גם בימי קורונה: דיבידנד בריא הוא דיבידנד צומח

בסביבת ההשקעות הנוכחית יש יתרון למניות בעלות דיבידנדים הגדלים בעקביות, שנוטים להעיד על רווחיות איכותית וצומחת • קרן הסל VIG מחזיקה כ-200 מניות כאלו, ומציגה מתחילת השנה תשואה של 4%

השקעות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
השקעות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

התקופה הנוכחית בשוק ההון מאופיינת במרדף אחר תשואה: בשוק האג''ח, תשואות האיגרות הממשלתיות והקונצרניות ברמות נמוכות היסטוריות, ושוק המניות, כאלטרנטיבה לשוק האג''ח, מאופיין בעליות חדות בתמחור.

אנחנו באופנהיימר מאמינים כי סביבת ההשקעה הנוכחית מתאימה להשקעה במניות בעלות דיבידנדים הניתנים להגנה. באופן ספציפי, מניות שהראו צמיחת דיבידנד עקבית ב-10 השנים האחרונות - המכונה "דיבידנד צומח" - הן היעד להמלצתנו.

חשוב להבין כי לא מדובר בהמלצה על השקעה עם תשואות דיבידנד אגרסיביות, מעל 5%, אלא אנו חושבים שיש בסגמנט זה פוטנציאל לתשואה בריאה (בדמות דיבידנד ותוספת רווח הון) מבלי להיות חמדנים. הרציונל להמלצה להשקעה במניות בעלות צמיחה בדיבידנדים מבוסס על שני נדבכים: ראשית, מבחינה סטטיסטית תשואות דיבידנדים של מניות אמריקאיות הן האטרקטיביות ביותר לפחות ב-25 השנים האחרונות, בהשוואה לאלטרנטיבות בשוק האג''ח. שנית, מניות שהראו צמיחה עקבית בחלוקת דיבידנדים נוטות לייצר רווחיות איכותית וצומחת.

זו לא רק תיאוריה: צמיחה בדיבידנדים הייתה בעבר אינדיקטור אמין עבור מניות המתפקדות היטב הן בתנאי מיתון והן בתנאי כלכלה צומחת. נדגים זאת עם קרן הסל VIG, המחזיקה במניות בעלות צמיחה בדיבידנדים, אשר מתחילת השנה הציגה תשואה כוללת של כ-4%, לעומת תשואת מדד S&P 500 בשיעור של כ-6.1%, ומשמעותית מעל תשואה שלילית בשיעור של 17.1% בקרן סל הדיבידנדים המסורתית DVY.

צלחה היטב את משבר הקורונה עד כה

למשקיעים המחפשים חשיפה למניות בעלות תשואות דיבידנד צומחות, אנו ממליצים על קרן סל Vanguard Dividend Appreciation (סימול: VIG). הקרן מבית ונגארד, עוקבת אחר מדד הייחוס Nasdaq US Dividend Achievers Select Index, ומחזיקה במניות אמריקאיות המחלקות דיבידנדים צומחים.

הייחוד בקרן ובמדד הייחוס הוא שכל המניות בהם צריכות להראות הגדלת דיבידנד במשך 10 שנים רצופות. מדיניות זו מאפיינת חברות עם רווחים איכותיים (ללא תנודתיות) וצומחים. החזקות הקרן משוקללות לפי שווי שוק.

הקרן מחזיקה במגוון רחב של סקטורים, בהובלת צריכה בסיסית (כ-17.1%), בריאות (16.0%) ותעשייה (15.9%). מבחינה זו הקרן שונה באופן משמעותי מקרנות דיבידנדים מסורתיות, כשלדוגמה קרן DVY של בלקרוק מחזיקה בכ-24.9% פיננסים ו-22.8% תשתיות, בעוד ש-VIG מחזיקה במשקלות של 11.9% לפיננסים ו-4.7% לתשתיות. החזקות מובילות של הקרן כוללות את מיקרוסופט ( MSFT, 4.8%), וולמארט (WMT, 4.2%) וג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ, 4.0%).

תשואת הדיבידנד של VIG עומדת על כ-1.9%, לעומת תשואות דיבידנד של 1.7% במדד S&P 500 ותשואה של 4.87% עבור קרן הדיבידנדים DVY.

מבחינת ביצועים, הקרן החזיקה מעמד בצורה יפה מאוד גם מאז תחילת משבר הקורונה העולמי, וגם הציגה תשואה נאה על פני תקופה ממושכת יותר. מאז תחילת השנה לקרן VIG תשואה כוללת של 4.0% כאמור, ובחישוב של שלוש השנים האחרונות, התשואה הכוללת היא 48%, בדומה ל-48% שהשיג מדד S&P 500 ולעומת 5% שהניבה קרן DVY בתקופה זו.

המרווח מול אג''ח BBB - נקודת כניסה אטרקטיבית

כל מסגרת ההשקעה הגלובלית של המשקיע צריכה כמובן לקחת בחשבון את החשיבות הבסיסית של "המרדף אחר תשואה". נתוני אינטר-קונטיננטל אקסצ'יינג' מראים כי בערך 86% משווי האג''ח בעולם הן בעלות תשואה מתחת ל-2%, וקרוב ל-20% מסך האיגרות הן בתשואה שלילית. נתונים אלו דוחפים משקיעים יותר ויותר לאג''ח קונצרניות, מה שמוביל ללחץ כלפי מטה על התשואות.

