אפל | פרשנות

2 טריליון דולר? השווי של אפל התנתק מהביצועים הפיננסיים שלה

בתוך חמישה חודשים קפץ השווי של אפל פי שניים והחששות ממשבר הקורונה התאיידו לגמרי • התלות במכירות האייפונים ירדה חלקית, אך לאט לאט אפל הופכת להיות תמנון כמו שאר הענקיות - והמשקיעים אוהבים את זה

טים קוק בשידור חי בכנס המפתחים של אפל 2020 / צילום: Brooks Kraft/Apple Inc, רויטרס
טים קוק בשידור חי בכנס המפתחים של אפל 2020 / צילום: Brooks Kraft/Apple Inc, רויטרס

באמצע מרץ הגיעו החששות של המשקיעים לשיא - הקורונה החלה להתפשט בעולם המערבי והייתה אי ודאות לגבי המשבר הבריאותי והכלכלי הצפוי. באותה תקופה, כשעוד לא היה ברור איך תיראה העבודה והלמידה מרחוק, מניות חברות הטכנולוגיה סבלו גם הן. אפל ירדה באותם ימים לשווי שוק של מעט פחות מטריליון דולר.

אולם אופטימיות חסרת תקדים לגבי היכולת של חברות הטכנולוגיה - ובראשן הענקיות - להרוויח מהמשבר, שלח את המניות שלהן לראלי שעדיין לא הסתיים. בתוך חמישה חודשים הכפילה אפל את השווי שלה והשבוע הוא חצה רף של 2 טריליון דולר, במהלך המסחר בוול סטריט. אם בוחנים שנה אחורה, מניית אפל  זינקה ב-120% בעוד מדד נאסד"ק עלה ב-39%.

מחיר המניה הוכפל אבל ההכנסות עלו באחוזים בודדים. בתוך פחות משנתיים עלה מכפיל ההכנסות של החברה - היחס בין שווי השוק שלה להכנסותיה - מ-3 ל-7.5. זאת קפיצה חריגה לחברה שהסיפור שלה נשאר כמעט זהה.

טכנולוגיה הופכת למוצר בסיסי

למה בעצם המשקיעים אופטימיים כלפי החברה? בשנים האחרונות קיים חשש מהתלות של אפל במכירות מכשירי האייפון שלה, אמנם פרת מזומנים, אך כזאת שלא תהיה מסוגלת להחזיק לעד. אפל הראתה שהיא מסוגלת לצמצם את החלק של האייפונים במכירות - מ-63% ב-2018 ל-53% השנה. הדרך לעשות זאת היא בעיקר באמצעות הכנסות משירותים כמו חנות האפליקציות, אפל מיוזיק, אפל TV ועוד. הכנסות אלו עלו מ-14% ב-2018 ל-19% השנה. לא בטוח כלל שזה מספיק, אך המטרה של אפל היא לא להפסיק למכור מכשירים, אלא גם להגדיל את האטרקטיביות שלהם באמצעות אותם שירותים.

מאחורי הראלי במניית אפל עומדים דוחות מפתיעים מאוד ברבעון השני. האנליסטים צפו כי ההכנסות ירדו ב-3% אך החברה הציגה עלייה של 11% - בעיקר בגלל מכירות גבוהות של מכשירים וחוזקה בפעילות החברה באירופה וביפן. למען האמת, היה ניתן לחשוב כי דווקא אפל לא תהיה המרוויחה הגדולה מהקורונה, מבין חמש הענקיות - אמזון נהנית מגידול במכירות האונליין וצריכת שירותי הענן; גוגל ופייסבוק מתמודדות עם ירידה בפרסום אך יש מעבר של עסקים לדיגיטל והיקף הגלישה עולה; ומיקרוסופט מספקת שירותי ענן, פתרונות סייבר, כלים לעבודה מרחוק ועוד.

אפל שונה מהן וכאן טמונה ההפתעה - למרות החששות ממשבר כלכלי, הצרכנים המשיכו לצרוך את מוצרי החברה, ככל הנראה בגלל השהייה הארוכה בבית והצורך במכשירים אמינים וחזקים. האם בטווח הארוך המגמה הזאת תימשך? קשה לדעת מה יהיו דפוסי הצריכה, אך דבר אחד בטוח - טכנולוגיה הופכת להיות יותר ויותר מוצר בסיסי, קיומי ומקצועי. זה כבר רחוק מלהיות מותרות.

עושות גם וגם וגם 

המשקיעים, ובכלל הציבור, סבורים כי חברות הטכנולוגיה ייהנו מהמשבר - והם צודקים. אולם אי אפשר להתעלם מכך שהענקיות נמצאות כמה רמות מעל כולן. זה משקף את הסנטימנט שלהן כחברות עוצמתיות, שיודעות לבצר את מעמדן היטב וגם כוחניות, כל אחת בדרכה שלה. חלק מהענקיות הן באמת סוג של תמנונים - מרכב אוטונומי ועד מנוע חיפוש, מקונסולות משחקים ועד מערכת הפעלה. אפל היא אולי הכי פחות תמנון. השירותים, שההכנסות מהם צומחים, הופכים אותה לכזאת, במידה כלשהי. שילוב של חברת מדיה, שבבים, שירותים פיננסיים ועוד - ועם כל הביקורת הציבורית על הכוח של הענקיות, המשקיעים אוהבים את זה.

הבעיה היא שחוץ מהעובדה שענקיות הטכנולוגיה התנתקו מהכלכלה, השווי שלהן (או של חלקן) התנתק מהנתונים הפיננסיים שלהן. זה הסיפור של אפל, זה הסיפור של וול סטריט.