הטבת מס "הצילה" את גזית גלוב ברבעון; רשמה במחצית הפסד של 513 מיליון שקל

החברה דיווחה על רווח נקי של 105 מיליון שקל ברבעון השני בשל הטבת מס על סך 216 מיליון שקל •  ספגה ברבעון ירידה של 22% בהכנסה תפעולית נטו ו ירידת ערך נדל"ן להשקעה בהיקף של 485 מיליון שקל • המניה הגיבה היום בצניחה והשלימה נפילה של 55% מתחילת השנה

משבר הקורונה ממשיך להקשות על חברות הנדל"ן המסחרי המניב, ובהן חברת הקניונים הבינלאומית גזית גלוב, שבשליטת חיים כצמן. החברה אומנם דיווחה היום כי רשמה ברבעון השני רווח נקי לבעלי המניות של 105 מיליון שקל, אולם רווח נקי זה הושג רק בשל הטבת מס על סך 216 מיליון שקל שממנה נהנתה החברה.

הטבת המס הזו נבעה בעיקר בשל הכנסות מסים בסך של 281 מיליון שקל בתקופת הרבעון השני, שנרשמו כתוצאה משינויים ביתרות ההפרשים הזמניים בין בסיס המס ובין שווי הנדל"ן שבבעלות החברה, וכן משינוי מבני ומהפסדים לצורכי מס. עם זאת, בסיכום מחצית השנה רשמה גזית גלוב הוצאות מס של 158 מיליון שקל והפסד לבעלי המניות של 513 מיליון שקל.

הדוח המאוחד שפרסמה היום גזית גלוב מציג כצפוי ירידה בהכנסות החברה בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בעולם ומדיניות הסגר שהוטלה בעקבותיה במדינות רבות.  גזית גלוב ספגה ברבעון ירידה של 22% בהכנסה תפעולית נטו ל-403 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כאשר במחצית הראשונה של השנה ירדה ההכנסה התפעולית נטו ב-17% ל-848 מיליון שקל.

בנוסף, הושפעו תוצאות החברה לרעה מירידת ערך נדל"ן להשקעה בהיקף של 485 מיליון שקל ברבעון השני ושל 728 מיליון שקל במחצית הראשונה כולה. עם זאת, נתונים אלו כוללים בעיקר הפחתות שנרשמו בחברות הבנות הציבוריות אטריום וסיטיקון, כך שבפועל חלקה של גזית גלוב במחיקה היה נמוך יותר ועמד על 240 מיליון שקל ברבעון השני.

לדברי חיים כצמן, מייסד, מנכ"ל ובעל השליטה בגזית גלוב, הרבעון השני היה מאוד מאתגר, אבל יחסית למצב, התוצאות של החברה היו טובות, בזכות הפריסה הגיאוגרפית באזורים יציבים וחזקים, איכות הנכסים והגבייה ביולי שחזרה להיות חזקה מאוד.

גזית גלוב רואה בחיוב את העובדה כי למרות השפעות הסגרים על פעילות הקניונים בעולם, התזרים נטו מנכסים זהים (Same Property NOI) שלה ירד במחצית הראשונה ב-8.5% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לדברי החברה, שינוי זה נבע ברובו מחברת אטריום, שפועלת במזרח אירופה ושנדרשה להתמודד עם הקלות לשוכרים שחוקקה ממשלת פולין בתקופת הסגר, וכן מהפעילות הפרטית בברזיל, שהתחדשה רק באמצע חודש יוני.

עוד ציינה גזית גלוב לטובה, כי תזרים המזומנים מפעילותה הפרטית השוטפת גדל ברבעון השני ב-2% ל-91 מיליון שקל, בזכות חיסכון בהוצאות המימון וקיטון בהוצאות המס. גם הרווח הנקי התזרימי (FFO) היה גבוה, ועמד על 124 מיליון שקל.

נכון לסוף יוני הציגה גזית גלוב הון עצמי של 6.19 מיליארד שקל, אולם מאז הספיקה החברה להשלים הצעת רכש חלקית למניותיה בסכום של 345 מיליון שקל, שתביא לצמצום ההון העצמי ברבעון השלישי. כחלק מהיערכותה להתמודדות עם השפעות המשבר הנוכחי, פרסמה גזית גלוב תוכנית להגדלת וחיזוק מבנה ההון והנזילות, במטרה לאפשר את המשך צמיחתה.

תוכנית זו תכלול מימוש נכסים, צמצום הדיבידנד הרבעוני והשלמת המיזוג התפעולי עם החברה הבת גזית ישראל. בכוונתה של גזית גלוב לממש בשנה הקרובה נכסים פרטיים שבבעלותה בהיקף של כ-1 מיליארד שקל, כאשר ברשימת הנכסים המיועדים למימוש נמצאים קניון בגרמניה בשווי של 85 מיליון אירו, נכס מניב בארה"ב וקרקע לפיתוח בישראל.

במקביל, הופחת תשלום הדיבידנד הרבעוני מ-43 אגורות למניה ל-30 אגורות למניה החל מהרבעון השלישי השנה ועד עד סוף 2021. מהלך זה צפוי להפחית את תשלומי הדיבידנד בכ-100 מיליון שקל, אולם הוא אינו כולל את החודש הנוכחי שבו יחולק עדיין דיבידנד של 43 אגורות למניה (65 מיליון שקל) בגין הרבעון השני.

בתגובה לתוצאות ירדה היום מניית גזית גלוב ב-5% והשלימה נפילה של 55% מתחילת השנה לשווי חברה של 2.4 מיליארד שקל. במקביל, צנחה מניית חברת ההחזקות נורסטאר בכ-9% והשלימה קריסה של 72% מתחילת השנה לשווי של 480 מיליון שקל. נורסטאר, שבליטת חיים כצמן, מחזיקה ב-55% ממניות גזית גלוב.