לראשונה מתחילת 2020: שלילת רישיון לקבלנים בשל עבירות בטיחות

רשם הקבלנים שלל את רשיונותיהם של שלוש חברות קבלניות בשל עבירות בטיחות חוזרות • פרויקטים שנמצאים בבנייה, כל עוד אין בהם מפגעים, ימשיכו להיבנות

תאונת בנייה קטלנית באור עקיבא במאי השנה. עובד נהרג לאחר שנפל מהקומה החמישית / צילום: מד"א
תאונת בנייה קטלנית באור עקיבא במאי השנה. עובד נהרג לאחר שנפל מהקומה החמישית / צילום: מד"א

רשם הקבלנים במשרד השיכון שלל את רישיונותיהם של שלוש חברות קבלניות בשל עבירות בטיחות. מרשם הקבלנים נמסר כי מדובר בחברות שמואל שרון ושות', חברת א.ד. אשר זגורי, וחברת אחים בוסקילה. לשתי חברות נוספות נשלל הרישיון על תנאי למשך שלוש שנים. מדובר בצעד לא שגרתי. כך למשל בשנת 2019 כולה נשללו רישיונות לשלוש חברות קבלניות בלבד בשל עבירות בטיחות.

במשרד השיכון מסרו כי "בעקבות מידע שהועבר לנו ממינהל הבטיחות, הרשם שלל לשלוש חברות את רישיונן. תחילה קיבלו החברות ענישה של התליית רישיון, ולאחר קבלת מידע נוסף על הפרות מאת מינהל הבטיחות, הוחלט לזמנן לשימוע נוסף ונשלל רישיונן בפועל לתקופה של שלוש שנים".

לשאלתנו האם יש כוונה להרחיב את השימועים, נמסר מהמשרד כי "אנו מורשים לפעול בהתאם למידע שמועבר לנו ממינהל הבטיחות וככל שיתקבלו פניות הן יטופלו בהתאם". במשרד השיכון מסר כי באשר לפרויקטים הקיימים של החברות, הם נבחנים בצורה פרטנית, וכי פרויקטים שלא נמצאו בהם ליקויים בטיחותיים משמעותיים יורשו להמשיך לפעול.

מראש מינהל הבטיחות חזי שוורצמן נמסר כי "לאחר פעילות מאומצת של מינהל הבטיחות במשרד העבודה ורשם הקבלנים במשרד השיכון, ננקטו צעדים קשים כנגד קבלנים שאינם מקיימים את תקנות וחוקי הבטיחות באתרי הבנייה שלהם. הממשק ההדוק בין שני הגופים נושא פרי ותורם להרתעה רבה בענף הבנייה בישראל. התליות ושלילת רישיונות קבלנים מהוות עליית מדרגה לקבלנים סדרתיים שבחובם צווי בטיחות רבים של המינהל. עד כה בוצעו צעדים קשים כנגד שבעה קבלנים בשנת 2020 ויש עוד 12 קבלנים שיידונו בוועדות הקרובות של הרשם בשיתוף מפקחי ומנהלי מינהל הבטיחות".

"מדובר בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי"

בניגוד להם סבורה ד"ר הדס תגרי, מייסדת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, כי האכיפה באמצעות שלילת רישיונות עדיין איטית וחסרה. תגרי מסרה ל"גלובס" כי "הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה מברכת על חידוש הליכי המשמעת בפני רשם הקבלנים, אשר כמעט שנעצרו במהלך השנה האחרונה, ועל נקיטתן של סנקציות כנגד חברות קבלניות רשלניות - אולם עדיין מדובר בבחינת מעט מדי ומאוחר מדי. מזה קרוב לשנתיים שהקבוצה שבה ופונה למינהל הבטיחות ולרשם הקבלנים, בדרישה לפעולתם כנגד חברות קבלניות להן רקורד בטיחותי חמור, אולם רק כנגד חלק קטן מהן ננקטו הליכי משמעת אצל הרשם. וזאת לעתים רק לאחר התרחשות תאונה קטלנית באתריהן. כך, למשל, פנינו שוב ושוב בעניינה של חברת אחים משהור עקב ריבוי צווי בטיחות ותאונות פציעה באתרי החברה - אולם הליכי משמעת כנגדה ננקטו רק לאחר מותו של עובד באתר החברה בחודש נובמבר אשתקד. תזכורת טרגית נוספת למחדליו של מנהל הבטיחות מפעולה כנגד חברות רשלניות קיבלנו רק בשבוע שעבר, עם מותו של עבד אלרחמן אלהרש שנפל מגובה באתר בביצוע חברת אחים עלי שקיראת בירושלים - אשר באתריה בעיר הוטלו 11 צווי בטיחות בתוך שנה, מהם מספר צווים באתר התאונה עצמו, בגין ליקוים בהגנה מפני נפילה מגובה.

"הקבוצה קוראת למנהל הבטיחות ולרשם הקבלנים לפעול מעתה בנחישות ובמהירות כנגד כלל החברות הקבלניות להן רקורד בטיחותי חמור - וקיימות עשרות כאלה לכל הפחות - על מנת לדרבנן להתנהל בבטיחות ובמידת הצורך לעצור את פעולתן בטרם ייפגעו עובדים נוספים או עוברי אורח מפעולת אתריהן".

מחברת א.ד. אשר זגורי נמסר בתגובה: "החלטת רשם הקבלנים מאפשרת חידוש הסיווג במהלך חודש ספטמבר השנה בכפוף לשיפור מערך האבטחה - אותו השביחה החברה משמעותית והיא צפויה לשוב לפעילות מלאה בחודש הבא. ההתליה לא פוגעת בפרוייקטים שבשלבי ביצוע".

מחברת אחים בוסקילה נמסר: "הוועדה המייעצת ורשם הקבלנים התרשמו ממאמציה הניכרים של החברה לשפר את הבטיחות באתרים (ויוזכר כי מעולם לא נפגע אדם פגיעה קשה באחד מאתריה). לכן הם החליטו לאפשר לחברה לבצע את כל הפרויקטים שהחלה בהם, ואף יבחנו מחדש את הפסילה לפרויקטים חדשים בעוד חצי שנה. החברה תמשיך לבצע את עבודתה באתרים בבטיחות ובאחריות מלאה לעובדיה ולרוכשיה".

מחברת שמואל שרון לא נמסרה תגובה.

נציין כי מתחילת השנה נהרגו 18 בני אדם בתאונות באתרי בנייה, ולמעלה מ-100 נפצעו באורח קשה ובינוני.