על פי מחקר שביצענו, הפער בין תשואות על אג''ח קונצרניות ל-10 שנים בעלות דירוג אשראי (BBB), לתשואה על דיבידנדים בשוק המניות בארה"ב, הוא הנמוך ביותר מאז שנת 1996. תשואות על אג''ח BBB בארה''ב עומדות על כ-2.2%, מול תשואת הדיבידנד של מדד S&P 500 בשיעור של כ-1.70%. פער זה של כ-70 נקודות בסיס, נמוך משמעותית ביחס לכ-120 נקודות בסיס בתחילת השנה וכ-250 נקודות בשנת 2015.

עבור משקיעים לטווח ארוך, יש לשאול את השאלה: האם אתם מאמינים שתשואת הדיבידנד בשיעור 1.7% על מניות במהלך 10 השנים הבאות תגדל מעבר לתשואה של 2.2% על איגרות חוב BBB? אנו חושבים שסביר שכן, ומעריכים שהמרווח הנמוך בין השתיים מהווה נקודת כניסה אטרקטיבית.

ישנם יחסים פיננסיים רבים המשמשים להערכת "איכות" או "קיימות" של דיבידנד על מניה. אנו חושבים כי דיבידנד שהולך וגדל באופן עקבי הוא אינדיקטור חשוב ביחס למדדים המסורתיים. המדד המסורתי החשוב ביותר הוא יחס כיסוי הדיבידנד - יחס הרווחים המחולק לדיבידנד של חברה. הבעיה היא שיחס זה אינו מביא בחשבון את מבנה ההון של החברה, וכן את היקף ההון הנדרש על ידי חברה (capex) ביחס למבנה ההון.

חברות בעלות מינוף גבוה עשויות להידרש לקצץ את הדיבידנד שלהן בזמנים של לחץ בפירעון חובות. ביחס להשקעות קפיטליות, בחברות עם דרישות capex גבוהות יש הבדלים גדולים יותר בין הרווח הנקי המדווח לבין תזרים המזומנים האמיתי העומד לרשות בעלי העניין (בעלי אג"ח ובעלי מניות).

דוגמה מובהקת לתופעה זו הן חברות האנרגיה, המאופיינות ביחסי חוב גבוהים, וגם בדרישה גבוהה להשקעות קפיטליות. המשקיעים בסגמנט זה חוששים מ"איום" על חלוקת הדיבידנדים, ולכן דורשים תשואת דיבידנד גבוהה. בדומה לשוק האג"ח, תשואות גבוהות משקפות סיכון גבוה. לא במקרה קרן VIG מחזיקה 0% במניות אנרגיה.

הבדלים בהיקף הנכסים ואופי ההחזקות

אם כך, משקיעים המעוניינים בחשיפה למניות בעלות דיבידנדים צומחים בארה''ב מוזמנים לבחור בין שתי קרנות הסל שניתחנו לאורך טור זה: Vanguard Dividend Appreciation (סימול: VIG), ו iShares Select Dividend ETF-(DVY).

לשתי הקרנות מדדי ייחוס שונים, בעיקר בשל ההגדרה ש-VIG חייבת להחזיק מניות המציגות היסטוריה של גידול בדיבידנד על פני 10 שנים רצופות, לא כולל מניות REIT. שוני זה מוביל להבדלים משמעותיים בסקטורים המוחזקים, כאשר DVY מוטית פיננסים ותשתיות כאמור, לעומת VIG המגוונת יותר.

ההבדל קיים גם בתשואת הדיבידנד, כפי שהזכרנו לעיל, והפערים בין השתיים נמשכים גם בהיקף הנכסים המנוהלים ובדמי ניהול הנגבים. קרן VIG, שהוקמה במרץ 2006, מנהלת נכסים בהיקף עצום של כ-47 מיליארד דולר בעוד שב-DVY מנוהלים נכסים בסך 13 מיליארד דולר. דמי הניהול השנתיים שקרן VIG גובה הם 0.06%, מול 0.39% שגובה DVY.

לקרן DVY יש כ-100 החזקות, לעומת כ-200 שמחזיקה VIG, שמציגה כאמור ביצועים טובים משמעותית: מתחילת השנה תשואה כוללת של 4.0%, לעומת ירידה של 17.1% שספגה DVY, וב-5 השנים האחרונות תשואה של כ-77% מול 32%, בהתאמה. 

הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

קרן הסל VIG
שם הקרן: Vanguard Dividend Appreciation ● מדד הייחוס: Nasdaq US Dividend Achievers Select Index ● מועד השקת הקרן: מרץ 2006 ● סך נכסים שמנהלת: 47 מיליארד דולר ● מספר המניות שמחזיקה: כ-200 ● התפלגות החזקות עיקריות: צריכה בסיסית (17.1%), בריאות (16%) תעשייה (15.9%) ● תשואה כוללת מתחילת 2020: 4.0% ● דמי ניהול שנתיים: 0.06%