ממשל טראמפ מקדם מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות במסגרת נירמול היחסים עם ישראל

ראש הממשלה נתניהו הכחיש שנתן הסכמתו לכך, אולם ארה"ב אינה זקוקה לאישור ישראלי למהלך הזה • גם ערב הסעודית ומדינות אחרות באזור, שיבקשו ציוד לחימה מתקדם, יקבלו מן האמריקאים ככל הנראה את התשובה שעליהם לנרמל את יחסיהם עם ישראל

מטוס F–35 / צילום: לוקהיד מרטין
מטוס F–35 / צילום: לוקהיד מרטין

הנשיא טראמפ אמר הלילה כי ארה"ב מקדמת את עסקת מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמיריות, במסגרת מהלכי הנירמול של איחוד האמירויות אל מול ישראל.

ראש הממשלה נתניהו הכחיש מכל וכל, שנתן הסכמתו לכך, אולם ארה"ב אינה זקוקה לכאורה לאישור ישראלי למהלך הזה. יחד עם זאת, כדי לשכנע את איחוד האמירויות להתקדם להסכם שלום מול ישראל, צריך היה הממשל האמריקאי להבטיח ליורש העצר מוחמד בן זייד, רכש של אמצעי לחימה מתקדמים.

גם ערב הסעודית ומדינות אחרות באזור, שיבקשו ציוד לחימה מתקדם, יקבלו מן האמריקאים ככל הנראה את התשובה שעליהם לנרמל את יחסיהם עם ישראל. גורמים בטחונים בישראל מוטרדים מן המהלך בשל החשש לאובדן היתרון הצבאי האיכותי של ישראל על מדינות אחרות באזור, אם כי מכירות נשק מן הסוג הזה היו מקובלות בהיסטוריה של חתימה על הסכמי שלום אזוריים.

במסיבת עיתונאים ביום רביעי בוושינגטון, טראמפ אמר שאיחוד האמירויות מעוניינים ברכש F-35, בייצור של לוקהיד מרטין, מטוס קרב הנמצא בשימוש של צה"ל. "הם רוצים לקנות F-35, נראה מה יקרה עם זה, זה תחת בחינה. יש להם את הכסף לקנות" אמר טראמפ.

בהמשך התגאה טראמפ ביכולות המבצעיות של הF-35: "זה מטוס הקרב הכי טוב בעולם, זה חמקן, חמקן לחלוטין. שאלתי טייס 'מה אתה חושב שטוב יותר', דיברתי על מטוס רוסי, מטוס סיני. הוא אמר, 'היתרון שיש לנו הוא שהם לא יכולים לראות את המטוס. אמרתי שזה נשמע לי כמו יתרון ממש גדול. הטייסים האלה שאני פוגש - הם נראים טוב יותר מטום קרוז והם בהחלט קשוחים יותר. והוא בחור נחמד".

נתניהו: "יש פייק ניוז סביב ההסכם עם איחוד האמירויות"

ביום שלישי אמר נתניהו כי הוא יתנגד לכל עסקה שכזו. "יש פייק ניוז סביב ההסכם עם איחוד האמירויות" אמר נתניהו תוך שהוא מתייחס לפרסום בידיעות אחרונות בנוגע לעסקת המכר לאמירויות "לא רק שהוא לא יפגע בביטחון ישראל - הוא יתרום לביטחון ישראל. אין שום הסכם שלי והסכם כלשהו של מכירת נשק מארה"ב לאמירויות. לא בגלוי, לא בסמוי, לא במכתב, לא במכתב צד, זה הכל פייק ניוז אחד גדול" אמר ראש הממשלה.

יצויין שעסקת מכר של מטוסי F-35 עשויה להימשך כ-5-6 שנים של מו"מ וייצור ממושך. כך למשל, פולין רכשה 32 מטוסים ולא תקבל אותם עד ל-2024. בארה"ב קיים חוק המחייב שכל עסקת מכר של נשק תעבור אישור קונגרס.

אם ראש הממשלה נתניהו וממשלת ישראל יביעו התנגדות מסיבית להסכם, ויקיימו על כך פגישות ולובי, עשוי הקוגנרס האמריקאי להקשיב לבני הברית מישראל ולא לאשר את ההסכם. כלי התקשורת בארה"ב מפרסמים היום, שההגעה לעסקת מכירת הF-35 נעשתה בתיווך והובלה של ג׳ראד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ.