שר החוץ גבי אשכנזי: אם יש הכרזות ביטחוניות אל מול האמירויות, הן לא נעשו בהתייעצות איתנו

יותר מוקדם היום הודיע ראש הממשלה נתניהו כי הוא התנגד למכירת F35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל

ח"כ גבי אשכנזי  / צילום: דוברות משרד החוץ
ח"כ גבי אשכנזי / צילום: דוברות משרד החוץ

שר החוץ גבי אשכנזי קיים היום שיחה עם עיתונאים במשרד החוץ בירושלים והתייחס לנושא עסקת מכירת F35 ואמצעי לחימה אחרים באישור אמריקאי לאיחוד האמיריות, כפי שנחשף הבוקר בעיתון "ידיעות אחרונות".

לדבריו "אנחנו לא מכירים הבטחות ביטחוניות ואם יש כאלה הן לא נעשו בהתייעצות או ביידוע שלנו, אנחנו נחתור כל אחד במשרדו ובתחומי אחריותו לקדם את ההסכם ולפתח אותו ולעשות זאת תוך כדי אחריות מדינית ולאומית".

ביחס לשמירה על היתרון היחסי הצבאי הישראלי, אשכנזי אמר "מתפקידיי בעבר, אני יודע שהעליונות הביטחונית של מדינת ישראל ושל צה"ל, היא אחד הנדבכים בביטחון הלאומי שלנו".

יותר מוקדם היום הודיע ראש הממשלה נתניהו כי הוא התנגד למכירת F35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל.

עוד סיפר אשכנזי על שיחת הטלפון בינו לבין שר החוץ של האמיריות, אחמד בן זיאד: "הייתה שיחה מרגשת ואפשר להרגיש בהתרגשות עם הציפיה ליחסים, אנחנו בקשר שוטף מאז".

אשכנזי אמר "אני מקווה שתהיינה מדינות נוספות שתצטרפנה להסכם הזה, אנחנו רואים בו חשיבות רבה לשיפור השיח באיזור. הנציגות שלנו באמיריות כבר מוכנה להתקדמות. משרד החוץ יהיה חלק מזה".

אשכנזי שוחח עם חמישה שרי חוץ ערבים

אשכנזי שיתף במהלך השיחה עם העיתונאים כי בעקבות פריצת הדרך ביחסים בין ישראל לאיחוד האמיריות, הוא שוחח בטלפון עם חמישה שרי חוץ ערבים ודן איתם בהתפתחויות האחרונות. הוא שוחח עם שר החוץ של איחוד האמירויות שיח' עבדאללה בן זאיד ושר החוץ של עומאן, יוסף בן עלוי בן עבדאללה. אנקדוטה שעלתה בשיחה עם שר החוץ אשכנזי: את הקשר עם שר החוץ של איחוד האמיריות עבדאללה בן זייד, מנהל אשכנזי באמצעות הווטסאפ.

בשיחה עם שר החוץ של איחוד האמירויות שלח לו אשכנזי צילום של דגלי איחוד האמירויות וישראל מתנוססים בעיר נתניה והדבר ריגש מאוד את שר החוץ של איחוד האמירויות. "הישראלים מאוד שמחים על זה", אמר לו אשכנזי.

משרד החוץ סייע ל-500 חברות ישראליות לפעול באיחוד האמיריות

משרד החוץ מחזיק מאז 2014 נציגות באבו דאבי שמסונפת לסוכנות האו"ם לאנרגיות מתחדשות (IRENA) והחל משנת 2017, שוהה בנציגות הזו דיפלומט ישראלי כנציג קבע, בעל דרכון ישראלי-דיפלומטי, כאשר המשרד המקומי נושא את דגל ישראל בחלק הפנימי של המשרד. הנציגות הזו הניחה את התשתית ליחסים מלאים בין ישראל לבין איחוד האמירויות. עד להקמת שגרירות מלאה, תשמש הנציגות הזו כמקום הקשר המקומי עם ממשלת ישראל.

משרד החוץ הישראלי פעיל במפרץ הפרסי מזה 20 שנה. עד ליום זה, סייע משרד החוץ לכ-500 חברות ישראליות לפעול באיחוד האמיריות. מדי שבוע פונות כ-10 חברות ישראליות למשרד החוץ בבקשה לסיוע להתחבר לחברות מקומיות באיחוד האמירויות. במקביל, משרד החוץ אירח ביקורים של אנשי עסקים מהאמירויות בישראל. נציג משרד החוץ יושב באופן קבוע במכון היצוא ומסייע בחיבורים בין חברות ישראליות לחברות מן איחוד האמיריות.

התחומים הפופולאריים לשיתופי פעולה הם מים, טכנולוגיה, חקלאות, בריאות, פינטק, ביטחון מולדת וסייבר. עוד יצוין, שמשרד החוץ מטפל כיום ב-20 פרוייקטים משותפים שההיקפים שלהם נאמדים במאות מיליוני דולרים.

בחודשים האחרונים אף התפרסם שיש עניין בשיתופי פעולה בתחום הקורונה. בחודש שעבר נחתם הסכם שיתוף פעולה בין חברת Group 42 מאבו דאבי לרפאל לפיתוח בדיקות קורונה מהירות בשדות תעופה.

ישראל גם משקיעה כסף רב בהכנות להקמת ביתן ישראל ביריד אקספו דובאי, פרויקט לאומי אשר מובל על ידי משרד החוץ. לפי הערכות, צפויים לבקר בו 25 מליון איש רובם מהמפרץ הפרסי. היריד נדחה לאוקטובר 2021.