קוטפות את פירות הטכנולוגיה: כלכלות אסיה מתקרבות לצמרת העולמית

מדינות אסיה מפגינות יכולות מרשימות בהתמודדות עם החיים בצל הקורונה • לפי התחזיות, עד 2024 יתברגו סין, הודו, אינדונזיה ויפן ברשימת חמש הכלכלות הגדולות בעולם • הכירו את מודל הצמיחה האסייתי

תערוכה של חברת BiliBili בשנגחאי. המניה זינקה ב־134% מתחילת השנה עד לסוף יולי  / צילום: Zhulinxiao, רויטרס
תערוכה של חברת BiliBili בשנגחאי. המניה זינקה ב־134% מתחילת השנה עד לסוף יולי / צילום: Zhulinxiao, רויטרס

הכלכלה הסינית חזרה לצמוח ברבעון השני של 2020, עם גידול משמעותי של 3.2% בתמ"ג - וזה בהחלט לא מקרי. סין ומדינות נוספות ביבשת אסיה (ובהן יפן, קוריאה הדרומית, סינגפור וטייוואן) מתאפיינות במקביל לעוצמתן הכלכלית גם בעוצמה טכנולוגית, בדגש על הטמעתן בחיי היומיום.

העוצמה הזו, כך מסתמן, מאפשרת לכמה ממדינות היבשת להתאושש מאתגרי הקורונה במהירות יחסית ולשמור על המשכיות עסקית וצמיחה כלכלית. בטור זה ננסה להבין מהן הסיבות לכך.

בשנים האחרונות ביססה אסיה את מעמדה כחלוצה בהטמעת טכנולוגיות חדשניות במגוון תחומים ובעלויות נמוכות יחסית - מה שייצר הזדמנויות עסקיות חדשות. הטכנולוגיות האלה חלחלו (וממשיכות לחלחל) לכמעט כל תחום בחיי היומיום, החל בדרכי צריכה והתנהלות פיננסית ועד למודלים עסקיים של חברות מסחריות.

בעשור האחרון, מתוך כל 2 דולרים שהוקצבו להשקעות חדשות בעולם, דולר אחד זרם לאסיה ו-1 מתוך 3 דולרים שהוזרמו לאסיה - הגיעו לסין, לפי נתוני חברת המחקר מקינזי. מגמה זו הובילה לכך שבמדינות כמו סין והודו (שהיו בעברן הלא רחוק מדינות יצרניות בעיקר) צמח מעמד ביניים חדש, שהפך אותן לאחד ממרכזי הצריכה העולמיים - סטטוס שעד לא מזמן היה מזוהה בעיקר עם מדינות המערב.

סין, נזכיר, גם פרסמה לפני כחמש שנים תוכנית בשם "Made in China 2025", שבמסגרתה היא שואפת להשיג עד לשנת 2025 עצמאות בפיתוח וייצור טכנולוגיות שונות.

מניות הטכנולוגיה הסיניות מנצחות את מדד הבנצמרק
 מניות הטכנולוגיה הסיניות מנצחות את מדד הבנצמרק

המעבר לדור חמישי מרחיב את השימוש באינטרנט

נגיף הקורונה והסגר הממושך שהוטל בעקבותיו הביאו לשינוי פרמננטי באופן השימוש של הסינים באינטרנט, וכן לעלייה ניכרת בהיקף הגלישה ובכמות המשתמשים. נכון לאפריל 2020, יותר מ-1.1 מיליארד איש משתמשים בסין באינטרנט (דרך מכשירים ניידים), ומשך הגלישה הממוצע גדל ב-13% (בהשוואה לנתון שנה קודם לכן) לכ-7 שעות ביום. למעשה, מספר הגולשים הסינים ברשת האינטרנט גדל בממוצע בכ-3% מדי שנה - מה שמעלה את השאלה: כיצד רשת האינטרנט הסינית מצליחה לתמוך ביותר ממיליארד גולשים שמגדילים את פעילותם?

לא במקרה סין היא מבין החלוצות שהתחילו להשתמש בטכנולוגיית 5G. עד לפני הקורונה, הסינים השתמשו באינטרנט בעיקר כפלטפורמה לצריכה, גיימינג וארנקים דיגיטליים. בזכות השימוש ברשת הדור החמישי, המסוגלת להתמודד עם עומס משתמשים והעברת כמויות גדולות של מידע במהירות ובלי לקרוס, לרשימת השימושים המקוונים נוספו כעת תחומים נוספים, כמו חינוך ובריאות.

בתחום הבריאות, סין הכניסה להילוך גבוה את השימוש ב-TeleHealth (רפואה מבוססת תקשורת), ובסמוך להתפרצות הקורונה התחילו לאפשר לרופאים לייעץ, לאבחן ולטפל בחולים בנגיף ומחלות אחרות באמצעות טכנולוגיית 5G. בתחום החינוך, סין היא אחת המדינות הבולטות בלמידה מקוונת, והפעילה בהצלחה מערך למידה מרחוק לכ-233 מיליון תלמידים לאורך כל המשבר.

עד לסוף השנה צפויים לפעול בסין חצי מיליון אתרים תומכים של דור 5, ועד לשנת 2025 המדינה כולה תהיה מכוסה בתשתיות לגלישה סלולרית מהירה - כך שלא מן הנמנע כי נראה התרחבות גם לתחומי פעילות נוספים.

