אובר וליפט ישעו פעילות בקליפורניה ממחר: "לא נהפוך לחברות מוניות"

בשבוע שעבר פסק בית המשפט בקליפורניה נגד החברות, שמסרבות להגדיר את נהגיהן כשכירים, והעניק להן אורכה עד מחר להגדרה מחדש של העובדים • מנכ"ל אובר ונשיא ליפט הודיעו שהם מעדיפים להשעות את הפעילות בקליפורניה מאשר לשנות את עסקי החברות בן לילה

נהגים דורשים שאובר תגדיר אותם שכירים, קליפורניה 2019 / צילום: Rich Pedroncelli, Associated Press
נהגים דורשים שאובר תגדיר אותם שכירים, קליפורניה 2019 / צילום: Rich Pedroncelli, Associated Press

חברות ההסעות בהזמנה, אובר וליפט, הודיעו שהן עשויות להשעות את פעילותן בקליפורניה כבר מיום שישי, במסגרת המאבק עם רשויות המדינה. זאת לאחר שבית המשפט פסק בשבוע שעבר שעליהן להגדיר מעתה את הנהגים שלהן כשכירים ולא כעצמאים.

קליפורניה תבעה את שתי חברות הנסיעות במאי, בטענה שהן מפירות חוק חדש במדינה שמחייב חברות להתייחס לעובדים כמועסקים ולא קבלנים עצמאיים, אם הם נשלטים על ידי החברה המעסיקה ותורמים לעסקיה הרגילים, ולא עובדים בה כעבודה צדדית. החוק החדש שדורש מהחברות להגדיר את עובדיהן כשכירים, מזכה את הנהגים בתנאים סוציאליים כגון ימי מחלה, ביטוח והטבות נוספות, שהפכו לחשובות יותר בימי מגפת הקורונה.

אובר וליפט, שפועלות מסן פרנסיסקו, טוענות שהן פלטפורמות טכנולוגיות שמקשרות בין נהגים ונוסעים, ולא חברות תחבורה, ולכן הנהגים אינם חלק מהעסקים שלהן. שופט מדינתי הסכים בשבוע שעבר עם התובע של מדינת קליפורניה, והעניק לחברות אורכה עד מחר (ו') להגדיר מחדש את נהגיהן כעובדים שלהן. אובר וליפט ערערו על הפסיקה וביקשו דחייה עד שמיעת הערעור. אם בית המשפט לערעורים לא יקבל את דרישתן, תאריך היעד יישאר בעינו.

מנכ"ל אובר, דארה קוסרשאהי, ונשיא ליפט, ג'ון צימר, הודיעו שהם מעדיפים להשעות את הפעילות בקליפורניה מאשר לשנות את עסקי החברות בן לילה. תושבי קליפורניה יוכלו להצביע בבחירות בנובמבר על הצעת חוק למתן פטור לאובר וליפט מהחוק החדש של קליפורניה.

שתי החברות טוענות שהגדרת הנהגים מחדש תחייב אותם לעבוד במשמרות קבועות מראש, ותשלול מהם את הגמישות שהם נהנים ממנה כעת. החברות ייאלצו לצמצם את צי הנהגים שלהן והנהגים שיישארו יעבדו יותר שעות בשבוע. השירות שלהן בפרברים, שבהם הביקוש פחות גבוה, יצטמצם מהותית. ותעריפי הנסיעה יעלו כדי לממן את העלויות החדשות של גיוס, מעקב וניהול פעילות הנהגים.

צניחה דרמטית בנסיעות בתקופת הקורונה

השעיית הפעילות בקליפורניה, שהיא 9% מהנסיעות של אובר בכל העולם ו־16% מהנסיעות של ליפט לפני המגפה, תנחית עוד מכה על עסקי ההסעה שנפגעו קשות מהקורונה. אובר דיווחה על צניחה של 75% בנסיעות שלה בכל העולם ברבעון השני. הנסיעות של ליפט צנחו ביותר ממחצית.

לדברי החברות, ציות להוראה להפוך את הנהגים לשכירים יערער את הכלכלה של הנסיעות השיתופיות, ויהפוך את אובר וליפט לחברות מוניות קלאסיות כאשר הן מתקשות להציג רווח. הוא גם עשוי לקבוע תקדים למאבקים משפטיים ברחבי ארה"ב ובעולם. מסצ'וסטס תובעת את אובר וליפט באותו נושא של הגדרת הנהגים, ונהגי אובר באירופה הגישו תלונות משפטיות שבהן הם דורשים הטבות העסקה רחבות יותר.

