הבחירות בבלארוס: פוטין מזהיר את מנהיגי אירופה מפני התערבות במשבר

נשיא רוסיה הזהיר את מקרון ומרקל כי אינו מוכן שיפעילו לחץ חיצוני על הנהגת בלארוס, בעוד המחאות ההמוניות נגד הנשיא לוקשנקו נמשכות • מנהיגי האיחוד צפויים לדון היום בהטלת עיצומים על מנהיגי בלארוס

הנשיא ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
הנשיא ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הזהיר אתמול מנהיגים בכירים באירופה מפני התערבות במשבר הפוליטי שמתחולל בבלארוס, בעלת בריתה הוותיקה של רוסיה, כאשר המחאות נגד המנהיג הרודן שלה, אלכסנדר לוקשנקו, המשיכו לצבור תאוצה.

יום לפני הפסגה האירופית שתדון בתגובת האיחוד האירופי להתרחשויות בבלארוס, פוטין ניהל שיחות עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

ההפגנות נגד הנשיא לוקשנקו מתחוללות זה עשרה ימים ברציפות, מאז שטען לניצחון של 80% בבחירות ב-9 באוגוסט, שנחשדות למזויפות. מתנגדיו אומרים שההצבעה לא היתה הוגנת, כאשר כמה מועמדים אחרים נעצרו לפני ההצבעה בקלפיות או נאלצו לברוח מהמדינה.

גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע שארה"ב תדבר עם אנשי ממשל רוסים על המצב בבלארוס, ועשה הפרדה בין המחאות השקטות בבלארוס והמחאות בארה"ב שלדעתו מונעות על ידיי אנרכיסטים. "אני אוהב לראות דמוקרטיה", אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן אתמול. "דמוקרטיה היא מילה חשובה מאד. לא נראה שיש בבלארוס יותר מדי דמוקרטיה".

מועמדת האופוזיציה, סבטלנה טיכנובסקיה, יצאה לליטא השכנה יום אחרי ההצבעה, ואמרה שהיא חוששת לביטחונם של שני ילדיה. כעת היא אומרת שהיא מוכנה להנהיג את בלארוס לתקופת ביניים עד לבחירות חדשות. משרד הפנים בבלארוס מסר אתמול שכמה יחידות משטרה נטשו את משמרתן, וקרא לנשארים להישאר בעמדותיהם.

לפי גרסת הקרמלין של השיחה בין פוטין ומרקל, "הצד הרוסי הדגיש כי כל ניסיון להתערב מבחוץ בענייניה הפנימיים של הרפובליקה שיוביל להסלמה נוספת של המשבר לא בא בחשבון". באופן דומה, לפי גרסת הקרמלין, פוטין הדגיש באוזני מקרון שרוסיה לא תסבול לחץ חיצוני על הנהגת בלארוס.

מרקל אמרה לכתבים שהיא "הבהירה שוב שחופש הביטוי והזכות להפגין חייבות להישמר, האסירים חיים להשתחרר וצריך להיות דו שיח לאומי כדי להסדיר דברים בדרכי שלום בבלארוס".

נמסר כי מקרון אמר לפוטין שהאיחוד האירופי נחוש בדעתו למלא לעמוד לצד העם בבלארוס בהפסקת האלימות ולסייע במציאת פתרון פוליטי.

פוטין שוחח גם עם נשיא מועצת האיחוד האירופי שארל מישל, שיארח את פסגת מנהיגי האיחוד הווירטואלית היום, והביע את החשש של מוסקבה מכך שלחצים חיצוניים יערערו את המצב בבלארוס, לפי הקרמלין.

מנהיגי האיחוד צפויים לדון היום בהטלת עיצומים על מנהיגי בלארוס ועל פקידים שפיקחו על הבחירות בעקבות התגובה הברוטלית למחאות הראשונות, שכלה מעצר של 7,000 מפגינים. ועדת החקירה הלאומית בבלארוס דיווחה שיותר מ-600 בני אדם הגישו תלונות על אלימות בעת מעצר, ו-124 שוטרים התלוננו על אלימות שהופעלה נגדם.