ממובילת שוק למעצמת מסחר מקוון

אסיה בכלל, וסין בפרט, התאפיינו בחדירת שוק מהירה של טכנולוגיות חדשות הרבה לפני הקורונה. סין נחשבת כמובילת שוק בתחום המסחר המקוון, עם 60% מנתח השוק העולמי וכ-710 מיליון צרכנים (נכון למרץ האחרון). נוסף על כך, היקף העסקאות המקוונות בסין הסתכם בשנת 2019 ב-1.9 טריליון דולר.

לא רק הסכום אדיר, אלא גם המשמעות: שוק האי-קומרס הסיני גדול יותר מזה של עשרת השווקים המובילים אחריו יחדיו, והוא גם השוק שצומח בקצב המהיר ביותר. סך העסקאות המקוונות בסין צפוי להמשיך לצמוח מדי שנה בקצב דו-ספרתי, כך שבשנת 2023 היקפן כבר יכפיל את עצמו לכ-4 טריליון דולר.

חברה בולטת בהקשר זה היא Pinduoduo - חברת המסחר האלקטרוני השלישית בגודלה בסין. לפי הדוחות שפרסמה לרבעון הראשון של 2020 (שבו המשק בסין היה משותק עקב הסגר), החברה צמחה בכ-44% ביחס לרבעון המקביל ב-2019, והציגה גידול מרשים של כ-68% במספר המשתמשים הפעילים (כ-487 מיליון משתמשים). תוצאות אלה התבטאו היטב בביצועי מניית החברה, שעלתה בכ-143% מתחילת השנה (עד ל-31 ביולי).

גם חברת האיקומרס JD.COM צמחה בכ-20% ברבעון החולף, בין השאר, משום שהיא פונה גם לשווקים מחוץ לסין. מניית החברה זינקה מתחילת השנה בכ-81% (עד ל-31 ביולי).

הגיימינג והסטרימינג צומחים בחסות דור ה-Z

סין היא גם "בירת משחקי הווידאו העולמית", הודות ליותר מחצי מיליארד שחקנים בתחומיה המהווים כ-25% מתעשיית הגיימינג הגלובלית. המובילות של סין נובעת מכמה גורמים ייחודיים, ובהם ריחוק חברתי ומיעוט אחים (כתוצאה ממדיניות הילד האחד), הסביבה התחרותית המובנית וצורך באסקפיזם.

בהקשר זה בולטת חברת Tencent, שהכנסותיה ממשחקי האונליין צפויות לגדול ב-33% במחצית השנייה של שנת 2020 (לעומת התקופה המקבילה ב-2019).

אחד ממנועי הצמיחה של תעשיות הבידור המקוונות הוא בני דור ה-Z (ילידי 1990-2009) - מגזר הצורך יותר שעות בשירותי בידור אונליין מכל דור אחר, ומוכן לשלם לא מעט תמורת שירותים אלה. ואכן, עד כה תעשיית הסטרימינג הסינית יותר מהכפילה את שווייה ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2019, עם הכנסות מצרפיות של כ-3 מיליארד דולר ויותר מ-100 חברות המציעות שירותי סטרימינג.

על פי דוח של ממשלת סין מתחילת מאי, 62% מתוך 904 מיליון משתמשי האינטרנט במדינה משתמשים בשירותי סטרימינג. על נתון מרשים זה יש להוסיף את העובדה שכחצי מיליארד מתושבי המדינה עדיין לא מחוברים לאינטרנט.

החברה הבולטת בהקשר זה היא BiliBili, שפעילות הליבה שלה ממוקדת סביב דור ה-Z - ומנייתה זינקה בכ-134% מתחילת השנה (עד ל-31 ביולי).

בדרך להפוך לכלכלה הגדולה בעולם

לא בכדי צופים הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית כי עד לשנת 2024 יתפסו מדינות אסיה את החלק הארי ברשימת חמש הכלכלות המובילות בעולם (במונחי תוצר), בהובלת סין שעשויה להפוך עד אז לכלכלה הגדולה בעולם.

יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם מתגוררת באסיה - יבשת שהיא אקו-סיסטם ייחודי ועתיר טכנולוגיות (והדבר בא לידי ביטוי באחרונה, בין השאר, במלחמת הסחר עם ארה"ב). תמהיל של מנטליות, אופי תרבותי ושיטת ממשל נוקשה איפשר למדינות ביבשת להפוך למתקדמות ואפילו לחלוצות מבחינה טכנולוגית, ובקצב אימוץ מהיר מאוד.

כך, בזמן שמדינות המערב "מסתערות" בתקופת הקורונה על טכנולוגיות כמו מסחר מקוון (אי-קומרס), מחשוב ענן, משחקי וידאו (גיימינג) ועוד, לקחו מדינות אסיה, שבהן הטכנולוגיות האלה הן חלק אינטגרלי מחיי היומיום ומהפעילות במשק, את השימוש בטכנולוגיות אלה לשלב הבא. כעת, כל מה שנשאר להן זה לקטוף את הפירות. 

הכותב הוא מנהל השקעות במגדל ניהול תיקי השקעות, מקבוצת מגדל שוקי הון. אין באמור משום התחייבות או הבטחה לתוצאה כלשהי או להשגת תשואה כלשהי או רווח כלשהו או מניעת הפסדים. הכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק השקעות או ייעוץ מס, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים לכל אדם. לכותב או לקבוצת מגדל שוקי הון או לחברות קשורות יש עניין אישי בנושא. ההערכות בסקירה זו מהוות מידע צופה פני עתיד, ולכן התממשותן אינה ודאית ואינה בשליטת מגדל שוקי הון.