אובר וליפט טוענות שמעבר למודל של העסקה יחייב אותן לבחור פחות נהגים שיעבדו 40 שעות בשבוע, הסטנדרט של משרה מלאה. אובר אומרת שפחות מ־2% מיותר מ-200 אלף הנהגים שלה בקליפורניה משתמשים ביישום שלה 40 שעות בשבוע או יותר. ליפט אומרת ש-86% מ-300 אלף הנהגים שלה בקליפורניה עובדים פחות מ-20 שעות בשבוע.

כדי שהגדרת הנהגים כשכירים תהיה אפשרית מבחינה כלכלית, אובר תצטרך לשכור רק 50 אלף נהגים, רבע מהנהגים שלה היום, לפי כלכלן של החברה, אליסון סטיין. בו זמנית, החברה מעריכה שהיא תצטרך להוציא מיליוני דולר על מערכת מעקב אחרי נהגים, כולל שעות הארוחות וההפסקות שלהם, ולשכור עוד עובדים כדי לפקח על הפעילות היומית. העלויות הללו יגדילו את תעריפי הנסיעה באובר ב־20% עד 120%.

אובר הוסיפה שהיא תזדקק לכמה חודשים כדי לבנות מסגרת כזו, ולכן הגדרה מחדש של הנהגים אינה אפשרית עד מחר. גם ליפט מסרה שהיא "אינה יכולה לארגון מחדש את עסקיה בלחיצה על כפתור" וביקשה מבית המשפט דחייה בתאריך היעד עד לשמיעת הערעור.

אם בית המשפט לערעורים יעניק לחברות עוד זמן, השאלה תהיה כמה זמן. אובר וליפט חושבות על הבחירות בנובמבר, שתתגבר על כל התדיינות משפטית אם יוזמת הפטור שלהן תאושר. לפי ההצעה הזו, החברות גם יבטיחו הגנות מסוימות לעובדים שלא קיימות כעת, כמו תשלום של 30 סנט לכל מייל של נסיעה למילוי דלק וכיסוי תחזוקת רכב, וכן סבסוד טיפול רפואי לנהגים שעובדים מעל 15 שעות בשבוע, וביטוח סיכונים מקצועיים בנהיגה.

המבקרים טוענים שההגנות הללו פחותות ממה שמקבלים מועסקים במשרה מלאה. לדוגמה, לפי מס ההכנסה האמריקאי, שיעור הפיצוי הממוצע של מעסיק לעובד שלו על הוצאות רכב הוא 57.5 סנט למייל. "לא הגיוני שהעובדים הללו יצטרכו להילחם על כל סעיף וסעיף של הגנה כשיש לנו רשת של הגנה לפי חוקי קליפורניה", אמרה שנון ליס-ריורדן, פרקליטת דיני עבודה שייצגה נהגים של אובר וליפט כבר ב-2013. "מגוחך שהחברות האלו טוענות שהן יצטרכו לעשות הכל מההתחלה. היינו בבתי משפט כבר שנים, וכשהחוק החדש בקליפורניה נכנס לתוקף בתחילת השנה, היה להן זמן להתארגן".

אובר וליפט גם בוחנות חלופות שיאפשרו להן לעקוף את פסיקת בית המשפט בטווח קצר. רעיון אחד הוא רישוי של המותגים שלהן למפעלי ציי רכב. במודל הזה, הנהגים ירוויחו שכר שייקבע מראש לפי שעה, ויהיה מעקב אחרי פעילות הנהגים, שלא יגרור עלויות נוספות לשתיהן.

דובר של אובר, נוח אדוארדזון, אמר עם זאת ש"אנחנו לא בטוחים שמודל צי הרכב יהיה אפשרי בקליפורניה". כמה מנהגי שתי החברות הביעו רצון לשמור על המודל הקיים, כי הוא מאפשר להם לעבוד כשהם רוצים בכך בלי תנאים נלווים, נהגים אחרים מקדמים בברכה את ההגנות של "חוק עובדי החלטורה" של קליפורניה.

"זו פרנסה. הם משחקים בחיים של בני אדם כשהם מאיימים בהשעייה. אני פוחד שאצטרך למצוא מקור הכנסה חדש", אמר ג'רום קייג', נהג במשרה מלאה של ליפט בלוס אנג'לס וחבר פעיל ב"ברית עובדי המובייל" שתומכת בהגדרה מחדש של נהגים כשכירים. "הם מתייחסים אלינו כאילו רק הם והשורה התחתונה שלהם חשובים".