ועדת החוקה הגבילה את תקנות הקורונה החדשות לשבוע בלבד

קבינט הקורונה אישר אמש תקנות חדשות, שמגבילות את מספר האנשים בחלל סגור ל-20 ו-30 בחלל פתוח • הממשלה ביקשה לאשר את התקנות ל-28 יום, אך הוועדה סירבה • ח"כ יעקב אשר: "אם לא תהיה תוכנית - ביום שלישי הבא בחצות התקנות יפקעו"

ועדת החוקה היום / צילום: דוברות הכנסת
ועדת החוקה היום / צילום: דוברות הכנסת

ועדת החוקה, בראשות ח"כ יעקב אשר, החליטה להגביל את תחולת תקנות קבינט הקורונה מאמש לשבוע בלבד ולא ל-28 ימים כפי שביקשה הממשלה. "הציבור לא יכול לחכות יותר לתוכנית גמזו, ולכן התקנות יאושרו לשבוע בלבד, בתיאום עם דרעי, ליצמן וגפני אני מודיע שלא נקבל יותר הארכה נוספת. אם לא תהיה תוכנית - ביום שלישי הבא בחצות התקנות יפקעו", אמר אשר.

מדובר בתקנות שאושרו אמש במשאל טלפוני בקבינט הקורונה ולפיהן במסעדות, במקומות ציבוריים, בבתי עסק ובבתי תפילה יוגבל מספר האנשים ל-20 איש בחלל סגור ללא קשר לגודל המקום, ו-30 איש בחלל פתוח, ובלבד שניתן יהיה לשמור על ריחוק של 2 מטרים בין אדם לאדם (בבתי עסק ומסעדות שמירה על כללי ה"תו הסגול"). בפועל זה שינוי לרעה לעומת ההגבלות הקודמות, שהגבילו את מספר הנוכחים בחללים סגורים לפי גודל המקום. 

בעקבות הדיון בוועדת החוקה, ראש הממשלה בנימין נתניהו נענה לפניית השרים דרעי וליצמן לקיים דיון מחודש בקבינט הקורונה בנושא ההגבלות על התקהלויות במתחמים סגורים, לרבות בתי כנסת.

גרוטו: תוכנית גמזו תוצג ב-1 בספטמבר

ח"כ אשר אמר בפתח הדיון כי "במקרה הטוב מדובר בחצי עבודה, עשו תיקון של השוואת הגבלות אבל נעצרו באמצע הדרך, לא ייתכן שבבית כנסת או באולם הופעות ענק יהיו אותו מספר אנשים, אנחנו רוצים להוציא תחת ידנו מוצר מתוקן".

הפרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר בדיון כי עמיתו, מנהל המאבק בקורונה הפרופסור רוני גמזו, מגבש תוכנית כללית להתנהלות המדינה, לרבות בנושא השהייה במסעדות ובתי כנסת, תוכנית שתוצג ב-1 בספטמבר. לדבריו עקרונות התוכנית קובעים כי "יהיה שוני בין מקום פתוח למקום סגור שהוא הרבה יותר מסוכן, והכללים יהיו כפי שיצרנו כבר בתרבות. במקום סגור שבו יש רישיון עסק, נלך לפי התפוסה ובמקום בו אין - לפי המטראז', בהתאם למצב העיר".

פרופ' גרוטו הוסיף כי לצד עקרונות אלו יפעל מודל הרמזור- "4 צבעים שלפיהם תיקבע רמת התקהלות המותרת כשראשי הערים יהיו שותפים מלאים". עוד אמר כי "במקביל מתפתח מערך קטיעת שרשרת ההדבקה- יש כבר 1,000 מתחקרים חלקם במשרות זמניות במשרד הבריאות, הכול בתיאום עם פקע"ר, ליצירת מנגנון תחקור שיאפשר פתיחה של המשק". בהתייחסו לנתוני ההדבקה אמר: "אנחנו יודעים על מחצית הנדבקים היכן נדבקו מתחילת מאי: באולמות אירועים נדבקו 453 איש, בבתי כנסת- 1,845. לא תמיד יש נתונים, אך אפשר ללמוד את פוטנציאל ההדבקה. מחצית מהאנשים נדבקים בערים האדומות ומחצית במקומות הירוקים, כך שזה לא רק ערים אדומות".

ח"כ אשר אמר כי תאריך היעד להצגת התוכנית רחוק מדי, ודרש לראות את עיקריה מראש. 

קודם לכן אישרה הוועדה לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה, שבה כמה סעיפים, אחד מהם מאפשר לממשלה להוציא צווי סגירה מנהליים לעסקים ולמקומות נוספים שפתוחים לציבור מסיבות הקשורות בקורונה. סעיף אחר מקבע את ההנחיה כי חוזרים מחו"ל, חולים או אנשים שלגביהם נקבע שהיו במגע הדוק עם חולה, יחויבו בשהייה בבידוד במקום לבידוד מטעם המדינה.

לפי תיקון נוסף שערכה הוועדה, ניתן יהיה לקיים דיונים בנושאי "חוק הקורונה הגדול" במהלך פגרות הכנסת במליאה ובוועדות, שלא יהיו כפופים למגבלות הקבועות בתקופות אלו. כמו כן, לבקשת הממשלה, נוספו מספר הסדרים ובהם: הארכת פרק הזמן לשמירת הצהרות בריאות שהתקבלו בטיסות מעבר ל-24 שעות; והסדר שיאפשר למשרד הבריאות לקבל מעסקים וממפעילים של תחבורה ציבורית רשימות טלפונים ורשימות פרטים נוספים של אנשים ששהו במקום או השתמשו בתחבורה הציבורית, לשם קיום חקירה אפידמיולוגית.

בעקבות דיון קודם בוועדה שנגע לסמכויות האכיפה ביחס למי שיסרב להגיע למלונית, ויתרה הממשלה על סמכות השוטר לעשות שימוש בכוח סביר כדי להעביר אדם למלונית. עם זאת, הוועדה השוותה את גובה הקנס המנהלי על הפרת ההורה לשהות במלוניות לגובה הקנס על הפרת חובת הבידוד שהוא 5,000 שקל.

הצעת החוק תובא היום לאישור סופי במליאה.