינה חלל כי פעילות השיווק שלה נפגעה בשל מגפת הקורונה וחל עיכוב בקצב החדירה של הלוויין עמוס 17 לשוק האפריקאי. לפיכך החברה עדכנה את תחזית המכירות שלה כך שתביא לידי ביטוי האטה בקצב של כשישה חודשי עיכוב. בהתאם, היא הכירה בירידת ערך בסך 8.3 מיליון דולר בלוויין עמוס 17.